ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت و رد مرز کبری غلامی، پژوهشگر افغانستانی ساکن ایران، پس از دریافت تذکر برای حجاب

مأموران گذرنامه کبری غلامی، شهروند افغانستانی ساکن ایران که در دانشگاه الزهرا در حال تحصیل و پژوهش در زمینه «هویت‌یابی زن مهاجر» است را پس از دریافت تذکر درباره حجاب، ضبط کردند. او را سپس بازداشت و برای رد مرز به سمت افغانستان فرستادند. فعالان جامعه مدنی در ایران، ۱۱ مرداد / اول اوت در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که کبری غلامی، پژوهشگر اجتماعی اهل افغانستان که در ایران زندگی و تحصیل می‌کند، پس از دریافت چند پیامک تذکر حجاب، به اداره گذرنامه احضار شده است. پیش‌تر، گذرنامه او به دلیل همین تذکرها ضبط شده بود. بعد از احضار کبری غلامی به اداره گذرنامه، بدون هیچ توجیه قانونی، و با وجود داشتن مدراک قانونی سکونت در ایران، مأموران او را بازداشت و طی چند ساعت رد مرز کردند. فعالان در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که کبری غلامی اکنون در اتوبوس به سمت افغانستان است. نتوانسته با خانواده و عزیزانش صحبت یا خداحافظی کند. او تمامی مدارک اقامتی قانونی خود را دارد. و در مقطع کارشناسی ارشد علوم اجتماعی در دانشگاه الزهرا دانشجوست. فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی از هر کسی که می‌تواند کمک کند خواسته‌اند تا مانع رد مرز کردن کبری غلامی شود. فرستادن غلامی به افغانستان برای او تبعات و خطرات جدی می‌تواند داشته باشد.

شکیلا منفرد در اعتراض به انتساب اتهام‌های جدید، اعتصاب غذا کرد

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی که در دوران مرخصی درمانی با ضرب و شتم به زندان اوین بازگردانده شد، در اعتراض به پرونده‌سازی جدید دستگاه امنیتی، دست به اعتصاب غذا زده است. بازجوها پرونده‌ای جدید با اتهام‌های «تخریب اموال» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» علیه این زندانی سیاسی گشوده‌اند. اشکان منفرد، برادر این زندانی سیاسی، ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ در شبکه ایکس اعلام کرد که خواهرش از دو روز پیش در اعتراض به این پرونده‌سازی اعتصاب غذا کرده است. او همچنین از آزارهای دستگاه امنیتی و بازجوهای پرونده خواهرش خبر داد. بر اساس گزارش‌ها، دو سرباز با ضرب و شتم شکیلا منفرد را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند و در جریان ضرب و شتم، شیشه‌ی در دفتر شکسته است. اشکان منفرد توضیح داد که دستگاه امنیتی شکستگی شیشه را بهانه‌ای برای پرونده‌سازی جدید قرار داده است: «این شکستگی شیشه بهانه‌ای برای شکایت جدید با دو اتهام «تخریب» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» شده که ارجاع داده شده به ماده ۶۱۸ و ۶۸۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی. بسیاری از احکام اعدام در سال‌های اخیر بر اساس این دو ماده و موارد اتهامی صادر شده است.» شکیلا منفرد در حال گذراندن حکم زندان مربوط به پرونده‌های گذشته است و با اضافه شدن حکم ناشی از اتهام‌های جدید، مدت حبس او ممکن است افزایش یابد. در رابطه با بازداشت در سال ۱۳۹۹، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، شکیلا منفرد را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات اسلام» به شش سال حبس تعزیری و چهار ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم کرد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در این پرونده نهایتاً او را به چهار سال و دو ماه حبس قطعی محکوم کرد. در دی‌ماه ۱۴۰۰، شکیلا منفرد به خاطر پرونده‌ای دیگر که در دوران حبس برای او گشوده شده بود، به صورت غیابی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد و نهایتاً در خرداد ۱۴۰۱، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران او را به دو سال و هشت ماه حبس تعزیری و به دلیل «نشر اکاذیب» به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد.

تبادل زندانی بین روسیه و غرب: ۲۶ زندانی در هفت کشور مختلف مبادله شدند

به گفته دفتر ریاست جمهوری ترکیه، ۲۶ تن که در هفت کشور مختلف زندانی بودند، در مبادله زندانی بین روسیه و غرب آزاد شدند. مبادله در فرودگاهی در آنکارا، پایتخت ترکیه رخ داد. این افراد در ایالات متحده آمریکا، روسیه، آلمان، لهستان، اسلوونی، نروژ، و بلاروس محبوس بودند. ۱۰ زندانی از جمله دو کودک به روسیه منتقل شدند، ۱۳ زندانی به آلمان، و سه زندانی هم به ایالات متحده. به گزارش وال استریت ژورنال، روسیه در این مبادله از جمله افراد زیر را آزاد کرده است: اوان گرشکوویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال که از مارس ۲۰۲۳ در روسیه زندانی است؛ پل ولان، تفنگدار دریایی سابق ایالات متحده که ۲۰۱۸ دستگیر شد؛ و ایلیا یاشین، یک چهره‌ی روس مخالف پوتین. در میان کسانی هم که کشورهای غربی آزاد کرده‌اند، وادیم کراسیکوف به چشم می‌خورد که ۲۰۱۹ در برلین یک شبه‌نظامی سابق جدایی‌طلب از چچن را ترور کرد و در آلمان به زندان افتاد. این بزرگترین تبادل زندانی بین روسیه و غرب در چند دهه اخیر است که با میانجیگری ترکیه انجام شد.

بازگشت عیسی ابراهیم‌زاده به زندان نقده در پی تهدید نیروهای امنیتی

عیسی ابراهیم‌زاده، زندانی سیاسی کُرد که در روزهای گذشته و در پی مخالفت مسئولان زندان مرکزی نقده با تمدید مرخصی‌اش، دست به خودکشی زده بود بار دیگر به زندان برگردانده شد. بهنام ابراهیم‌زاده، برادر این زندانی سیاسی گفت که روز چهارشنبه ۱۱ مرداد عیسی ابراهیم‌زاده در پی تهدید نیروهای امنیتی و مسئولان زندان خود را به زندان نقده معرفی کرد. بهنام ابراهیم‌زاده گفته است که :«مقامات قضایی و امنیتی عیسی را تهدید کرده‌اند که اگر خودش را تحویل ندهد پرونده جدید برایش باز می‌شود. فرزند وی بیماری قلبی دارد و باید فوراً تحت عمل جراحی قرار گیرد.» این زندانی سیاسی برای معالجه فرزندش درخواست مرخصی داده بود. او روز ۲۹ تیر ۱۴۰۳ به دلیل عدم تمدید مرخصی از جانب نهادهای امنیتی، دست به خودکشی زد. عیسی ابراهیم‌زاده بهمن ۱۴۰۲ برای تحمل دوره حبس سه ساله‌اش به زندان اشنویه و سپس زندان مرکزی نقده منتقل شد. اولین بازداشت عیسی ابراهیم‌زاده به دهه ۹۰ باز می‌گردد. او به همراه پدر و چند تن از اعضای کمیته هماهنگی کارگران از جمله فتاح سلیمانی و عباس هاشم‌پور مدتی را در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در ارومیه گذراند. پس از آغاز جنبش ژینا در ایران نیروهای لباس شخصی ابراهیم‌زاده را در ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در مسیر بازگشت به روستایشان همراه با فرزند خردسالش (آسو)، بازداشت و به انفرادی بازداشگاه وزارت اطلاعات ارومیه منتقل کردند. پس از ۵۰ روز انفرادی، عیسی ابراهیم‌زاده با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از بازداشگاه وزارت اطلاعات موقتاً آزاد شد. اتهام‌های وارده به او «عضویت در گروه‌های معاند، شرکت در تجمعات، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی» است. در بهمن ۱۴۰۲، دادگاه انقلاب شهرستان اشنویه به سرپرستی قاضی رضایی، عیسی ابراهیم زاده را بدون آن‌که از حق داشتن وکیل اختیاری برخوردار باشد به سه سال زندان محکوم کرد.

نامه پادشاه عربستان سعودی به پزشکیان برای توسعه روابط

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SPA) روز چهارشنبه ۱۱ مرداد / ۳۱ ژوئیه گزارش داد که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در نامه‌ای به مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری ایران، خواستار توسعه روابط دو کشور شده است. در این گزارش آمده است که این پیام را منصور بن متعب بن عبدالعزیز، وزیر مشاور در دولت سعودی به پزشکیان رسانده است. این مقام سعودی برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌ جمهوری به ایران سفر کرده بود. در این دیدار، ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر امور خارجه عربستان و عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در ایران هم حضور داشتند. ایران و عربستان سعودی در سال‌های گذشته و پس از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه در عربستان سعودی و جنگ یمن دوران پرتنشی را پشت سر گذاشتند. این دو کشور بعد از حمله به کنسولگری و سفارتخانه عربستان در مشهد و تهران دوره‌ای قطع رابطه را هم تجربه کردند. سال گذشته و با وساطت چین، دو کشور مجدداً روابط خود را احیا کردند و سفارتخانه‌ها بار دیگر گشوده شدند.

فرمانده سپاه پاسداران با انتشار پیامی کشته شدن میلاد بیدی از نیروهای سپاه در حمله اسرائیل به جنوب بیروت را تأیید کرد

شب گذشته چهارشنبه ۱۰ مرداد برخی از رسانه‌های حکومتی ایران از کشته شدن میلاد بیدی، یکی از نیروهای سپاه پاسداران در بیروت خبر دادند. در پی آن خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای امنیتی و نظامی ایران ضمن انتشار این خبر نوشت میلاد بیدی در حمله سه‌شنبه شب جنگنده‌های اسرائیلی به ضاحیه کشته شد و جنازه او در مجاورت ساختمان فواد شکر (حاج محسن) شناسایی شده است. فواد شکر از فرماندهان حزب‌الله لبنان بود که به‌گفته اسرائیل در حمله به بلندی‌های اشغالی جولان نقش داشت. در حمله به جولان ۱۲ کودک و نوجوان کشته شدند. حمله اسرائیل به ضاحیه با هدف کشتن فواد شکر انجام شد. صبح پنج‌شنبه ۱۱ مرداد حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران هم با انتشار پیامی کشته شدن میلاد بیدی را تأیید کرد و گفت او در لبنان و سوریه به «مجاهدان امت اسلامی» کمک می‌کرد.

تشییع جنازه اسماعیل هنیه با نمازخوانی رهبر جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد

مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس صبح پنج‌شنبه ۱۱ مرداد در دانشگاه تهران آغاز شد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر جنازه او نماز خواند. در این مراسم ابتدا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صحبت کرد. قالیباف در سخنان خود گفت جمهوری اسلامی «وظیفه» دارد که به «ترور میهمان» خود «پاسخ مناسب» بدهید. او با بیان این‌که «اسرائیل مرتکب یک اشتباه استراتژیک« شده است، گفت: «دوران بزن در رو تمام شده است.» قالیباف آمریکا را هم مسئول دانست و ضمن تأکید بر این‌که «ما می‌دانیم که هیچ عملی بدون اطلاع آمریکا انجام نمی‌شود» افزود: «این وظیفه ما است که در جای مناسب و وقت مناسب عکس‌العمل داشته باشیم.» قالیباف پیام روز گذشته علی خامنه‌ای تکرار کرد و گفت ما «خون‌خواه شهید هنیه هستیم» و «رژیم صهیونیستی [اسرائیل] بداند که بهای گزافی برای این مسئله می‌پردازد». پس از خواندن نماز، تشییع اسماعیل هنیه، از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تا چهار راه نواب برگزار شد. بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ محل اقامت اسماعیل هنیه در تهران هدف قرار گرفت و او و یکی از محافظانش کشته شدند. جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را مسئول این ترور می‌داند و در یک‌شبانه‌روز گذشته مقام‌های مختلف با انتشار پیام‌هایی تهدید کرده‌اند که به این اقدام اسرائیل پاسخ خواهند داد. دولت نیز به همین مناسبت سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. چهارشنبه شب نیز مراسم دیگری در تهران برای اسماعیل هنیه و محافظش برگزار شد.