ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان جهانی بهداشت به مناطق زلزله‌زده سوریه رفت

با گذشت بیش از سه هفته از زمین‌لرزه ویرانگر در منطقه مرزی ترکیه و سوریه، تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۱۰ اسفند / ۲۹ فوریه از مناطق زلزله‌زده تحت کنترل شورشیان در شمال غرب سوریه بازدید کرد. تدروس از ترکیه و از طریق گذرگاه مرزی باب الحوا به استان ادلب در شمال غرب سوریه رفت. او در آن‌جا از چندین بیمارستان و یک اردوگاه پناهندگی بازدید کرد. تدروس پس از بازدید گفت از وضعیت کنونی عمیقاً غمگین و ناراحت است. به‌گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت، مناطق زلزله‌زده سوریه نیاز به کمک‌های مالی بیشتر دارند و باید این کمک‌ها به مناطق آسیب‌دیده بیشتری برسد. پس از زمین‌لرزه، مردم زلزله‌زده شمال غرب سوریه در ابتدا کمک‌های ناچیزی دریافت کردند. در حالی که مناطق زلزله‌زده تحت کنترل دولت به خوبی از سوی دمشق تأمین می‌شوند، کمک به ادلب تنها از طریق مرز ترکیه و سوریه صورت می‌گیرد. ۱۷ بهمن / ۶ فوریه زلزله‌ مهیبی به بزرگی ۷,۸ ریشتر ۱۱ استان در جنوب شرق ترکیه و همچنین شمال سوریه را لرزاند و تلفات بسیاری بر جای گذاشت. تنها در ترکیه بیش از ۴۳ هزار نفر و در سوریه نزدیک به شش هزار نفر جان خود را از دست دادند.

جعفر ابراهیمی، معلم و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، از زندان به مرخصی رفت

جعفر ابراهیمی، معلم و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، صبح روز چهارشنبه ۱۰ شهریور از زندان اوین به مرخصی رفت. ابتدا (و در پوشش قبلی زمانه از این خبر) اعلام شده بود که ابراهیمی به دلیل وضعیت نامساعد جسمی به بیمارستان منتقل شده اما این خبر تکذیب شد و مشخص شد که ابراهیمی به مرخصی رفته است. این فعال صنفی معلمان در اردیبهشت سال جاری همزمان با چند تن دیگر از اعضای شورای هماهنگی معلمان بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان خواستار مختومه شدن پرونده جعفر ابراهیمی و سایر معلمان زندانی و کنشگران تحت تعقیب و یا زندانی در سراسر کشور شده است.

تجمع و راهپیمایی بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش: «رئیسی بی عرضه، برگرد برو به حوزه»

چهارشنبه ۱۰ اسفند بازنشستگان تامین اجتماعی هفت‌تپه، شوش و کرخه در مقابل اداره کار و تامین اجتماعی شهر شوش تجمع و سپس در شهر راهپیمایی کردند. بازنشستگان پارچه‌نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند و در مقابل اداره کار شعار می‌دادند: «اجرای همسان‌سازی/ بدون حقه‌بازی»، «ظلم و ستم کافیه/ سفره ما خالیه». آن‌ها در اعتراض به بایکوت خبری اعتراضات در تلویزیون حکومت اسلامی شعار می‌دادند: «ننگ ما ننگ ما/ صدا و سیمای ما». تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل اداره کار به راهپیمایی در شهر انجامید. آن‌ها در اعتراض به تحمیل فقر معیشتی به بازنشستگان علیه سران حکومت از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی و عضو هیأت مرگ کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، شعار سردادند: «رئیسی بی عرضه، برگرد برو به حوزه» خواست اصلی بازنشستگان اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است که سازمان تامین اجتماعی با دستاویز کمبود نقدینگی از اجرای آن سرباز می‌زند. روز سه شنبه ۹ اسفند بازنشستگان در چندین شهر تجمع کردند. تجمع تهران از سوی گارد ویژه و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. تعدادی از بازنشستگان دستگیر شدند.

ترکیه با حمله پهپادی به اقلیم کردستان عراق یکی از فرماندهان پ‌ک‌ک را کشت

نیروهای نظامی ترکیه ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه ۱۰ اسفند / ۲۹ فوریه به‌وقت محلی با پهپاد به شهر سنجار غربی در استان نینوا حمله کردند و یک خودرو را در نزدیکی اداره پلیس این شهر هدف قرار دادند. «بغداد الیوم» نوشت در این حمله شیرزاد قیرانی، از فرماندهان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) کشته شد. اداره مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پهپاد ترکیه‌ای خودروی حامل مسئول امنیتی یگان‌های سنجار را در استان نینوا هدف قرار داد و این حمله موجب کشته‌شدن او شد. یگان‌های سنجار یکی از شاخه‌های نظامی پ‌ک‌ک در این منطقه است. یک منبع امنیتی پیش از این اطلاعیه از کشته شدن دو فرمانده ارشد پ‌ک‌ک و زخمی شدن دو نفر دیگر بر اثر این حمله پهپادی خبر داده بود. این نخستین بار نیست که ترکیه به سنجار و چند منطقه دیگر حمله می‌کند. پیش از این نیز هواپیماهای ترکیه پایگاه‌ها و خودروهای متعلق به پ‌ک‌ک را در این منطقه هدف قرار داده بودند.

اردوغان اعلام کرد که به تاریخ برگزاری انتخابات پایبند است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور چهارشنبه ۱۰ اسفند / ۲۹ فوریه اعلام کرد که به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پایبند است. اردوغان گفت مردم ترکیه در ۱۴ مه (یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) آن‌چه لازم باشد انجام خواهند داد. پس از زمین‌لرزه‌های شدید در اوایل فوریه که جان بیش از ۵۰ نفر را در جنوب ترکیه و مناطق همجوار سوریه گرفت، تردیدهایی در مورد برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر وجود داشت. در مناطق زلزله‌زده انتقادهایی به مدیریت بحران دولت اردوغان وارد شد.

جمهوری اسلامی دو دیپلمات آلمانی را «عنصر نامطلوب» خواند و اخراج کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۰ اسفند از اخراج دو دیپلمات آلمانی خبر داد. او گفت که آن‌ها را «عنصر نامطلوب می‌دانیم» و تصمیمان در پی «اقدامات مداخله‌جویانه و غیرمسئولانه دولت آلمان در امور داخلی و قضائی جمهوری اسلامی» است. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به احضار سفیر آلمان توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه و ابلاغ تصمیم اتخاذ شده گفت که آن‌ّها «در قبال زیاده خواهی‌ها، مقتدرانه عمل خواهد کرد.» پیش از این، آلمان روز ۳ اسفند اعلام کرد که دو دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی در برلین را به دلیل صدور حکم اعدام علیه جمشید شارمهد اخراج می‌کند. شارمهد زندانی دوتابعیتی ایرانی-‌آلمانی است. حکم اعدام جمشید شارمهد روز ۲ اسفند صادر شد. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان پس از اعلام حکم شارمهد در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاسخ کشورش محکم خواهد بود. او گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که مجازات اعدام جمشید شارمهد را لغو کند و امکان تجدیدنظر عادلانه بر اساس حاکمیت قانون را برای او فراهم کند.» مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند محاکمه جمشید شارمهد عادلانه بوده است و مدعی‌اند که او را در ارتباط با بمب‌گذاری مرگبار در حسینیه «سید‌الشهدا»ی شیراز در سال ۱۳۸۷ به اعدام محکوم کرده‌اند. شارمهد این اتهام را رد کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی در تابستان ۱۳۹۸ اعلام کردند که شارمهد را در یک «عملیات پیچیده» بازداشت کرده‌اند. بعدتر مشخص شد که مقام‌های جمهوری اسلامی او را در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ربوده‌اند. خانواده جمشید شارمهد می‌گویند که او در دبی توسط سرویس‌های امنیتی ایران ربوده و به تهران منتقل شده است.

سید جواد طباطبایی، پژوهشگر در زمینه تاریخ و فلسفه سیاسی درگذشت

جواد طباطبایی، شامگاه ۹ اسفند ۱۴۰۱، در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشته است. او هنگام مرگ ۷۷ سال داشت. طباطبایی عضو پیشین هیأت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه فلسفهٔ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بود. او نویسنده آثار فراوانی بود، آثاری چون «ابن‌خَلدون و علوم اجتماعی»، «زوال اندیشهٔ سیاسی در ایران»، «خواجه نظام‌الملک طوسی». مقوله محوری فکر او «ایرانشهر» بود. این مقوله در کانون اندیشه‌ای محافظه‌کار و در عین حال تحول‌جو برای استوار کردن «ایرانشهر» قرار داشت که هم سلطنت‌طلبان را خوش می‌آید و هم در قالبی «ملی» و تمرکزگرا نظام حاکم هم با آن مشکلی نداشت. او در یکی از یادداشت‌های اخیرش جنبش اعتراضی جاری در ایران را «انقلاب ملی» خوانده بود.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا: ایران می‌تواند در ۱۲ روز به مواد شکافت‌پذیر لازم برای تولید بمب اتم دست یابد

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه ۲۸ فوریه/۹ اسفند گفت ایران می‌تواند در ۱۲ روز به مواد شکافت‌پذیر لازم برای تولید یک بمب اتم دست یابد. در زمان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ این زمان یک سال برآورد شده بود. کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «بنابراین فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه وجود دارد که اگر بتوان این موضوع (بحران هسته‌ای) را از طریق دیپلماتیک حل کرد و محدودیت‌ها را به برنامه هسته‌ای ایران بازگرداند، بهتر از گزینه‌های دیگر است. اما در حال حاضر مذاکرات احیای برجام متوقف شده است.» رویترز می‌نویسد مقامات آمریکایی معتقدند ایران هرچند که به تولید مواد شکافت‌پذیر لازم برای تولید بمب اتم نزدیک‌تر شده است، اما هنوز بر فناوری ساخت بمب تسلط یافته است.

در یونان دو قطار با یکدیگر برخورد کردند: دست‌کم ۳۲ کشته و ۸۵ نفر زخمی

حدود ساعت ۱۹ غروب سه‌شنبه ۲۸ فوریه/۹ اسفند یک قطار مسافربری و یک قطار باری در یونان با یکدیگر برخورد کردند. در این حادثه دست‌کم ۳۲ نفر کشته و ۸۵ نفر مجروح شدند. علت مرگبارترین تصادف ریلی در یونان در چند دهه اخیر هنوز نامشخص است. به گزارش خبرگزاری رویترز قطار مسافربری بین‌شهری که از آتن به سمت شهر تسالونیکی در شمال یونان حرکت بود با یک قطار باری در خارج از شهر لاریسا در مرکز یونان با سرعت زیاد برخورد کرد. این برخورد باعث آتش‌سوزی در تعدادی از واگن‌های مسافربری شد و بسیاری از مسافران دچار سوختگی‌های شدید شدند. کنستانتینوس آگوراستوس، فرماندار منطقه تسالی به تلویزیون SKAI گفت چهار واگن اول قطار مسافربری در این حادثه از ریل خارج شدند، در حالی که دو واگن اول که آتش گرفتند، «تقریبا به طور کامل نابود شدند.» او گفت که دو قطار در یک مسیر به سمت یکدیگر در حرکت بودند و حرکت هم اطلاع نداشتند. واسیلیس وارتاکوگیانیس، سخنگوی آتش‌نشانی اعلام کرد با توجه به شدت برخورد دو قطار، تخلیه مسافران در شرایط بسیار دشواری در حال انجام است. صبح روز چهارشنبه یکم مارس/ ۱۰ اسفند نیروهای امدادگر همچنان در حال جست‌وجوی لاشه هواپیما و مزارع اطراف برای یافتن بازماندگان هستند. رسانه‌های محلی گزارش دادند قطار مسافربری حدود ۳۵۰ نفر سرنشین داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر بیشتر از حد مجاز است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده است میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۱۲ فوریه/۲۳ بهمن را ۳۷۰۶,۸ کیلوگرم برآورد کرد. در گزارش قبلی آژانس این میزان ۳۶۷۳,۷ کیلوگرم اعلام شده بود. به این ترتیب ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر سقف مجاز در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرده است که در ژانویه/ دی گذشته ذرات اورانیوم با غنای ۸۳,۷ درصد در تاسیسات هسته‌ای فردو کشف کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در حال رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی درباره ذرات اورانیوم با غنای ۸۳,۷ است.

حمله شیمیایی به دانش‌آموزان دختر به مدارس تهران رسید

بعد از حمله شیمیایی به مدرسه دخترانه خیام در پردیس تهران که دست‌کم سبب مسمومیت ۳۵ دانش‌آموز شد، دانش‌آموزان مدرسه راه زینب در منطقه ۱۳تهران نیز هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند. به گزارش شبکه خبری شرق یکی از والدین دانش‌آموزان گفته است تمام بچه‌های یک کلاس با هم از هوش رفته‌اند. او در ادامه مصاحبه با شرق گفته است: «طبق توضیحات دخترم، هیچ نشانه خاصی وجود نداشته یا حداقل دختر من از آن خبر ندارد اما ظاهرا بدون هیچ نشانه‌ای به یک باره همه بچه‌های کلاس دچار خواب‌آلودگی شده‌اند». به گفته او، بچه‌های مدرسه که درگیر این ماجرا نشده‌اند بعد از خروج از مدرسه این اتفاق را برای والدین خود تعریف کرده‌اند و برخی از والدین گفته‌اند که بهتر است چند روزی بچه‌ها را به مدرسه نفرستیم تا بتوانیم از جانشان محافظت کنیم. تلاش‌های خبرنگار شبکه شرق برای ارتباط با مدیر مدرسه و مسئولان آموزش پرورش و رئیس آموزش پرورش منطقه ۱۳ به نتیجه‌ای نرسیده است. در همان حال سایت خبری دانا گزارش داد دو نفر به دلیل آنچه که انتشار «شایعه» درباره مسمومیت دانش‌آموزان در پردیس تهران خوانده شده، دستگیر شده‌اند. روز گذشته عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان در مجلس شورای اسلامی در یک تذکر شفاهی در صحن علنی اعلام کرد که در ۱۵ شهر ایران به دانش‌آموزان حمله شیمیایی شده است.