ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک زندانی را در زندان مرکزی رشت اعدام کردند

دستگاه قضایی حکومت ایران جان یک زندانی دیگر را از طریق اجرای حکم اعدام گرفت. بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، سحرگاه چهارشنبه ۲۷ تیر، یک حکم اعدام در زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد. زندانی اعدام شده که هویتش طاهر صادقی احراز شده، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود. اعدام این زندانی تا کنون از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی این نهاد حقوق بشری از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی تاکنون دست‌کم ۲۶۳ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل ۹ خرداد / ۲۹ مه در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در جهان اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۳ به تنهایی ۸۵۳ نفر را اعدام کرده است که تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

پخشان عزیزی، زندانی سیاسی کُرد را از حق تماس و ملاقات با خانواده محروم کردند

پخشان عزیزی، فعال زن کُرد که با اتهام «بغی» در زندان اوین تهران به سر می‌برد از دو هفته پیش از حق تماس و ملاقات با خانواده محروم شده است. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، این زندانی سیاسی از ۱۶ تیر ۱۴۰۳ با دستور شورای انضباطی زندان از حق تماس و ملاقات با خانواده محروم شده است. این تصمیم پس از صدور به او ابلاغ شده، اما هیچ توضیحی در مورد علت و مدت این محرومیت داده نشده است. پخشان عزیزی، اهل مهاباد و فارغ‌التحصیل مددکاری اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران در ۱۳ مرداد سال گذشته به دست نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. چند تن از اعضای خانواده او نیز همزمان بازداشت و پس از چند روز بازجویی آزاد شدند. شبکه حقوق بشر کردستان پیش‌تر گزارش کرده بود که پخشان عزیزی را برای انجام اعتراف اجباری به «عضویت در گرو‌‌ه‌های اپوزیسیون» از سوی بازجویان امنیتی مورد شکنجه جسمی و روحی قرار داده‌اند. پخشان عزیزی در اعتراض به شکنجه و فشار بازجویان برای پذیرش این اتهام و انجام اعترافات تلویزیونی به مدت چند روز دست به اعتصاب غذا زد و با رد کلیه اتهام‌های مطرح شده، اعلام کرده که به مدت چندین سال به عنوان مددکار اجتماعی و مترجم در مناطق جنگ زده در کردستان سوریه فعالیت داشته است. پخشان عزیزی برای اولین بار ۲۵ آبان ۸۸ در گردهمایی اعتراضی دانشجويان کُرد دانشگاه تهران عليه اعدام‌های سیاسی در کردستان، به دست مأموران امنیتی بازداشت شد. این فعال کُرد پس از چهار ماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد و پس از مدتی از ایران خارج شد و طی سال‌های اخیر در اقلیم کردستان عراق اقامت داشت.

ویروس‌ فلج اطفال در نمونه‌های فاضلاب نوار غزه شناسایی شد

وزارت بهداشت اسرائیل و سازمان جهانی بهداشت از مشاهده ویروس‌های فلج اطفال در نمونه‌های فاضلاب غزه گزارش دادند. وزارت بهداشت غزه نیز اظهارات مشابهی را بیان کرد و گفت که به دلیل تخریب زیرساخت‌ها، فاضلاب از جمله در کمپ‌های آوارگان روان است. مشاهده این ویروس در فاضلاب غزه، خطر ابتلای هزاران نفر به فلج اطفال را به همراه دارد. وزارت بهداشت غزه از اسرائیل خواست تا عملیات نظامی در نوار غزه را متوقف کند تا آب سالم به غزه وارد و تصفیه فاضلاب از سر گرفته شود. در بیانیه وزارت بهداشت اسرائیل هم آمده است که مقامات وضعیت را زیر نظر دارند تا از خطر ابتلا به بیماری در اسرائیل جلوگیری کنند. عامل فلج اطفال، ویروسی است که به نخاع و سیستم اعصاب حمله می‌کند و می‌تواند باعث فلج در کودکان شود. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد ولی با واکسیناسیون می‌توان در مقابل آن ایمنی ایجاد کرد.