ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان ترکیه پیوستن فنلاند به ناتو را تصویب کرد

دولت فنلاند پس از رأی‌گیری پارلمان ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد عضویت در ناتو امنیت فنلاند را تقویت می‌کند و ثبات و امنیت در منطقه دریای بالتیک و شمال اروپا را بهبود می‌بخشد.

در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد،  پارلمان ترکیه پنج‌شنبه ۱۰ فروردین / ۳۰ مارس راه را برای تبدیل فنلاند به یک عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)  باز کرد.

پس از تصویب لایحه مشابه در اوایل این هفته، پارلمان ترکیه از میان ۳۰ عضو این ائتلاف نظامی، عضویت فنلاند را تصویب کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه در اوایل ماه مارس گفت که فنلاند پس از برداشتن گام‌های مشخص برای سرکوب گروه‌هایی که آنکارا آن‌ها را به‌عنوان تروریست می‌شناسد، و آزاد کردن صادرات دفاعی، از حمایت ترکیه برخوردار است.

فنلاند و سوئد سال گذشته در واکنش به حمله روسیه به اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند. اما این روند توسط ترکیه و مجارستان متوقف شد. پارلمان‌های همه اعضای ناتو باید عضویت اعضای تازه‌وارد را تصویب کنند.

دولت فنلاند پس از رأی‌گیری پارلمان ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عضویت در ناتو امنیت فنلاند را تقویت می‌کند و ثبات و امنیت در منطقه دریای بالتیک و شمال اروپا را بهبود می‌بخشد.

از سوی دیگر، ترکیه همچنان از تأیید پیشنهاد عضویت سوئد، همسایه فنلاند در ناتو خودداری می‌کند. آنکارا می‌گوید این کشور در سرکوب افرادی که ترکیه آن‌ها را تروریست می‌داند به اندازه کافی اقدامی صورت نداده است. سه کشور سال گذشته پیمانی را در این زمینه امضا کردند.

کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه هفته گذشته لایحه مربوط به فنلاند را به اتفاق آرا تصویب کرد. روند قانون‌گذاری ترکیه در حالی انجام شد که این کشور برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در ۱۴ مه آماده می‌شود.

عضویت فنلاند در ناتو نخستین عضویت یک کشور پس از پیوستن مقدونیه شمالی به این ائتلاف نظامی در سال ۲۰۲۰ است.

ترکیه بارها گفته است که سوئد باید اقدامات بیشتری علیه حامیان کردها و اعضای شبکه‌ای که آنکارا مسئول کودتای سال ۲۰۱۶ می‌داند، بردارد. آنکارا هر دو گروه را به‌عنوان سازمان‌های تروریستی می‌شناسد.

گفت‌وگوها بین سوئد و ترکیه به‌ویژه پس از چند مناقشه عمدتاً بر سر اعتراضات خیابانی توسط گروه‌های طرفدار کردها در استکهلم، پیشرفت چندانی نداشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از موافقت ترکیه برای پیوستن فنلاند به ناتو استقبال می‌کند و آنکارا را تشویق می‌کند تا به سرعت الحاق سوئد را نیز تصویب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:

سوئد و فنلاند هر دو شرکای قوی و توانمندی هستند که در ارزش‌های ناتو سهیم هستند و ائتلاف را تقویت کرده و به امنیت اروپا کمک خواهند کرد.

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، بلافاصله پس از رأی‌گیری پارلمان ترکیه گفت:

فنلاند در حال حاضر و در آینده در کنار سوئد می‌ایستد و از درخواست پیوستن این کشور به ناتو پشتیبانی می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از ترکیه و مجارستان خواسته است که هر دو درخواست را تصویب کنند. رأی‌گیری در مورد پیشنهاد سوئد هنوز در مجارستان برنامه‌ریزی نشده است.

سپس چه خواهد شد؟

آمریکا و سایر کشورهای ناتو امیدوارند که این دو کشور شمال اروپا در نشست سران ناتو که قرار است در ۱۱ ژوئیه در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار شود، به عضویت این ائتلاف درآیند.

اکنون رجب طیب اردوغان باید موافقت پارلمان ترکیه با عضویت فنلاند در ناتو را تأیید کند و سپس این مصوبه در روزنامه رسمی این کشور منتشر شود.

فنلاند پیش از این، فرآیند تصویب قانونی را تکمیل کرده است در غیر این صورت این روند می‌توانست چند ماه به تعویق بیفتد.

پس از تکمیل فرآیند تصویب، هم ترکیه و هم مجارستان باید اسناد موافقت خود را به دولت آمریکا در واشنگتن که بر اساس معاهده تأسیس ناتو سپرده‌گذار این ائتلاف است، ارسال کنند. سپس استولتنبرگ به‌طور رسمی از فنلاند برای پیوستن به ناتو دعوت خواهد کرد.

دولت فنلاند اعلام کرد که این کشور به‌عنوان گام نهایی، «سند الحاق» خود را که توسط وزیر امور خارجه آن کشور امضا شده است، به ایالات متحده تحویل خواهد داد.

زمانی که سند پیوستن فنلاند به وزارت امور خارجه ایالات متحده تحویل داده شد، این کشور شمال اروپا رسماً به عضویت ناتو در خواهد آمد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.