ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلنسکی می‌گوید برای دیدار با رهبر چین در اوکراین آماده است

رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید دیدار رهبران روسیه و چین در هفته گذشته بر مدار آرزوهای کرملین نگردیده و چین خود را به مهلکه جنگ وارد نمی‌کند. با این حال او می‌گوید از زمان حمله نظامی روسیه نتوانسته با همتای چینی‌اش ارتباط داشته باشد و به همین دلیل از او دعوت می‌کند تا به اوکراین بیاید.

رئیس جمهوری اوکراین از شی جین‌پینگ، همتای قدرتمند چینی خود، دعوت کرد تا از کشورش دیدن کند و گفت که از زمان شروع جنگ با یکدیگر در تماس نبوده‌اند و او «آماده است او را اینجا ببیند».

ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه ۲۹ مارس/ ۹ فروردین یک هفته پس از دیدار شی جین‌پینگ با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به آسوشیتدپرس گفت: «می‌خواهم با او صحبت کنم. چین هیچ پاسخ مشخصی در مورد اینکه آیا سفر شی جین‌پینگ به اوکراین انجام خواهد شد یا خیر، نداشت.»

چین طی دهه‌های متمادی از نظر اقتصادی و از نظر سیاسی به روسیه نزدیک بوده است و پکن با ابراز موضع رسمی بی‌طرفی در جنگ، پوشش دیپلماتیک برای تداوم روابط اقتصادی و سیاسی‌اش با مسکو فراهم کرده است.

زلنسکی پیش از این و در ماه‌های اخیر هم به صورت ضمنی از شی جین‌پینگ برای سفر به اوکراین دعوت کرده بود. رئیس‌ جمهوری اوکراین می‌گوید که در طول مدت جنگ با شی ارتباطی نداشته است.

زلنسکی گفت: «ما آماده‌ایم او را اینجا ببینیم. من قبل از جنگ تمام عیار با او تماس داشتم. اما در تمام این یک سال جنگ، تماسی با او نداشته‌ام.»

در پکن، از مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین پرسیده شد که آیا شی دعوت زلنسکی را می‌پذیرد - یا اینکه آیا این دعوت به صورت رسمی دریافت شده است. او به خبرنگاران گفت که هیچ اطلاعی در این مورد ندارد. او گفت پکن «ارتباطات خود را با همه طرف‌های ذینفع، از جمله اوکراین» حفظ می‌کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در پاسخ به این پرسش که آیا دیدار شی جین‌پینگ و زلنسکی برای حل مناقشه در اوکراین مفید خواهد بود یا خیر، گفت که مقام‌های روسیه از موضع متعادل چین در مورد این موضوع «بسیار قدردانی می‌کنند» ولی آن‌ها «حق ارائه هیچ توصیه‌ای» در مورد این موضوع و تشویق به انجام این دیدار ندارند. پسکوف در جریان کنفرانس روزانه خود با خبرنگاران روز چهارشنبه گفت: «رهبر چین خودش در مورد مناسب بودن تماس‌های خاص تصمیم می‌گیرد.»

در واشنگتن، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده از مذاکرات بین شی و زلنسکی حمایت می‌کند.

سفر شی جین‌پینگ به روسیه در هفته گذشته این احتمال را ایجاد کرد که پکن ممکن است آماده ارائه تسلیحات و مهمات مورد نیاز مسکو برای پر کردن ذخایر این کشور باشد. اما سفر شی بدون هیچ اعلامیه‌ای به پایان رسید. چند روز بعد، پوتین اعلام کرد که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر خواهد کرد، کشوری که همسایه روسیه است و ذخایر هسته‌ای کرملین را به قلمرو ناتو نزدیک‌تر می‌کند.

زلنسکی در مصاحبه‌اش با آسوشیتد‌پرس مدعی شد که دیدار رهبر چین از کرملین انتظارات پوتین را برای دریافت سلاح و کشاندن پای چین به مناقشه برآورده نکرد و به همین دلیل روسیه دست به این تحرک جدید در رابطه با بلاروس زده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.