ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله آمریکا به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت که درحمله پنج شنبه شب، گروه‌های شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرق سوریه هدف قرار گرفتند: «حملات هوایی در پاسخ به حملات امروز و همچنین یک رشته حملاتی است که اخیرا علیه نیروهای ائتلاف در سوریه توسط گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران  صورت گرفته است.»

ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه شب طی چندین حمله هوایی در شرق سوریه مواضع گروه‌‌های مورد حمایت ایران را هدف قرار داد. این حملات در تلافی به حمله هواپیمای بدون سرنشین به یک پایگاه نیروهای ائتلاف در سوریه صورت می‌گیرد. در جریان حمله پهپادی به این پایگاه واقع در حسکه، یک پیمانکار آمریکایی کشته و ۵ نظامی آمریکایی و یک پیمانکار دیگر زخمی شده بودند.

بر اساس برآوردهای نهادهای اطلاعاتی آمریکا، پهپادی که در حمله به مواضع آمریکا نقش داشته با منشأ ایرانی بوده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت که درحمله پنج شنبه شب، گروه‌های شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرق سوریه هدف قرار گرفتند: «حملات هوایی در پاسخ به حملات امروز و همچنین یک رشته حملاتی است که اخیرا علیه نیروهای ائتلاف در سوریه توسط گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران  صورت گرفته است.»

وزیر دفاع آمریکا گفت که مجوز این حمله تلافی‌جویانه را با دستورجو بایدن رئیس جمهوری آمریکا صادر کرده است: «همان‌طور که پرزیدنت بایدن روشن کرده، ما هر اقدام لازمی را برای دفاع از مردم‌مان صورت داده و همیشه در زمان و مکانی که انتخاب کنیم پاسخ خواهیم داد.»

لوید آستین گفت: «هر گروهی که به سربازان ما حمله کند مصونیت نخواهد داشت.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا

نیروهای آمریکا از سال ۲۰۱۵ برای حمایت از نبرد نیروهای متحد آمریکا (عمدتا جنگجویان کرد) علیه داعش وارد سوریه شدند. 

پایگاه نظامی‌ای که پیش از این مورد حمله هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفته در نزدیکی حسکه واقع شده است. این پایگاه حدود ۹۰۰ سرباز آمریکایی و حتی تعداد بیشتری از پیمانکاران در خود جای داده است.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به صورت گسترده درغرب فرات در استان دیرالزور متمرکز شده‌اند، جایی که از طریق گذرگاه مرزی ابوکمال از عراق تدارکات دریافت می‌کنند.

حکومت ایران در چند سال گذشته در تلاش برای ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی در شرق سوریه و در نقطه مرزی با عراق بوده است. این همان نقطه‌ای است که در سال‌های گذشته بارها هدف حمله هواپیماهای اسرائیلی هم قرار گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، شب گذشته تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که انفجار در دیرالزور سوریه را نشان میداد. استان دیرالزور در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده‌ و به دلیل میدان‌های نفتی از اهمیت استراتژیک بسیاری برخوردار است و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران با همراهی نیروهیا سوریه  این ناحیه را در کنترل خود دارند.

اوایل این هفته  ژنرال مایک اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا نسبت به دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای هشدار داده و گفته بود که «ایران همچنان در کانون توجه» آمریکا است.

فرمانده سنتکام دراین جلسه گفته بود که ایران با هزاران موشک بالیستیک و کروز دارای زرادخانه بزرگ موشکی است و«بزرگ‌ترین نیروی پهپادی درخاورمیانه» به حساب می‌آید.

ژنرال کوریلا همچنین گفت نیروهای آمریکایی از آغاز سال ۲۰۲۱ تا کنون ۷۸ بار هدف حملات گروه‌هایی که از جانب ایران حمایت می‌شوند، قرار گرفته است.

در نخستین روز سال خورشیدی جدید -سه‌شنبه یکم فروردین- دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  تحریم‌های جدیدی علیه چند فرد ایرانی و ترکیه‌‌ای و همچنین چند  شرکت ایرانی وضع کرد.

به‌گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا این شبکه افراد و شرکت‌ها به نمایندگی از وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر چندین شرکت مربوط به توسعه پهپادها و موشک‌های بالیستیک نظارت داشته و موتورهای اروپایی را برای پهپادها تهیه می‌کرد.

برایان نلسون، یکی ازمعاونان وزارت خزانه‌داری آمریکا،در ارتباط به این تحریم‌ها  گفته بود «پهپادها و تسلیحات متعارف ایران برای نیروهای نیابتی‌اش همچنان امنیت منطقه‌ای و ثبات جهانی را تضعیف می‌کند» و «ایالات متحده به افشای شبکه‌های تدارکات خارجی که از مجموعه صنعت نظامی ایران پشتیبانی می‌کنند، ادامه خواهد داد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.