ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رافائل گروسی: برخی مسیرها با ایران گشوده شده اما باید منتظر ماند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت برجام اکنون به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در اندیشکده شورای روابط خارجی بار دیگر با احتیاط تأکید کرد که پس از سفر به ایران و توافق حاصل‌شده، به‌نظر می‌رسد که پیشرفت‌هایی در جهت توافق با ایران در موضوع پروتکل حاصل شده است. او گفت:

من به‌تازگی در ایران بودم، با مقام‌های بلندپایه ایران دیدار کردم، امیدوارم سخنانم فهمیده شده باشد. برخی مسیرها گشوده شده و باید منتظر ماند و دید که آیا این یک فرض درست است یا خیر.

رافائل گروسی با اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اقدامات تلافی‌جویانه ایران گفت:

توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) اکنون به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند که نشان دهد مذاکرات احیای برجام روند خوبی را آغاز کرده است. چهارشنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس، «امواج مدیا» رسانه نزدیک به جمهوری اسلامی اعلام کرد که علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با دیپلمات‌های سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در اسلو، پایتخت نروژ دیدار کرده است. این رسانه محتوای دیدارها را «گفت وگو با هدف احیای برجام» اعلام کرد در حالی‌که وزارت امور خارجه آلمان ضمن تأیید این دیدار گفت هیچ مذاکره‌ای در هیچ زمینه‌ای حتی برای احیای برجام انجام نشده و تنها در مورد تنش‌آفرینی ایران در بسیاری از حوزه‌ها گفت‌وگو شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که ناظران آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در این کشور حضور دارند تا نتیجه توافق‌های مذاکرات وین و گزارش‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

گروسی گفت فعالانه در رایزنی با همه طرف‌های درگیر در برجام مشارکت دارد تا در از سرگیری مذاکرات وین به دستیابی به توافق جدید کمک کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی سفر دو روزه خود به تهران در اسفند گذشته (اوایل مارس) گفت ایران موافقت کرده است تجهیزات نظارتی، از جمله دوربین‌های نظارتی را که مقام‌های جمهوری اسلامی تابستان گذشته حذف کرده بود، نصب کند. گروسی افزود ایران همچنین با افزایش ۵۰ درصدی بازرسی‌ها در سایت زیرزمینی فردو موافقت کرده است.

ایران در بیانیه مشترکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که «اطلاعات بیشتری» در مورد آثار اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای قدیمی خود را ارائه خواهد کرد.

گروسی پس از آن به ایران سفر کرد که مدعی شده بود نشانه‌هایی از غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۸۰ درصد یافت شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.