ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولویت مطالبات زنان در قیام ژینا − در گفت‌وگو با مرجان محتشمی

مرجان محتشمی، از نویسندگان نسل دوم مهاجران ایرانی، می‌گوید برای نخستین بار در تاریخ مبارزات اجتماعی ملت ایران، در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» خواسته‌های زنان در اولویت قرار گرفت. او جنبش را تا هم اکنون موفق می‌داند.

مرجان محتشمی، از نویسندگان نسل دوم مهاجران ایرانی که داستان‌هایی از او به طور پراکنده در نشریات ادبی منتشر شده، می‌گوید برای نخستین بار در تاریخ مبارزات اجتماعی ملت ایران، در جریان انقلاب «زن، زندگی، آزادی» خواسته‌های زنان در اولویت قرار گرفت. اگر در مشروطه، در نهضت ملی و در انقلاب بهمن ۵۷ به خواسته‌های زنان به نفع بحران‌های سیاسی، فرهنگی یا حرکت‌های ملی توجهی نمی‌شد، این بار صدای زنان رساست، چنانکه در شعار جنبش هم می‌توان تبلوری از آن را سراغ گرفت. به نظر محتمشی در این حد هم انقلاب تاکنون موفق بوده است. به گمان او جامعه ایران از نظر فرهنگی یک جامعه رنگارنگ و متنوع است، لذا نمی‌توان به سادگی گفت که از نظر فرهنگی از فرهنگ اسلامی عبور کرده‌ایم اما عبور از جمهوری اسلامی حتمی‌ست و به تعبیر او عقب‌گردی وجود ندارد.

این مصاحبه را می‌بینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

محتشمی قلم روان و ذهن موقعیت‌سازی دارد. داستان «مردمان گل» او در خط سفر از دریچه چشم زنی با تحصیلات دانشگاهی روایت می‌شود. می‌نویسد:  

«روی میز تحریرش همیشه قاب عکسی بود از یک زنِ بومی سیاه‌پوست آفریقایی که در آتشی افروخته می‌دمید. زیر آن به زبان انگلیسی نوشته بود، "در هر جامعه، انسان کنجکاو و پرسشگر وجود دارد". شعله همیشه تلاش کرده بود تا همۀ باورهایش را بازنمایی کند، حتی آنهایی که فکر می‌کرد معقول هستند و آنهایی که از شدت بداهت و عادت به دیده در نمی‌آمدند. او با این افکار برای خودش دنیایی تنیده بود که خیلی قاعده و قانونی نداشت، به غیر از آنکه انسان می‌بایست همه چیز را به زیر سوال ببرد و دربست قبول نکند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.