ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس از توافق ایران و عربستان استقبال کردند

نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس بر حل اختلافات با ایران از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید کرد. یک مقام اسرائیلی توافق اخیر عربستان سعودی و ایران را «فرصت» خواند نه «تهدید».

یک‌صد و پنجاه‌ و پنجمین نشست وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این اجلاس چهارشنبه شب ۲ فروردین / ۲۲ مارس در بیانیه پایانی آن از بازگشت ایران و عربستان سعودی به روابط دیپلماتیک استقبال کردند.

بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان ریاست این نشست را که در مقر دبیرخانه این شورا در ریاض برگزار شد، برعهده داشت.

در بیانیه پایانی این نشست ابراز امیدواری شد که توافق ایران و عربستان سعودی گامی در جهت حل اختلافات و پایان دادن به مناقشه‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو باشد.

شورا همچنین از تلاش‌های سلطان‌نشین عمان و عراق برای تسهیل گفت‌وگوها بین ریاض و تهران و میزبانی آن‌ها در بسیاری از دوره‌های مذاکرات ایران و عربستان سعودی، قدردانی کرد.

پادشاهی سعودی و ایران، پس از قطع‌ روابطشان از سال ۲۰۱۶، ۱۹ اسفند گذشته / ۱۰ مارس با انتشار بیانیه مشترکی با چین به‌عنوان میانجی، درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک و گشایش مجدد سفارتخانه‌های خود توافق کردند.

در این بیانیه آمده بود که دو طرف بر حاکمیت ملی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر توافق کرده و خواستار اجرای توافق‌نامه امنیتی امضاشده میان دو کشور هستند.

ایران و عربستان سعودی همچنین با اجرای توافق‌نامه اقتصادی و تجاری مشترک که در سال ۱۹۹۸ میان دو کشور امضا شده بود، توافق کردند.

بیانیه مشترک ایران، عربستان سعودی و چین بر تلاش در راه تقویت «صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» نیز تأکید کرد.

شب گذشته (چهارشنبه) شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه سعودی در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، درباره دیدار دوجانبه هر چه سریعتر توافق کرد. خبرگزاری رسمی سعودی (واس) نوشت دیدار این دو بازگشایی دوباره سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها در دو کشور را ممکن می‌سازد.

نشست وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در همین حال بر لزوم توقف غنی‌سازی اورانیوم بیش از حد لازم برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و تعهد ایران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه برنامه هسته‌ای خود تأکید و به آمادگی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای همکاری کامل در این زمینه اشاره کرد.

بیانیه پایانی این نشست همچون دوره‌های قبلی بار دیگر جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را متعلق به امارات متحده عربی دانست و خواهان «رفع اشغال» این جزایر توسط ایران شد.

وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر پشتیبانی کامل خود از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و نهادهای حامی آن در دستیابی به امنیت و ثبات در یمن تأکید کرد و از حوثی‌های یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند خواست تا به دعوت شورای رهبری ریاست جمهوری برای مذاکره تحت نظارت سازمان ملل پاسخ دهند. آن‌ها بر راه حل سیاسی در یمن تأکید کردند.

در بخش‌های دیگر بیانیه یک‌صد و پنجاه‌ و پنجمین نشست وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس «تجاوزات مکرر اسرائیل علیه مردم فلسطین» و همچنین «مداخله خارجی در امور سوریه» محکوم شد.

«فرصتی برای اسرائیل»

همزمان، نشریه اکسیوس چهارشنبه شب به‌نقل از یک مقام بلندپایه دیپلماتیک اسرائیل نوشت دولت این کشور توافق اخیر بین عربستان سعودی و ایران را نه به‌عنوان یک تهدید، بلکه فرصتی برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با پادشاهی سعودی می‌داند.

این مقام اسرائیلی گفت جنگ یمن در سال‌های اخیر عامل تحریک‌کننده‌ای در روابط آمریکا و عربستان سعودی بوده و تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی را مختل کرده است.

این مقام که نام او فاش نشده است افزود:

اگر توافق ایران و عربستان سعودی به پایان جنگ منتهی شود، این عامل تحریک‌کننده از بین می‌رود و روابط عربستان سعودی و آمریکا بهبود می‌یابد. هرچه روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی بهتر شود، کار برای پیشبرد عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل آسان‌تر خواهد شد.

به‌گفته او تجربه دو سال اخیر ثابت می‌کند که گفت‌وگو میان کشورهای خلیج‌ فارس و ایران به‌معنای تعلیق تماس‌ها با اسرائیل نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سه ماه پیش در سخنرانی تحلیف خود گفت هدف اصلی سیاست خارجی او گسترش توافق‌نامه ابراهیم و دستیابی به توافق صلح با عربستان سعودی است.

وزارت خارجه عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن دولت راست‌گرای جدید اسرائیل در کمتر از سه ماه پیش، دست‌کم پنج بیانیه در محکومیت اسرائیل و حملاتش به فلسطین صادر کرده است.

سعودی‌ها انتقادهای علنی خود علیه دولت اسرائیل را تشدید کرده‌اند و دوباره از آن به‌عنوان «دولت اشغالگر» یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.