ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر شی جین پینگ به مسکو پایان یافت

نتیجه این سفر سه روزه این شد که روسیه گاز و نفت بیشتری به چین صادر می‌کند و چین نیز فن‌آوری الکتریکی بیشتری در اختیار روسیه قرار می‌دهد. جنگ اوکراین نیز موضوع دیدار شی و پوتین بود.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، چهارشنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس پس از یک سفر سه روزه به روسیه، مسکو را به مقصد پکن ترک کرد.

او در این سه روز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر سر تجارت بیشتر دو کشور به توافق‌هایی دست یافت.

پوتین به چین قول صادرات مداوم و مطمئن نفت و گاز را داد. او در دیدار با شی جین پینگ در مسکو گفت «روسیه قادر است تقاضای رو به رشد انرژی در اقتصاد چین را برآورده کند».

براین اساس تا سال ۲۰۳۰، عرضه گاز به چین باید به تقریباً ۱۰۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد. افزون بر این، گاز مایع، زغال سنگ و سوخت راکتورهای هسته‌ای چین نیز تأمین خواهد شد. صادرات بیشتر نیز بخشی از قرارداد استراتژیک مشترک است که پوتین و شی آن را امضا کردند.

در کنار افزایش صادرات انرژی روسیه، توسعه خطوط حمل‌ونقل بین این کشور و چین نیز برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر این، چین نیز فن‌آوری الکتریکی بیشتری به روسیه عرضه خواهد کرد.

روسیه سال‌هاست که تلاش می‌کند صادرات انرژی به چین را افزایش دهد. در نتیجه تحریم‌های غرب، مسکو تلاش‌ها در این زمینه را بیشتر کرده است.

گازپروم، شرکت انرژی روسیه گزارش داد که به‌تازگی رکورد جدیدی در صادرات روزانه گاز به چین ثبت کرده است. این شرکت اما هیچ اطلاعاتی در مورد حجم گاز صادرشده ارائه نکرد.

شی جین پینگ در سفر خود به مسکو از پوتین دعوت کرد که در اواخر سال جاری میلادی به پکن سفر کند.

مذاکرات در مورد جنگ اوکراین

دو کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند که روابط دوجانبه آن‌ها به بالاترین سطح رسیده است. چین تا کنون تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم نکرده و از رأی‌ در سازمان ملل علیه مسکو خودداری کرده است.

شی جین پینگ پس از رایزنی با ولادیمیر پوتین گفت چین در «مناقشه» اوکراین «موضع بی‌طرفانه» اتخاذ کرده است. خبرگزاری ریا نووستی روسیه گزارش داد که چین از «صلح و گفت‌وگو» پشتیبانی می‌کند.

چین به‌تازگی طرح صلح خود را ارائه کرده است. پوتین این طرح را مبنایی ممکن برای راه حل سیاسی توصیف کرد و گفت اوکراین و غرب باید برای چنین اقدامی آماده باشند اما غرب به‌گفته او می‌خواهد «تا آخرین اوکراینی» بجنگد. خبرگزاری چینی شینهوا از آمادگی روسیه برای مذاکرات صلح خبر داد.

روسیه و چین همچنین اعلام کردند که قصد دارند به‌طور منظم مانورهای نظامی مشترک هوایی و دریایی برگزار کنند. در بیانیه مشترک آن‌ها آمده است که همکاری و اعتماد بین نیروهای نظامی دو طرف باید تعمیق یابد.

انتقاد وزیر خارجه آلمان

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان از سفر رئیس جمهوری چین به روسیه انتقاد کرد. این عضو حزب سبزهای آلمان گفت سفر سه روزه شی جین پینگ فرصتی برای چین برای انجام مسئولیت خود به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بود. بربوک گفت:

عضویت [در شورای امنیت] شما را ملزم به خدمت به صلح جهانی می‌کند. با این حال، در بیانیه‌های چین و روسیه در این سفر دولتی جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین کم مطرح شده؛ گویی در کل یک سال گذشته اتفاقی رخ نداده است.

 بربوک همچنین موضعی را که پکن در ماه فوریه در مورد جنگ اوکراین ارائه کرد، ناامیدکننده توصیف کرد و گفت چین از مهاجمان و قربانیان نامی نمی‌برد و به همین دلیل برای کمک به صلح مناسب نیست.

ایالات متحده آمریکا نیز از سفر شی جین پینگ به مسکو انتقاد کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در واشنگتن به حکم بازداشت بین‌المللی اخیر علیه پوتین اشاره کرد و گفت سفر شی به مسکو نشان داد که چین در قبال پاسخگویی کرملین به جنایت‌های صورت گرفته در اوکراین احساس مسئولیت نمی‌کند و ترجیح می‌دهد از روسیه حمایت دیپلماتیک کند.

از اوکراین نیز اظهارات انتقاد‌آمیزی به گوش می‌رسد که براساس آن‌ها چین با گسترش روابط نزدیک اقتصادی خود با روسیه به تأمین مالی جنگ کمک می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.