ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر اسرائیلی: مردمی به اسم فلسطینی وجود ندارند

اظهارات تحریک‌‌آمیز وزیر دارایی کابینه راست‌گرای نتانیاهو، نه تنها روابط اردن با اسرائیل را پرتنش کرد، بلکه انتقاد متحدان غربی اسرائیل را هم در پی داشت.

یک وزیر اسرائیلی که مسئولیت اداره کرانه باختری اشغالی را  هم بر عهده دارد، در همایشی در فرانسه ادعا کرد که چیزی به نام مردم فلسطینی، تاریخ و فرهنگ فلسطینی وجود ندارد.

بزالل اسموتریچ که رهبری یک حزب مذهبی صهیونیست در ائتلاف جناح راست نتانیاهو را بر عهده دارد، این سخنان را همزمان با برگزاری اجلاس شرم‌الشیخ در مصر که با هدف کاهش تنش در کرانه باختری برگزار شده بود و در‌ آستانه آغاز ماه رمضان و عید فصح یهودیان ایراد کرد.  

اسموتریچ، وزیر دارایی در کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو این سخنان را  از پشت تریبونی به زبان آورد که با نقشه مجعول اسرائیل پوشانده شده بود. در این نقشه علاوه بر کرانه باختری، اردن هم جزو خاک اسرائیل در نظر گرفته شده بود. وزارت خارجه اردن در اعتراض به این اقدام سفیر اسرائیل را احضار کرده است.

سنان المجالی، سخنگوی وزارت خارجه اردن گفت:

این یک رفتار تحریک آمیز غیرمسئولانه از سوی یک وزیر اسرائیلی و به معنای نقض هنجارهای بین‌المللی و معاهده صلح اردن و اسرائیل است. این رفتار افراطی تنش‌ها را تشدید می‌کند.

رویترز می‌نویسد تصاویری از این همایش که یکشنبه ۲۸ اسفند/۱۹ مارس در فرانسه برگزار شده بود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

المجالی گفت اردن از دولت اسرائیل خواسته است که موضعی «روشن و صریح» اتخاذ کند.

وزارت خارجه اسرائیل بعداً در توییتر اعلام کرد: اسرائیل به توافقنامه صلح ۱۹۹۴ با اردن متعهد است.

سخنگوی اسموتریچ گفت برگزارکنندگان همایش فرانسه تریبون را تزئین کرده بودند و وزیر اسرائیلی صرفا مهمان این همایش بوده است.

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین، اظهارات اسموتریچ را محکوم کرد و گفت که این سخنان به منزله دامن زدن به خشونت است.

فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، اظهارات اسموتریچ را «کاملاً بی‌فایده» توصیف کرد و در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت:

بدیهی است که مشخص است مردم فلسطین چه کسانی هستند و سازمان ملل متحد از حقوق آنها حمایت می‌‌کند.

 وزارت خارجه فلسطین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رهبران اسرائیل با انکار موجودیت مردم فلسطین و حقوق ملی مشروع آنها در سرزمین خود، «محیطی را ایجاد می‌کنند که به افراط گرایی و تروریسم علیه مردم ما دامن می‌زند.»

انتقاد متحدان غربی اسرائیل

متحدان غربی نیز از اظهارات وزیر دارایی کابینه نتانیاهو انتقاد کردند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت:

ما کاملاً به این نوع زبان اعتراض داریم. ما نمی‌خواهیم هیچ اقدام یا لفاظی را ببینیم که مانع راه‌حل دو کشوری شود.

اتحادیه اروپا اعلام کرد از اظهارات وزیر اسرائیلی «قاطعانه ابراز تاسف می‌کند» و چنین سخنانی را «خطرناک» می‌داند.

مصر نیز به عنوان نخستین کشور عربی که قرارداد صلح با اسرائیل امضا کرده است، اظهارات وزیر دارایی کابینه نتانیاهو را محکوم کرد.

پس از آنکه ماه گذشته یک مرد مسلح فلسطینی دو شهرک‌نشین یهودی را در کرانه باختری کشت، شهرک‌نشینان با آتش زدن خانه‌ها و خودروها به این رویداد واکنش نشان دادند.  از آن زمان تاکنون کرانه باختری پرتنش است.

در سال گذشته درگیری‌ها در کرانه باختری با حملات تقریباً روزانه ارتش اسرائیل و تشدید خشونت توسط شهرک نشینان یهودی ادامه داشته است. در این درگیری‌ها بیش از ۲۵۰ فلسطینی و بیش از ۴۰ شهروند اسرائیلی جان خود را از دست داده‌اند.

فلسطینی‌ها به دنبال ایجاد یک کشور مستقل در محدوده کرانه باختری، بیت‌المقدس شرقی و غزه، و همه مناطقی هستند که اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ تصرف کرد.

مذاکرات صلح با میانجیگری ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ تاکنون به بن‌بست خورده است. فلسطینی‌ها می‌گویند اسرائیل با گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی امید آنها را برای داشتن یک کشور پایدار تضعیف کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.