ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

   ۱۴۰۱: سال ماندگار در تاریخ مبارزات مردم ایران - در گفت‌وگو با سرور کسمایی

فرشته نزاکتی - سال ۱۴۰۱ با سرود «سلام بر فرمانده» آغاز شد، به انقلاب ژینا راه برد و با حملات شیمیایی به مدارس دخترانه و تداوم حرکت‌های اعتراضی در چهارشنبه آخر سال به پایان رسید. سرور کسمایی می‌گوید ۱۴۰۱ سال بیداری و خودآگاهی بود.

سرور کسمایی که با رمان‌های «گورستان شیشه‌ای» به زبان‌های فارسی و فرانسه و «شام آخر»  اسنادی ادبی از «خمینیسم» و کابوس قتل عام زندانیان سیاسی در سال‌های دهه ۱۳۶۰ به دست داده است، می‌گوید در شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌توان جلوه‌ای از خودآگاهی ایرانیان و نقش برجسته زنان و خواسته‌هایشان در جنبش‌های رهایی‌بخش در یکصد سال اخیر را به روشنی یافت. از این جهت سال  ۱۴۰۱ در نظر او در تاریخ معاصر ایران ماندگار است. به نظر کسمایی چشم‌انداز اما هنوز روشن نیست و با این‌حال گروه‌های سیاسی با تدوین منشورها در تلاش‌اند خواسته‌های خود را به بیان درآورند. به گمان کسمایی اما از نظر فرهنگی شهروندان ایرانی مدت‌هاست که از فرهنگ مرگ‌خواهی جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند. رویکرد به شادی و رقص در جنبش نمایانگر این معناست.

 این مصاحبه را می‌بینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

 سرور کسمایی رمان‌نویس و مترجم از سال ۱۳۶۲ خورشیدی در فرانسه زندگی می‌کند. او که از دوران تحصیل در ایران زبان فرانسه را آموخته، نوشته‌های خود را به دو زبان فارسی و فرانسه منتشر می‌کند. رمان‌های «گورستان شیشه‌ای»، «دره عقاب‌ها» و «دشمن خدا»  به زبان فرانسه  و رمان «یک روز پیش از آخر زمان»  از آثار اوست. نشر باران همچنین رمان «شام آخر» نوشته سرور کسمایی را اخیراً منتشر کرده است.  دامین وُدران در نقد این اثر نوشته است: «این داستان تقریبا عرفانی با ادغام شخصیت‌های افسانه‌ای و زمان‌های تاریخی پیگیر این اندیشه است که برای پی بردن به زمان حال باید گذشته را بازبینی کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.