ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از احتمال پرونده‌سازی قضایی برای دانشجویان معترض در «سه‌شنبه سیاه» دانشگاه علامه

میلاد پورعیسی - یکی از دانشجویان که در اعتراضات شانزدهم اسفند دانشگاه علامه حضور داشته است، در گفت‌وگو با زمانه ضمن اشاره به خشونت نیروهای حراست دانشگاه در قبال دانشحویان، با توجه ممنوع‎‌الورد کردن ۳۰ نفر از دانشجویان، از نگرانی‌ها درباره احتمال پرونده‌سازی قضایی برای دانشجویان این دانشگاه می‌گوید.

تقریباً یک هفته پس از سرکوب وحشیانه تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علامه طباطباییِ تهران و ممنوع الورود شدن بیش از ۳۰ دانشجو از ورود به این دانشگاه، اکنون نگرانی از پرونده‌سازی قضایی برای شماری از آنها شدت گرفته است.

تجمع روز ۱۶ اسفند دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به تداوم موج محرومیت از تحصیل کردن دانشجویان این دانشگاه و حملات شیمیایی به مدارس در سراسر کشور با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان انجام شد.  

دانشگاه علوم پزشکی تبریز و امیرکبیر هم از دیگر دانشگاه‌هایی بودند که در این روز به برگزاری کنش‌های اعتراضی به حملات شیمیایی علیه دانش‌آموزان در سراسر کشور پیوستند.

تصاویر منتشر شده از روز سه‌شنبه شانزدهم اسفند که حالا از سوی دانشجویان معترض دانشگاه علامه «سه‌شنبه سیاه» نام گرفته، نشان می‌دهد حراست این دانشگاه با اِعمال روز و فشار فیزیکی شدید در تلاش برای متفرق کردن دانشجویان است.

در روایات منتشر شده در کانال تلگرامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، برخی دانشجویان از مشارکت مستقیم رئیس و معاون حراست این دانشگاه در کتک زدن دانشجویان و تلاش برای پاره کردن بنرهای اعتراضی تجمع گفته‌اند. 

تعدادی از روایت دانشجویان از «سه‌شنبه سیاه» دانشگاه علامه که در کانال تلگرام دانشجویان این دانشگاه منتشر شده است:

پایین و بالا بگیرید و بکشید

دانشجویان گفته‌اند که در سه‌شنبه سیاه دانشگاه علامه، علاوه بر نیروهای حراست، نیروهای لباس شخصی هم در حال جولان دادن در صحن این دانشگاه بوده و مدام دانشجویان را به محرومیت از تحصیل و حتی بازداشت تهدید می‌کردند.  

یک دانشجوی دانشگاه علامه در توصیف استفاده نیروهای حراست و لباس شخصی از فشار فیزیکی و تهدید علیه دانشجویان به زمانه می‌گوید:

هر سه یا چهار مأمور حراست، تلاش می‌کرد یک دانشجو را با کشیدن روی زمین و هول دادن به بیرون از دانشگاه بیاندازد و از طرف دیگر هم دانشجویان بودند که باز هم با زور تلاش می‌کردند از این کار جلوگیری کنند. بیرون از دانشگاه هم خودروهای نیروهای انتظامی منتظر بودند تا دانشجویان را بازداشت کنند. برنامه حراست این بود که با این فشار فیزیکی که دقایق زیادی هم طول کشید، از همان ابتدا اجازه ندهد تا تجمع شکل بگیرد. مأموران و خود شخص رئیس حراست، هر کدام با تلفن همراه با مأموران امنیتی بیرون از دانشگاه در ارتباط بودند و نام دانشجویان داخل دانشگاه را می‌دادند و خواستار بازداشت آن‌ها می‌شدند.

تداوم محرومیت از تحصیل دانشجویان، پس از صدور فرمان «عفو» دانشجویان 

یک دانشجوی دیگر در روایتی کوتاه از حمله وحشیانه نیروهای حراست و لباس شخصی در کانال تلگرامی دانشجویان دانشگاه علامه نوشته است:

روز سه‌شنبه حراست به نحوی وحشیانه دانشجوها را می‌زد که صدای جیغ دختران محوطه کنار مقبره را پر کرده بود. حراست با وحشی‌گری تمام یکی از دانشجوها را روی زمین می‌کشید که دیدن این صحنه آدم را شوکه می‌کند…

دانشجوی دانشگاه علامه که در مورد سه‌شنبه سیاه این دانشگاه با زمانه گفت‌وگو کرده است، می‌گوید دانشجویان تا حدود دو ساعت بعد از پایان تجمع هم از ترس بازداشت توسط نیروهای امنیتی مقابل دانشگاه، جرات خروج از آن را نداشتند. او می‌گوید تنها وساطت یکی از اساتید و گفت‌وگوی او با حراست توانست به دانشجویان معترض اجازه خروج از دانشگاه را داد:

شنبه صبح، نزدیک به ۳۰ دانشجو با اعلام شفاهی مأموران حفاظت فیزیکی دم درِ دانشگاه ممنوع‌الورود شدند. نکته عجیب این که همان روز شنبه هم که حراست به ما اعلام کرد ممنوع‌الورود هستیم، باز نیروهای امنیتی با خودرو دم درِ دانشگاه بودند و ما را تهدید کردند که در صورت ادامه حضور مقابل دانشگاه بازداشت خواهیم شد.

بر اساس شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان، ممنوع الورود کردن دانشجویان باید از طریق پیامک، و یا به صورت کتبی به آن‌ها اعلام شود.  

این دانشجو با بیان این که احتمالاً حراست به دلیل نگرانی از انتشار عمومی ابلاغ رسمی ممنوع الورودی دانشجویان در فضای مجازی و رسانه‌ها به اعلام شفاهی آن اکتفا کرده، در مورد نگرانی بابت تشکیل پرونده قضایی علیه برخی دانشجویان دانشگاه علامه می‌گوید:

با توجه به تهدیدهای صریح رئیس حراست در زمان برگزاری تجمع، و در ادامه برخی تهدیدهای دیگر از جمله نامه بسیج دانشگاه به وزارت علوم و درخواست آن‌ها برای پرونده‌سازی برای دانشجویان، ما به شدت نگران پرونده‌سازی قضایی هستیم.

در نامه سرگشاده بسیج دانشگاه علامه طباطبایی به وزیر علوم که یک روز پس از سرکوب تجمع ۱۶ اسفند این دانشگاه منتشر شده، این نهاد با ذکر نام برخی دانشجویان این دانشگاه از جمله فرشته طوسی، هستی امیری، ضیا نبوی، هادی خورشیدی و فاطمه مهدوی به عنوان «پشت پرده بلواهای اخیر دانشگاه» از محمد زلفی گل خواسته که به برخورد «قاطع» و بدون «مماشات» با دانشجویان معترض بپردازد.

بسیج دانشگاه علامه طباطبایی در این نامه با «اشتباه استراتژیک» خواندن آن چه این نهاد «عفو فلّه‌ای کمیته‌های انضباطی» دانشگاه‌ها خوانده، وزارت علوم را به برخورد منفعلانه با دانشجویان معترض سراسر کشور در طول بیش از شش ماه اعتراضات موسوم به «جنبش زن، زندگی، آزادی» متهم کرده است.

این در حالی است که روند برخورد با دانشجویان معترض دانشگاه علامه، بعد از اعلام عفو دانشجویان از سوی دولت ابراهیم رئیسی، تداوم یافته است.

بر اساس آخرین آمار، جدا از حدود ۳۰ دانشجویی که پس از سه‌شنبه سیاه دانشگاه علامه به صورت شفاهی از ورود به این دانشگاه منع شده‌اند، تنها در روزهای پایانی اسفند ماه سال جاری نزدیک به ۴۰ دانشجو به کمیته انضباطی احضار شدند. از این تعداد، ۱۴ نفر با احکام تعلیق از تحصیل رو به رو شدند و احکام برخی دیگر نیز در روزهای آینده صادر خواهد شد.

همین روند در بسیاری از دانشگاه‌های کشور در جریان است و باعث شده که فعالان دانشجویی «فرمان عفو» دانشجویان که از سوی ابراهیم رئیسی صادر شده را نمایشی برای کم‌تر شنیده شدن اخبار سرکوب خود ارزیابی کنند.

در دانشگاه الزهرای تهران هم خبر رسیده که تا همین روزهای اخیر روند محروم کردن دانشجویان از تحصیل ادامه داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.