ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سال ریزش، سال بقا: چشم‌انداز عبور از فرهنگ جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با پرتو نوری‌علا

فرشته نزاکتی - سال ۱۴۰۱ با سرود «سلام بر فرمانده» آغاز شد، به انقلاب ژینا راه برد و با حملات شیمیایی به مدارس دخترانه و تداوم حرکت‌های اعتراضی در چهارشنبه آخر سال به پایان رسید. سال ریزش یا سال بقا؟

پرتو نوری‌علا، شاعر، منتقد ادبی و داستان‌نویس که در سال‌های قبل از انقلاب در مرکز رویدادها و تحولات سیاسی و فرهنگی قرار داشت و اکنون سالیان درازی‌ست که در تبعید در لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا زندگی می‌کند، فرهنگ را یک مجموعه بسیط از انواع گرایش‌ها در نظر می‌گیرد و می‌گوید با توجه به آنکه فرهنگ یک امر یکدست نیست، بلکه پسندیده و ناپسندیده در کنار هم در یک بستر رشد می‌کنند، گذار از فرهنگ اسلامی، از لمپنیسم و زن‌ستیزی که در چهار دهه گذشته در جامعه رشد کرده کار آسانی نیست، اما انقلاب ژینا (مهسا) نشان داد که می‌توان از فرهنگی که جمهوری اسلامی آن را رشد داده و به ما تحمیل کرده عبور کرد.

این مصاحبه را می‌بینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پرتو نوری‌علا سال‌ها قبل (در سال ۱۳۸۳) با انتشار «مثل من» یکی از مهم‌ترین آثار در زمینه ادبیات داستانی زنان و «خودیابی» یک زن را پدید آورده است. نوری‌علا در «چهار رویش» چهار مرحله زندگی یک زن از بلوغ تا عشق و زایمان و سرانجام یائسگی را به زبان شعر در بیان آورده است. آریا فانی، پژوهشگر ادبی درباره این شعر نوشته است

در شعر "چهار رویشِ" نوری‌علا، احساس ژرفی از پویایی وجود دارد که چشم‌انداز یگانه و تَر و تازه ‎ای بر تمام مراحل زندگی زن، می‌افکند؛ مراحلی که هرکدام بالندگی و دانائی خویشتن را با خود دارد.

در چهار ولگرد دیوث او نخستین تجربه خود با حجاب اجباری را به زبان داستانی بیان کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.