ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سروناز احمدی و کامیار فکور در دادگاه تجدیدنظر به زندان محکوم شدند

دادگاه تجدیدنظر در حالی این دو فعال مدنی و کارگری را به زندان محکوم کرده است که از شرایط اعلام شده «عفو» برخوردارند، اما دادگاه رأی داده که مشمول «عفو» نخواهند شد.

سروناز احمدی، مددکار اجتماعی حوزه کودکان و کامیار فکور، فعال کارگری و خبرنگار اقتصادی محیط زیست، از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مجموعا به چهار سال و دو ماه حبس محکوم شدند.

بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر، محکومیت کامیار فکور به ۸ ماه حبس و همسرش سروناز احمدی به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل یافته است. آنها پیش‌تر در دادگاه بدوی به ترتیب به یک سال و ۶ سال زندان محکوم شده بودند.

این زوج که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بودند، ابتدا توسط دادگاه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شده بودند.

سروناز احمدی و همسرش کامیار فکور در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱، در حالی که تنها نزدیک به سه هفته از ازدواج‌شان گذشته بود، بازداشت شدند. این دو شهروند یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بودند و در سلول انفرادی نگهداری شدند.

سروناز احمدی بعد از ۳۲ روز، ۱۶ آذر با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد و کامیار فکور برای اجرای حکم پرونده‌های قبلی خود به زندان اوین منتقل شد.

کامیار فکور نیز ۱۹ بهمن‌ماه در جریان آزادی شماری از زندانیان سیاسی با «عفو» از زندان آزاد شد. اما «عفو» تاکنون شامل حال این دو فعال مدنی نشده است.

سروناز احمدی، مددکار اجتماعی حوزه کودکان و مترجم حوزه زنان است. او عمدتا حیطه کودکان کار و پناهجوی افغانستانی فعالیت داشته است و مطالباتی چون حقوق این گروه از کودکان از جمله دسترسی داشتن به آموزش، درمان و مسکن را پیگیری کرده است، و به همین دلیل بازداشت و نهایتا به زندان محکوم شد.

سروناز احمدی در دادگاه بدوی با دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم‌زدن امنیت ملی» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به اشد مجازات یعنی ۶ سال زندان محکوم شد و از جمله مصادیق اتهامی او کار با کودکان کار به عنوان مددکار اجتماعی و آموزش به آن‌ها بود.

کامیار فکور، خبرنگار اقتصاد محیط‌زیست و فعال کارگری نیز در دادگاه بدوی از سوی قاضی صلواتی با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس محکوم شد.

با حکم دادگاه بدوی وسایل شخصی این دو شهروند از جمله گوشی موبایل و لپ‌تاپ هم به نفع دولت مصادره شد. زیرا به استدلال دادگاه این وسایل «آلت جرم خبرنگاران و مترجمان هستند». لازم به ذکر است که وکیل آنها اجازه حضور در جلسه دادگاه را پیدا نکرد و به جای وکیل، بازجویان وزارت اطلاعات در این جلسه حضور داشتند.

طبق آنچه به‌عنوان دستورالعمل «عفو رهبر جمهوری اسلامی» ابلاغ شده است و همچنین اتهامات ذکرشده برای سروناز احمدی و کامیار فکور، آنها از شرایط «عفو» برخوردار هستند، اما شامل عفو نشدند. در رای دادگاه تجدیدنظر اشاره شده که این دو شهروند مشمول عفو نیستند.

تاکنون مشخص نیست چه تعداد از زندانیان سیاسی با «عفو» از زندان آزاد شده‌اند. اما هم‌زمان کارکرد دوگانه به عفو باعث ممانعت از آزادی برخی زندانیان سیاسی شده و برخی دیگر نیز هم‌چنان توسط دادگاه‌های انقلاب به احکام سنگین محکوم می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.