ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

می‌خواهند ترور شیمیایی گسترده را به تعدادی «معاند» نسبت دهند

پس از سخنان خامنه‌ای درباره دستگیری و «اشد مجازات» عاملان حملات شیمیایی به مدارس، پیش‌بینی می‌شد که به روال همیشگی نهاد‌های حکومتی هیچگونه مسئولیتی در این‌باره را نپذیرند و آن را به جنبش سراسری جاری در کشور نسبت دهند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سرانجام سه ماه پس از آغاز مسموم‌سازی و حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در شهرهای مختلف، ۱۵ اسفند به آن واکنش نشان داد و گفت از نظر او افرادی در این حملات دست دارند و نهادهای امنیتی باید آن‌ها را دستگیر کنند و به اشد مجازات برسانند.

هنوز ساعاتی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی نگذشته بود که غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی هم گفت حمله به مدارس دخترانه و مسموم کردن دانش‌آموزان «از مصادیق روشن افساد فی‌الارض است؛ چنان‌چه عوامل این اقدام، مشخص، شناسایی و دستگیر شوند، بدون تردید مفسد فی الارض هستند و دستگاه قضایی به پرونده آن‌ها به‌صورت خارج از نوبت و ویژه رسیدگی خواهد کرد».

دو روز از سخنان خامنه‌ای نگذشته است که مسئولان حکومتی یک به یک وارد گود می‌شوند و بدون آن‌که برای مردم روشن کنند که چرا در طول سه ماه گذشته مسئله‌ی به این گستردگی را بی‌اهمیت جلوه داده‌اند و به نگرانی‌های آن‌ها  بی‌‌اعتنا بوده‌اند؛ آرام آرام «معاندان نظام» را عامل حملات شیمیایی به مدارس جلوه می‌دهند؛ روشی که بارها در گذشته تکرار شده است.

وزارت کشور در بیانیه‌ای در مورد مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان شهرهای مختلف ایران اعلام کرد که «تعدادی از افراد دخیل در این حوادث در شش استان خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز، شناسایی و دستگیر شدند».

وزارت کشور در بیانیه خود نوشت:

در مورد یکی از تیم‌های چهار نفره، سه نفر از آنان دارای سوءسابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند، محرز شده است.

به‌گفته وزارت کشور یکی از این افراد، «مواد تحریک‌کننده» را از طریق فرزند خود به داخل مدرسه منتقل می‌کرد و پس از بروز بدحالی دانش‌آموزان بلافاصله از آن‌ها فیلم تهیه و برای «رسانه‌های معاند» ارسال می‌کرد.

مسئولان حکومتی همچنان بر این اصرار دارند که در حملات به مدارس از هیچ ماده شیمیایی و سمی استفاده نشده است و این مواد تنها «تحریک‌کننده» بوده‌اند و تأثیر ناگواری بر دانش‌آموزان ندارند؛ اظهاراتی که با آن‌چه در مدارس رخ داده است و والدین نیز شاهد آن‌ها بوده‌اند تناقض دارد.

مصطفی قانعی، دبیر علمی کمیته بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان در گفت‌وگوی ویژه با بخش خبر تلویزیون حکومتی ایران استفاده از واژه «مسمومیت» را درست ندانست و گفت: «از همان ابتدا مشخص شد با یک ماده محرک مواجه هستیم» و «حدود پنج درصد دانش‌آموزان در معرض ماده محرک قرار گرفته‌اند».

او با تأکید بر این‌که «ما با یک ماده محرک روبه‌رو هستیم، نه یک ماده شیمیایی»، افزود: «ماده محرک، طیف وسیعی است که در خون اثرگذار است».

وزارت بهداشت نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای در مورد مسموم‌کردن دانش‌آموزان ایران اعلام کرد که «تا این لحظه وجود مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی یافت نشده است».

این در حالی است که روز دوشنبه، ۲۰ نفر از وکیلان، حقوق‌دانان و مدافعان حقوق بشر ایرانی در بیانیه‌ای از ضرورت تشکیل یک کمیته‌ مستقل و مشترک با حضور نمایندگان سازمان بهداشت جهانی، یونیسف، یونسکو و صلیب سرخ جهانی برای سفر به ایران و تحقیق و اقدام فوری در مورد مسموم‌کردن دانش‌آموزان شدند.

در ادامه پیروی از سخنان علی خامنه‌ای، سیدمجید میراحمدی معاون امنیتی وزارت کشور از «ارشاد غیرمعاندان» در این‌باره خبر داد و بخشی از این حملات را به خود دانش‌آموزان نسبت داد و گفت:

برخی از دانش‌آموزان هستند که به واسطه ماجراجویی و برای تعطیلی کلاس‌های‌شان با استفاده از موادی که داخل بازار به‌راحتی پیدا می‌شود اقداماتی انجام داده‌اند که این اقدامات معاندانه نبوده و این افراد پس از شناسایی تذکر گرفتند.

او از دانش‌آموزان خواست تا خود را در مسیر افرادی که با قصد و برنامه دست به «اقدامات خرابکارانه» می‌زنند قرار ندهند.

میراحمدی همچنین گفت:

در شهرستان لار استان فارس هم پنج نفر شناسایی و دستگیر شده‌اند و نفر اصلی این اتفاق هم کسی است که چهار کانال در فضای مجازی داشته که در بررسی کانال‌ها مشخص شد در آن مطالبی بر ضد نظام منتشر شده است. این فرد اصلی در اغتشاشات پاییز امسال هم دستگیر شده و سپس آزاد شده بود اما متنبه نشده و دست به این اقدام مجرمانه زده است.

‌سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) نیز افراد دستگیرشده در لارستان را پنج نفر شامل دو مرد ۵۰ و ۲۲ ساله و سه زن عنوان کرد که گاز نیتروژن به هفت مدرسه پرتاب کرده‌اند. او گفت سه زن گروه «پس از انجام اقدامات خرابکارانه از محیط فیلم‌برداری و به شبکه‌های معاند» می‌فرستادند.

اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس هم ضمن اعلام این‌که «متهمان سابقه‌دار هستند»، برای آرام کردن اوضاع گفت:

کمتر از پنج درصد مجموع دانش‌آموزان و کادر آموزشی که سلامت جسمی و روانی آنان در معرض تهدید قرار گرفت، به‌دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای، مانند آسم، نیاز به مراقبت و بستری موقت پیدا کردند.

بدین ترتیب روایت‌های نخ‌نمای حکومتی در مورد نقش «دشمنان» در هر گونه رویداد ناگوار و مشکلات بزرگ اجتماعی، در مورد حملات شیمیایی به مدارس نیز تکرار می‌شود. با این حال مردم دیگر به این روایت‌ها اعتماد و باور ندارند.

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۶ اسفند معلمان در بیش از ۲۸ شهر ایران در اعتراض به مسموم‌سازی دانش‌آموزان تجمع کردند. نیروهای امنیتی در این اعتراضات چندین معلم را در شهرهای مختلف بازداشت کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.