ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه کارگران تونس: ما دیکتاتوری نوپا را نمی‌پذیریم

دولت تونس در هفته گذشته هیئت کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری را از ورود به تونس و مشارکت در تظاهرات منع کرده بود.

هزاران کارگر در تونس در مخالفت با تصمیم تازه دولت این کشور که فعالیت اتحادیه‌های کارگری را محدودتر می‌کند، به خیابان آمدند و علیه دولت قیس سعید شعار دادند. این تظاهرات پس از آن شکل گرفت که وزیر کشور تونس در روز پنجشنبه دوم مارس ۲۰۲۳ مانع برگزاری تجمع مخالفان دولت شده بود.

هزاران عضو اتحادیه کارگران تونس اما صبح شنبه با بنرهایی که بر آن نوشته شده بود «نه به دیکتاتوری تک‌نفره»، «سعید ترسو است اما اتحادیه نه»، «حمله به اتحادیه را پایان دهید»، «به دولت پلیسی خاتمه دهید» و «آزادی» در مرکز پایتخت تونس تجمع و پس از آن در شهر راهپیمایی کردند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های خبری جمعیت تظاهرکنندگان را «انبوه» نشان می‌دهد.

نورالدین الطبوبی، دبیرکل اتحادیه ملی کارگران تونس در جمع معترضان گفت:

کارگران متحد هستند. ما راه مبارزه را انتخاب کردیم. مبارزه ارزان نیست».

الطبوبی خواستار آزادی زندانیان در تونس شد و خطاب به دولت قیس سعید که در ماه‌های اخیر گسترده‌ترین سرکوب علیه منتقدان خود را از سال ۲۰۱۱، پس از سقوط بن‌علی پیش برده است، افزود:

ما سرکوب آزادی‌ها را نخواهیم پذیرفت. هیچ ظلمی در تونس را تحمل نخواهیم کرد. یورش شبانه به خانه مخالفان و ارعاب خانواده آن‌ها را محکوم می‌کنیم. دوران ستم، بی‌عدالتی و استبداد به پایان رسیده است. ما به تمامی زندانیان در زندان مورناگویا درود می‌فرستیم.

دبیرکل اتحادیه کارگران سپس گفت:

ما اینجا هستیم تا به سعید بگویم تونس نمی‌تواند دیکتاتوری و پوپولیسم نوپا را بپذیرد.

قیس سعید به باور مخالفانش دست به کودتا زده است. او در ماه‌های اخیر صدها تن از مخالفان خود را بازداشت و نهادهای مدنی را محدودتر کرده است. انحلال مجلس نیز از دیگر اقدام‌های قیس سعید است.

دولت تونس در هفته گذشته هیئت کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری را از ورود به تونس و مشارکت در تظاهرات منع کرده بود.

این ممنوعیت پس از آن صورت گرفت که دولت تونس یک عضو ارشد اتحادیه کارگران را به دلیل سازماندهی اعتصاب کارگران عوارضی بزرگراه‌ها بازداشت کرد.

علاوه بر او بسیاری از رهبران و اعضای حزب النهضه به عنوان بزرگ‌ترین حزب رقیب قیس سعید، فعالان مدنی و مدیر یک رسانه مستقل در این کشور نیز با هدف سرکوب منتقدان دولت بازداشت و زندانی شده‌اند.

الجزیره به نقل از ابراهیم بورقیه، یکی از رهبران اتحادیه ملی کارگران نوشت:

ما به سعید می‌گوییم آزادی مطبوعات، آزادی اتحادیه و آزادی تشکل های سیاسی را از دست نمی‌دهیم. ما حکومت تک نفره را نمی‌پذیریم.

تونس پس از سقوط بن‌علی در خطر بازگشت دوباره به حکومت دیکتاتوری است. قیس سعید مخالفانش را زندانی و فعالیت رسانه‌ها و تشکل‌های مدنی را محدود کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.