ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله نیروهای امنیتی به مردم معترض بلوچ در تظاهرات هفتگی زاهدان

در صدوشصت‌ونهمین روز جنبش «زن، زندگی، آزادی»، مردم معترض بلوچ با سر دادن شعارهای ضدحکومتی به خیابان‌ها آمدند. نیروهای امنیتی به معترضان یورش بردند و مسجد مکی را محاصره کردند. امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت کسی باور نمی‌کند که امنیتی‌ها ندانند مسموم‌سازی دانش‌آموزان را چه کسی مرتکب شده.

جمعه ۱۲ اسفند، در بیست‌ودومین هفته پس از کشتار جمعه خونین زاهدان باز هم مردم معترض بلوچ پس از نماز جمعه به خیابان‌های زاهدان آمدند و شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و بسیجی‌ها سر دادند. آن‌ها فریاد می‌زدند: «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و بنرهایی با مضامین «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» و «۹۰ سال است بلوچستان در اداره بلوچ‌ها نیست» در دست داشتند.

برخی از شبکه‌های اجتماعی که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند این تظاهرات را «جنبش ماهو بلوچ» نامیدند. ماهو بلوچ دختر ۱۶ ساله بلوچی است که سرهنگ ابراهیم کوچکزایی، فرمانده انتظامی سابق چابهار به او تجاوز کرد و هشتم مهرماه سال جاری صدها جوان بلوچ در زاهدان در اعتراض به این تجاوز به خیابان‌ها آمدند اما نیروهای امنیتی ده‌ها نفر از آن‌ها را کشته و زخمی کردند.

شعاری که در تظاهرات جمعه ۱۲ اسفند مردم زاهدان در دست یکی از معترضان بود ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

یورش مأموران امنیتی

تظاهرات جمعه ۱۲ اسفند در فضای امنیتی شدید برگزار شد و دقایقی پس از آغاز آن نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به تظاهرکنندگان حمله کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به‌گزارش حال‌وش، وب‌سایتی که رویدادهای سیستان و بلوچستان را بازتاب می‌دهد، نیروهای نظامی و امنیتی با ده‌ها خودرو با هدف محاصره مسجد مکی به معترضان یورش بردند.

بنا به این گزارش مسجد مکی در محاصره کامل نیروهای نظامی سپاه قرار گرفت و مردم در خیابان خیام زاهدان به مقاومت پرداختند. مأموران قصد داشتند وارد مسجد مکی شوند.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در اعتراضات مردمی جمعه ۱۲ اسفند زاهدان به معترضان حمله کردند ـ عکس از ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی

 کانال تلگرامی رسانک نیز که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد ‏نوشت رژیم با ایجاد اختلال شدید در اینترنت و با حضور سنگین در اطراف مسجد مکی و محاصره آن، اقدام به اعزام نیروهای نظامی بیشتری از مناطق دیگر زاهدان به محل تجمع معترضان کرد.

 رسانک نوشت «فضا در مسجد مکی ملتهب است و مردم با مقاومتی مثال‌زدنی، قصد عقب‌نشینی ندارند».

خودروهای نظامی که در خیابان خیام مستقر شدند از سایر نقاط شهر اعزام شده بودند.

تا لحظه تنظیم این گزارش درگیری‌ها در خیابان‌های مدنی، رازی و خیام ادامه داشت و مردم با پرتاب سنگ و شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» با مأموران امنیتی مقابله می‌کردند. عده‌ای از معترضان نیز بازداشت شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

گفته می‌شود که سپاه پاسداران دوربین‌های مجهز به اسکن چشم در خیابان‌های منتهی به مسجد مکی زاهدان نصب کرده بود.

نیروهای امنیتی صبح جمعه نیز یک جوان بلوچ را در خیابان مدنی زاهدان بازداشت کردند. از هویت این جوان اطلاعی در دسترس نیست.

در تظاهرات جمعه ۱۲ اسفند بار دیگر بنرهایی به طرفداری از «حزب بلوچستان ـ راجی تپاکی» در میان جمعیت بود. بر روی یکی از آن‌ها نوشته شده بود: «حزب راجی تپاکی ما به شما اعتماد داریم؛ ملت بلوچ را نمایندگی کنید». طرفداران این حزب همچنین پلاکاردهایی با این مضامین در دست داشتند: «نه سلطنت، نه رهبری، دموکراسی برابری؛ وکیل ما حزب بلوچستان راجی تپاکی»، «وکالت ما مدرن است نه فرد محور».

«حزب بلوچستان ـ راجی تپاکی» در وب‌سایت خود نوشته است که در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلام موجودیت کرده و استراتژی آن «پایان دادن به استعمار و احیای دولت ملی در بلوچستان براساس حق تعیین سرنوشت ملت‌ها» است. این حزب‌ گفته است: «در مسیر مبارزه برای براندازی رژیم جمهوری اسلامی و تحقق آزادی به دیالوگ و گفت‌وگو با کلیه جریان‌های سیاسی برانداز و همچنین همکاری با احزاب و سازمان‌های سیاسی هم‌سو باور دارد».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سخنان انتقادی امام جمعه اهل سنت

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۲ اسفند به مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز و دانشجو که در روزهای گذشته به شکلی گسترده در شهرهای مختلف ایران اتفاق افتاده است واکنش نشان داد. او گفت:

صدها دختر مسموم شدند.... این چه جریانی است که هنوز شناسایی نشده؟ چه کسی باور می‌کند مسئولان درباره آن ندانند و امنیتی‌ها و نظامی‌ها ندانند چه اتفاقی رخ داده؟

 اسماعیل‌زهی در ادامه اظهارات خود این پرسش را مطرح کرد که «وقتی یک مسئله جزئی، کوچک و پیش‌پاافتاده هم سریع شناسایی می‌شود، جریانی به این گستردگی هنوز شناسایی نشده؟»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

امام جمعه اهل سنت زاهدان تأکید کرد که «بسیاری بر این نظرند و به واقعیت هم نزدیک است که این مسموم‌کردن‌ها، نوعی از سرکوب اعتراضات است».

به‌گفته مولوی عبدالحمید، «جریانی مسمومیت دختران را هدف قرار داده و آن‌ها که مطلع‌اند، جلویشان را نمی‌گیرند که این به‌خاطر اعتراضات دختران دانش‌آموز در ماه‌های گذشته بوده».

عبدالحمید اسماعیل‌زهی تأکید کرد که این مسئله «شایسته کشور» نیست و اعتراض در قانون مجاز شمرده شده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین بدون آن‌که نامی از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ببرد سخنان او در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان آمریکا را به باد انتقاد گرفت و گفت:

برخی از مسئولان در دروغ گفتن هیچ درنگ نمی‌کنند و فوراً دروغ می‌گویند مثلاً یک مسئولی در غرب گفته بود که در اعتراضات هیچ‌کس کشته نشده و هیچ کس در زندان نیست و ما تعجب کردیم که چه واضح دروغ می‌گوید با این که در اعتراضات اخیر بسیاری کشته و چه بسا در زندان هستند.

عبدالحمید افزود:

هیچ حکومت و نظامی حق ندارد که بر خلاف واقعیت سخن بگوید هر چند نظام اسلامی باشد و هیچ نظام اسلامی تا قیامت نمانده حتی هیچ نظام عادلانه تا قیامت نمانده و هیچ نظامی که بر ملت ظلم کرده هم تا قیامت ادامه نداشته.

امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گوی چالشی با  امان‌پور روایت یک زن مبنی بر «تجاوز» به او در بازداشت را رد کرد و گفت «زنان در ایران همه آزادی‌های لازم را دارند». او همچنین گفت پلیس در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز اخیر «کسی را با گلوله نکشت».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.