ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فریاد دوباره بازنشستگان در سرتاسر ایران ــ واکنش حکومت: بازداشت، اشک‌آور، ضرب‌و‌شتم

نیروهای امنیتی در تهران مانع شکل‌گیری تجمع بازنشستگان شدند و تعدادی از آن‌ها را دستگیر کردند و با خود بردند.

در آستانه سال نوی شمسی اعتراض‌های معیشتی قوت گرفته است. پس از برگزاری دست‌کم ۱۴ تجمع اعتراضی صنفی در روز یکشنبه ۷ اسفند/۲۶ فوریه، جمع زیادی از بازنشستگان روز سه‌شنبه در شهرهای مختلف ایران مقابل ساختمان استانداری‌ها تجمع کردند.

بازنشستگان به صورت مشخص خواستار افزایش حقوق دوره بازنشستگی، تعیین حقوق بر مبنای سبد معیشت و نرخ واقعی تورم و اجرای افزایش ۲۵ درصدی حقوق بر اساس همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اند که دولت ابراهیم رئیسی بهمن سال ۱۴۰۰ لایحه آن را از مجلس پس گرفت.

طبق گزارش «کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» در قزوین شماری از بازنشستگان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل استانداری تجمع کردند.

در تاکستان قزوین هم بازنشستگان فرهنگی تجمع کرده و اعلام کردند خواهان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و دائمی‌شدن اجرای آن اند. آن‌ها تأکید کردند «انتظار بازنشستگان از دولت و مجلس اجرای صحیح قانون است».

تعدادی از بازنشستگان در کرمانشاه هم مقابل استانداری تجمع کرده و شعار دادند: «رئيسی حیا کن، مملکتو رها کن»، «گرانی، تورم بلای جان مردم».

در یزد هم مقابل ساختمان استانداری این شهر تجمع مشابهی با حضور ده‌ها تن از زنان و مردان بازنشسته برگزار شد.

شماری از بازنشستگان سنندج هم، مقابل استانداری استان کردستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی مریوان هم روز سه‌شنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات خود، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. شعارهای «گرانی، تورم، بلای جان مردم» به همراه شعار «مجلس بی‌درایت، دولت بی‌کفایت» در این تجمع تکرار شد.

تصویری از تجمع بازنشستگان مقابل استانداری قزوین - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تصویری از تجمع بازنشستگان مقابل استانداری قزوین - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تصویری از تجمع بازنشستگان فرهنگی در تاکستان قزوین - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تصویری از تجمع بازنشستگان فرهنگی در تاکستان قزوین - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تصویری از تجمع بازنشستگان در کرمانشاه
تصویری از تجمع بازنشستگان در کرمانشاه - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تجمع بازنشستگان مقابل استانداری یزد - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تجمع بازنشستگان مقابل استانداری یزد - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تجمع بازنشستگان مقابل استانداری کردستان در سنندج - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تجمع بازنشستگان مقابل استانداری کردستان در سنندج - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تجمع بازنشستگان مریوان - ۹ اسفند ۱۴۰۱
تجمع بازنشستگان مریوان - ۹ اسفند ۱۴۰۱
پایین و بالا بگیرید و بکشید

در رشت جمعی از بازنشستگان مقابل استانداری گیلان دست به تجمع اعتراضی زدند. در تصاویری که از این تجمع منتشر شده زنان و مردان بازنشسته شعار می‌دهند: «نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت».

بازنشستگان در شهرکرد، مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری شعار دادند : «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه»، «بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن».

در ویدیوی دیگری از این تجمع، زنانی که کاغذنوشته‌های «معیشت، منزلت، حق مسلم ماست» را در دست دارند، شعار می‌دهند: «مسئول بی‌کفایت، استعفا استعفا»

تعدادی از بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشکری استان مرکزی هم در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، مقابل استانداری این استان در اراک تجمع کردند و شعار دادند: «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه»، «گرانی، تورم، بلای جان مردم». آن‌ها شعار «همسان‌سازی حق مسلم ماست» را هم بر روی کاغذ در دست داشتند.

در ویدیوی دیگری از همین تجمع، تجمع‌کنندگان علیه دولت ابراهیم رئیسی شعار می‌دهند: «دولت بی‌کفایت، استعفا استعفا»، «رئيسی دروغگو، وعده برجامت کو؟».

شهرهای ایلام و اردبیل هم روز سه‌شنبه شاهد تجمع بازنشستگان معترض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، مقابل ساختمان استانداری‌ها بودند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در تبریز نیز طبق برخی از گزارش‌ها به‌رغم حضور مأموران امنیتی، جمع کثیری از بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی مقابل استانداری تجمع کردند.

نیروی انتظامی در تهران بازنشستگان را ضرب و شتم و بازداشت کرد

در تهران گزارش‌ها از جو سنگین امنیتی، ضرب و شتم بازنشستگان و بازداشت تعداد نامشخصی از آن‌ها خبر داده‌اند.

کانال اتحاد بازنشستگان به نقل از یکی از حاضران در این تجمع نوشت:‌

نزدیک مترو با باتوم و گاز اشک آور از بازنشسته‌ها استقبال کردند. تا چشم کار می‌کرد نیروهای امنیتی و انتظامی بود و ماشین‌های ون و یک مدل بزرگتر از ون که شبیه مینی بوس بود کمین کرده بودند. جو برای بازنشستگان، بسیار امنیتی بود. ماموران با الفاظ رکیک معلمان را مخاطب قرار می‌دادند. همه‌جا خشونت بود. چند نفر از آقایان را سوار ون کردند و اجازه ندادند تجمعی برگزار شود ولی به محض این که ده پانزده نفر جمع می‌شدند در حین پیاده روی شعار می‌دادند. ماموران زن هم فحاشی می‌کردند و همه را «پیر و پاتال» خطاب می‌کردند. زهی وقاحت! بازنشسته‌ها هم با گفتن بی‌شرف، بی‌شرف پاسخشان را می‌دادند. یکی از مامورها به یکی از بازنشسته ‌ها گفت «گورتو گم کن» اما جواب شنید که «شماها گورتونو گم کنید کشورمونو پس بدید»... نهایتا مترو بهارستان را بستند و قطارها در آن ایستگاه توقف‌ نداشتند. از هر کسی که به سمت مجلس می‌رفت کارت شناسایی می‌خواستند و می‌پرسیدند بازنشسته‌ی کجا هستی... این بود قصه‌ی وحشت نظام از بازنشستگان!

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هم در روایت مشابهی از بازداشت «تعداد زیادی» از مردان خبر داد و نوشت:

مترو بهارستان را بسته بودند. [...] اجازه ندادند که تجمع شکل بگیرد. تعدای از بازنشستگان مرد را سوار ون کردند و با خود بردند؛ تا این لحظه اسامی همکاران دستگیر شده مشخص نیست. بازنشستگان در گروه‌‌های ده پانزده نفره حرکت و شعار می‌دادند. به یکی از همکاران بی‌حرمتی کرده و گفتند: گورت را گم کن. از هر کسی که می خوست به طرف مجلس برود کارت شناسایی می‌خواستند. دم در مترو با باتوم و گاز اشک‌آور از بازنشسته‌ها استقبال کردند. دو نفر از خانم‌های مسن بازنشسته را گرفتند و آن‌ها هم گفتند که رهگذر هستند و حسابی ترسیده بودند.

بازنشستگان در سال‌های اخیر حضور ثابتی در جنبش‌های اعتراضی صنفی در ایران داشته‌اند.

در ابتدای ماه بهمن هم صدها تن از کارکنان بازنشسته شرکت مخابرات به خیابان آمدند و به عدم اجرای وعده‌ها و سطح نازل معیشت خود اعتراض کردند. بازنشستگان مخابرات در مراکز بیش از ۱۰ استان از جمله تهران، اصفهان، یزد، لرستان، اردبیل، کردستان، گیلان، خراسان رضوی، استان مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه تجمع کردند.

در هفته‌های گذشته بحران سقوط ارزش ریال در برابر دلار، تورم لجام‌گسیخته و گرانی کالاهای اساسی و دیگر کالاها به نارضایتی عمیق در میان گروه‌های کم‌درآمد و حداقل‌بگیر از جمله کارگران، معلمان و بازنشستگان دامن زده است. تشدید فشار تورم، کاهش قدرت خرید و فقیرسازی مردم از دیگر تبعات افزایش قیمت دلار است که مسئولان جمهوری اسلامی با سلب مسئولیت از خود، آن‌را به «دشمنان» نسبت می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.