ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضایی حکومت ایران دست‌کم پنج زندانی را در زندان بیرجند به دار آویخت

خبرگزاری «حال‌‎وش» همزمان در گزارش دیگری از انتقال دست‌کم دو زندانی بلوچ دیگر به قرنطینه زندان مرکزی زاهدان در روز شنبه ششم اسفندماه سال جاری، جهت اجرای حکم اعدام خبر داده است.

اجرای حکم غیرانسانی اعدام از سوی دستگاه قضایی حکومت ایران کماکان در خفا ادامه دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه خبرها و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، سحرگاه یکشنبه هفتم اسفندماه ۱۴۰۱، حکم اعدام دست‌کم پنج زندانی از جمله دو زن و یک زندانی بلوچ در زندان بیرجند به اجرا درآمد.

در این گزاش هویت دو تن از این زندانیان که پیش‌تر به اتهام «مرتبط با مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، عبدالحمید شه‌بخش (فقیرزهی) فرزند بهاءالدین، متأهل، دارای فرزند و اهل زاهدان و دیگر زندانی اعدامی علی فنودی، متأهل، اهل و ساکن بیرجند اعلام شده است.

در این گزارش به اسامی و اتهامات دو زن و یک اعدامی دیگر اشاره‌ای نشده و تنها نوشته شده که اطلاعی تاکنون در این‌باره در دست نیست.

«حال‌وش» به نقل از منابع خود نوشته است که عبدالحمید شه‌بخش و علی فنودی در سال ۱۳۹۹ در منطقه «سهل آباد» بیرجند از بابت اتهام مواد مخدر بازداشت شده‌اند».

اجرای حکم اعدام این پنج زندانی در حالی صورت گرفته که دستگاه قضایی حکومت ایران سحرگاه روز دوشنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۱، دو برادر زندانی بلوچ را که پیش‌تر به اتهام «مرتبط با مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند در زندان تربت جام به دار آویخت.

«حال‌وش» هویت این دو برادر بلوچ را علیرضا محمد‌‌پور (شاهوزهی) ۲۸ ساله مجرد و صفر محمد‌پور (شاهوزهی) ۳۱ ساله متأهل هر دو فرزندان سید محمد اهل و ساکن روستای کاریز کهندل از توابع شهرستان صالح آباد اعلام کرده بود.

«حال‌وش» هم‌چنین به نقل از منابع خود نوشته بود:

علیرضا و صفر این دو برادر زندانی در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۹۸ به اتهام مواد مخدر از سوی مأموران هنگ مرزی تایباد گروهان مرزی جنت‌آباد در منزل خود واقع در روستای کهندل بازداشت شدند. از این دو برادر زندانی هیچ مواد مخدری کشف نشده و مأموران هنگ مرزی با کشف مواد مخدر در مکانی دیگر به این دو شهروند اتهام مواد مخدر وارد کرده و آنان را بازداشت کردند.

خبرگزاری «حال‌‎وش» همزمان در گزارش دیگری از انتقال دست‌کم دو زندانی بلوچ دیگر به قرنطینه زندان مرکزی زاهدان در روز شنبه ششم اسفندماه سال جاری، جهت اجرای حکم اعدام خبر داده است.

هویت این دو زندانی که هر دو اهل زاهدان هستند، هادی اربابی (گرگیج)، فرزند احمد و «محمد اسحاق گرگیج» فرزند خدارحم، عنوان شده است.

یک منبع آگاه در این گزارش در خصوص این دو زندانی بلوچ به حال‌وش گفته است:

هادی و احمد در سال ٩٧ به همراه چند تن از نیروهای نظامی و بسیجی از جمله فرمانده سپاه امنیت عشایری با اتهامات مرتبط با مواد مخدر بازداشت شده بودند که همه نظامیان با توجه به روابطی که داشتند از سوی دستگاه قضایی تبرئه شده و دوباره به سر کار خود برگشتند، ولی این دو زندانی بلوچ که دو ماه زودتر از بقیه بازداشت شده بودند، به اعدام محکوم شدند.

این دو زندانی بلوچ روز یکشنبه هفتم اسفند موفق به آخرین ملاقات و دیدار قبل از اعدام با خانواده‌های خود در زندان زاهدان شدند.

حکومت ایران از ۲۹ مرداد ماه سال جاری تا دوم اسفندماه دست‌کم ۹۸ بلوچ را در زندان‌های مختلف ایران اعدام کرده است. بیشتر زندانیان بلوچ تحت عنوان «جرایم مرتبط با مواد مخدر» و در یک روند دادرسی غیرشفاف و ناعادلانه به اعدام محکوم شده‌ و می‌شوند.

ایران بعد از چین بالاترین رقم اعدام در جهان را دارد. سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در گزارشی تأیید کرد که دستگاه قضایی ایران در سال ۲۰۲۲ بیش از همه جان بلوچ‌ها را با اعدام گرفته است. طبق این گزارش در سال جاری میلادی بالغ بر ۶۵ درصد اعدام‌شدگان در ایران بلوچ بودند و بیش از نیمی از آنها تحت عنوان جرایم مرتبط با مواد مخدر به دار آویخته شده‌اند.

منطقه محل سکونت بلوچ‌ها که بخش بزرگی از استان سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان و کرمان را در برمی‌گیرد از محروم‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود. کسر بزرگی از جمعیت بلوچ‌ها کارگران مهاجر در دیگر شهرها هستند و بخش دیگری هم برای تامین معاش به سوخت‌بری روی آورده‌اند.

از جمعه هشتم مهر تا جمعه پنجم اسفند بلوچ‌ها در زاهدان و چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به تبعیض و سرکوب به صورت پیوسته به خیابان آمده‌اند. خلاف روایت رسانه‌های حکومتی، پس از سفر هیئت ویژه رهبر جمهوری اسلامی به زاهدان، اعدام زندانیان بلوچ شتاب بیشتری گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.