ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعرض جنسی به دست‌ِکم هفت بازداشتی در زندان مرکزی زاهدان

مسئولان زندان مرکزی زاهدان پنج بازداشتی را تهدید کرده‌اند که اگر موضوع تجاوز را در رسانه‌ها طرح کنند، با حکم «محاربه» مواجه خواهند شد.

فشارها، سرکوب و اذیت و آزار بازداشت‌شدگان خیزش «زن، زندگی، آزادی» کماکان به اشکال مختلفی از سوی دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی ادامه دارد و هر از گاهی خبرها و گزارش‌های دلخراش و تکان دهنده‌ای از وضعیت، مکان نگهداری و نحوه برخورد با بازداشت‌شدگان و زندانیان از داخل زندان‌های ایران منتشر می‌شود.

اخبار و گزارش‌های سرکوب ادامه‌دار و هدف‌مند دستگاه قضایی حکومت ایران که در جهت تخریب و فشار بیشتر بر زندانی و خانواده‌های بازداشت‌شدگان برای تن دادن به خواسته‌های غیرقانونی دستگاه‌های امنیتی انجام می‌گیرد، گاهی رسانه‌ای می‌شود، اما اغلب چنین گزارش‌هایی از دید رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری به دلایل گوناگون مغفول می‌ماند.

دستگاه قضایی حکومت ایران که در این مدت ضمن صدور احکام سنگین زندان برای معترضان و اجرای حکم غیرانسانی اعدام برای چهار معترض خیزش سراسری، محمد مهدی کرمی، محمد حسینی، محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، در تلاش بوده تا چهره‌ای به نسبت رئوف از خود نزد افکار عمومی به نمایش بگذارد، در خفا هم‌چنان به سرکوب خشن و شکنجه روحی و جسمی زندانیان به ویژه بازداشت‌شدگان گمنام اخیر که در جریان اعتراضات مردمی بازداشت شده‌اند، ادامه داده است.

در تازه‌ترین گزارش، «کمپین فعالین بلوچ» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، از تعرض جنسی دسته‌جمعی به شش بازداشتی جوان بلوچ و یک بازداشتی دیگر اهل مشهد در زندان مرکزی زاهدان خبر داده است.

پیش از این نیز گزارش‌های متعددی از تجاوز جنسی به زنان بازداشتی در بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه منتشر شده بود.

رسانه‌ای شدن این خبر در حالی است که خبرگزرای «حال‌وش» پیش‌تر هم در تاریخ ۲۰ بهمن گزارشی از تجاوز جنسی مأموران دستگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران به زنان بازداشتی بلوچ در بازداشتگاه‌ها منتشر کرده بود.

شمار دقیق زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند مشخص نیست. به گفته بازداشت‌شدگان که بیشتر آن‌ها دختران جوان هستند، بازجویی از آن‌ها و در ادامه شکنجه جنسی، با هدف سناریوسازی علیه «کارکنان مجموعه مکی زاهدان» صورت گرفته است. بازجویان اطلاعات سپاه اصرار داشته‌اند که این دختران اعلام کنند با افراد مشخصی رابطه جنسی داشته و با گروه‌های مسلح، مجاهدین خلق و سلطنت‌طلبان در ارتباط بوده‌اند.

این دختران جوان پس از واقعه «جمعه خونین» زاهدان در خیابان دانشگاه این شهر بازداشت شده‌اند. یکی از این بازماندگان تجاوز جنسی پیش‌تر در مصاحبه‌ای با «حال‌وش» جزئيات دستگیری و بازداشت خود و دست‌کم سه دختر جوان دیگر را شرح داده و گفته بود مأموران لباس شخصی پس از محاصره آن‌ها و زن جوان دیگری که گفته می‌شود از شهر دیگری برای گزارش میدانی به زاهدان آمده بوده، آن‌ها را جدا کرده و با ضرب و شتم و گرفتن همه وسایلی که با خود داشتند، در یک ون سیاه‌رنگ حبس کردند.

شمار دقیق زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند مشخص نیست. به گفته بازداشت‌شدگان که بیشتر آن‌ها دختران جوان هستند، بازجویی از آن‌ها و در ادامه شکنجه جنسی، با هدف سناریوسازی علیه «کارکنان مجموعه مکی زاهدان» صورت گرفته است. بازجویان اطلاعات سپاه اصرار داشته‌اند که این دختران اعلام کنند با افراد مشخصی رابطه جنسی داشته‌اند.

زاهدان در استان سیستان و بلوچستان که از آغاز خیزش سراسری یکی از کانون‌های اعتراضات گسترده مردمی بوده، به شدت از سوی دستگاه قضایی و نیروهای نظامی هدف سرکوب خشونت‌آمیز قرار گرفته‌ است.

«کمپین فعالین بلوچ» هویت شش بازداشتی بلوچ را که مورد تعرض جنسی در زندان مرکزی زاهدان قرار گرفتند، بنیامین کوهکن ۱۶ ساله فرزند حمیدرضا، الیاس کوهکن ۱۹ ساله فرزند حمیدرضا، یاسین کُبدانی ۱۷ ساله فرزند غلامعلی، محمد درویش نارویی ۱۹ ساله فرزند عبدالرحمن، اسحاق ریگی ۲۱ ساله فرزند محمد و سعید باران زهی اعلام کرده است.

در این گزارش اشاره‌ای به نام فرد بازداشتی اهل مشهد نشده است و تا این لحظهد اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

«کمپین فعالین بلوچ» به نقل از یک منبع آگاه در خصوص این هفت بازداشتی نوشته است:

مسئولان زندان مرکزی زاهدان با شکنجه‌های سخت جسمی و روحی قصد اخذ اعترافات اجباری از آن‌ها را داشتند که با ناکامی در این زمینه، اقدام به تعرض و شکنجه جنسی از طریق شیلنگ به آن‌ها کردند.

در سال‌های اخیر بارها خبرها و گزارش‌های متعددی از زبان زندانیان و بازداشت‌شدگان در زندان‌های ایران از چگونگی پرونده‌سازی نهادهای امنیتی و شکنجه‌شان برای اخذ اعترافات اجباری منتشر شده است.

این منبع آگاه هم‌چنین که به دلایل امنیتی در این گزارش نامش فاش نشده، به «کمپبن فعالین بلوچ» گفته است بازداشتی‌های بلوچ پس از شکنجه و تعرض جنسی از نظر روحی و جسمی در شرایط «بسیار اسفناکی» به‌سر می‌برند:

بنیامین کوهکن و یاسین کُبدانی هم اکنون در بند کانون اصلاح و تربیت کودکان در زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شوند و بنیامین پس از تعرض جنسی دو بار اقدام به خودکشی کرده که موفق نبوده است.

بر بنیاد این گزارش، بنیامین پس از مورد تعرض قرار گرفتن دو بار اقدام به خودکشی از طریق خوردن مایع دستشویی و جمع‌آوری و خوردن قرص‌های مسکن به صورت دسته‌جمعی کرده است.

به نوشته «کمپین فعالین بلوچ» قرص‌هایی که بنیامین کوهکن برای خودکشی مصرف کرده، پیش‌تر «جهت تسکین درد ناشی از تجاوز به او داده‌ بودند».

پیش‌تر زن‌ جوانی که با خبرگزاری «حال‌وش» مصاحبه کرده گفته بود: «تا مرز خودکشی رفتم. الان که برات میگم آتش میگیره، تموم بدنم. شبی نبوده کابوس نبینم. طوری افسردگی داشتم که خواستم خودمو راحت کنم. [...] بعد گفتم چرا خودمو نابود کنم باید بایستم اینا رو مجبور کنم پاسخگوی جنایات خود باشند.»

طبق گزارش «حال‌وش» علاوه بر زنانی که قدم جلو گذاشته و خشونت مأموران اطلاعات سپاه را گزارش کرده‌اند، بسیاری از بازداشتیان معترض اعتراضات اخیر که از بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه در سیستان و بلوچستان آزاد شده‌اند «دچار افسردگی شدید» شده‌اند و ارتباط خود را با اطرافیانشان قطع کرده‌اند

پس از رسانه‌ای شدن موضوع تعرض جنسی به بنیامین، مقامات قضایی به صورت شفاهی به خانواده این جوان بلوچ اعلام کردند که اتهام صادره از دادگاه شعبه ۶ «محاربه» اعلام شده است.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که مسئولان زندان مرکزی زاهدان پنج بازداشتی دیگر را «در صورت رسانه‌ای شدن موضوع تجاوز» تهدید به صدور حکم «محاربه» برای کرده‌اند.

به نوشته کمپین فعالین بلوچ، روز سه‌شنبه سوم اسفندماه ۱۴۰۱، مادر و خاله بنیامین موفق به ملاقات با او شدند که اعلام کردند او در وضعیت جسمانی و روحی بدی قرار دارد.

در این گزارش اشاره‌ای به زمان بازداشت و دیگر جزئیات پرونده این هفت بازداشتی نشده است.

سرکوب خونین معترضان در زاهدان به دست نیروهای سرکوبگر که به «جمعه خونین» شهرت یافت، به حدی گسترده و خشن بود که با گذشت هفته‌ها هم‌چنان خبرها و گزارش‌هایی از عمق جنایت نیروهای سرکوبگر رسانه‌ای می‌شود.

قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، شهروند کُرد سقزی و تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ به دست سرهنگ ابراهیم کوچک‌زایی فرمانده انتظامی شهرستان چابهار، بلوچستان را خشمگین به خیابان آورد.

پس از نماز جمعه ۸ مهر اعتراض مردم زاهدان با شلیک مستقیم گلوله پاسخ داده شد. «جمعه خونین» بیش از یکصد کشته و ده‌ها مجروح دیگر برجای گذاشت. جمعه‌های خشم و خون در خاش و زاهدان و ایرانشهر و ... تکرار شد.

طبق گزارش سازمان عفو ‌بین‌الملل در جریان اعتراضات اخیر در سیستان و‌ بلوچستان در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی با گلوله جنگی بیش از ۱۰۰ نفر کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند که در بین کشته‌شدگان دست‌کم ۱۶ کودک زیر ۱۸ سال وجود دارد. سازمان عفو بین‌الملل نیز حمله به معترضان بلوچ در روز هشتم مهرماه را «مرگبارترین کشتار» از زمان آغاز اعتراضات مردمی خوانده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.