ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب و فشار کارساز نبود؛ مردم زاهدان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

در بیست‌ویکمین هفته پس از کشتار جمعه خونین زاهدان و دو روز پس از کشته شدن ابراهیم ریگی، از معترضان زاهدان در بازداشتگاه، به‌رغم فضای امنیتی شدید، مردم این شهر در خیابان‌ها شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

روز جمعه ۵ اسفندماه، در صدوشصت‌و‌دومین روز جنبش سراسری در ایران مردم زاهدان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و علی خامنه‌ای سر دادند.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که از صبح جمعه گزارش‌هایی مبنی بر محاصره مسجد مکی زاهدان و خیابان خرمشهر این شهر توسط نیروهای امنیتی و همچنین بازداشت مردمی که به سوی مسجد می‌رفتند منتشر می‌شد.

شبکه‌های اجتماعی از «جو شدید امنیتی» خبر دادند. براساس این گزارش‌ها، نیروهای امنیتی و نظامی با حضور گسترده خود قصد داشتند تا مانع از حضور مردم در مصلای مکی و اعتراضات در زاهدان شوند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در یکی از ویدئو‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مأموران امنیتی یک جوان بلوچ را در خیابان توحید و‌ نزدیک مسجد مکی کتک می‌زدند و با خود می‌بردند.

مأموران حتی تلاش کردند که از دیوارهای مسجد مکی وارد آن شوند که با مقاومت مردم روبه‌رو شدند.

در این روز اینترنت در زاهدان دچار اختلال شدید شد. نت‌بلاکس که امنیت سایبری و حکومتی اینترنت را رصد می‌کند اختلال شدید اینترنت در زاهدان را تأیید کرد.

صفحه اینستاگرام عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان از این‌که به‌دلیل قطع اینترنت سخنرانی او همچون هفته‌های گذشته به‌شکل زنده پخش نشد، پوزش خواست. در هفته‌های گذشته سخنرانی مولوی عبدالحمید در اینستاگرام و یوتیوب او زنده پخش می‌شد.

در بیست‌ویکمین هفته از کشتار جمعه خونین زاهدان همچنین بالگردها بر فراز آسمان این شهر به پرواز درآمدند، نیروهای نظامی تک‌تیرانداز در پشت بام ساختمان‌ها کمین کردند و بر روی کوه نزدیک مصلی در خیابان خرمشهر مستقر بودند و صدای تیراندازی ممتد نیز در برخی از خیابان‌های زاهدان شنیده شد.

دفتر مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه شهرستان راسک روز جمعه نسبت به فضای شدید امنیتی هشدار داد و ضمن اعلام این‌که «سربازان وحشی در حال برخورد شدید و بازداشت انتظامات و نمازگزاران هستند»، مردم استان را به «اعتراضات و قیام سراسری» فراخواند و افزود: «به همه اعلان می‌داریم در صورت تداوم این عمل وحشیانه منتظر فتوای تاریخی باشند که به‌زودی در این کانال (مولانا نقشبندی) منتشر خواهد شد.»

کانال تلگرامی «رسناک» که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد گزارش داد که در پی اطلاعیه دفتر عبدالغفار نقشبندی کلیه نیروهای امنیتی و نظامی در شهرستان‌های راسک، سرباز، سراوان و ايرانشهر به‌حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

با وجود چنین فشارها و محدودیت‌هایی مردم معترض در زاهدان باز هم به خیابان‌ها آمدند و خواستار حمایت مردم سایر نقاط ایران و پیوستن به اعتراضات علیه جمهوری اسلامی شدند.

آن‌ها از جمله فریاد می‌زدند: «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»، «کُرد و بلوچ برادرند تشنه خون رهبرند»، «‌بسیجی سپاهی داعش ما شمایی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر بسیجی».

مردم معترض پلاکاردهایی نیز در دست داشتند که از جمله بر آن‌ها نوشته بودند: «فکر می‌کردند مهسا، نیکا و خدانور را کشته‌اند دریغ از این‌که آن‌ها بذر بوده‌اند»، «ما ملتی هستیم که در مقابل هیچ دیکتاتوری گردن خم نکرده»، «نه سلطنت نه رهبری، دمکراسی».

تظاهرات ضدحکومتی مردم زاهدان ـ جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

عبدالحمید اسماعیل زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه زاهدان روز جمعه در خطبه‌های خود خطاب به مسئولان حکومتی گفت:

حرف مردم و مخالفان را بشنوید و اگر نمی‌توانید مشکلات مردم را حل کنید کنار بروید و بگذارید کسی که می‌تواند بیاید و مشکلات را حل کنند.

جمعه ۵ اسفند در شهرستان خاش نیز حضور نیروهای نظامی در خیابان‌ها و اطراف مسجد جامع این شهر مشهود بود و مأموران امنیتی مدام گشت‌زنی می‌کردند.

در این روز همچنین معترضان بلوچ و ترکمن در گالیکش استان گلستان در حمایت از امام جمعه این شهر و همبستگی با مردم زاهدان و در حمایت از مولانا عبدالحمید به خیابان‌ها آمدند.

اعتراضات روز جمعه در زاهدان در حالی برگزار شد که روز چهارشنبه ۳ اسفند، ابراهیم ریگی از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان بر اثر ضرب‌وجرح در کلانتری ۱۲ این شهر جان خود را از دست داد.

به‌گزارش وب‌سایت «حال‌وش» که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را بازتاب می‌دهد، ابراهیم ریگی با قید وثیقه آزاد شده بود و پس از بازداشت مجدد در داخل کلانتری او را کشتند.

بنا به این گزارش دو مأمور امنیتی ابراهیم ریگی را در اطراف خیابان کریم‌پور زاهدان بازداشت و به کلانتری ۱۲ در منطقه بعثت منتقل کردند. تلفن ابراهیم ریگی از لحظه بازداشت خاموش شد و سپس در کلانتری مأموران او را کتک زدند و بر اثر ضربات وارده ابراهیم ریگی جان خود را از دست داد.

به‌گفته «حال‌وش»، قاضی پرونده شعبه ویژه قتل و قاضی کشیک و پزشکی قانونی تأیید کردند که ابراهیم بر اثر ضربات وارده فوت کرده است. مأموران پزشکی قانونی نیز با مشاهده و معاینه جسد ریگی مرگ او بر اثر ضرب‌وجرح را تأیید کرده‌اند.

مسئولان کلانتری اما منکر این بررسی‌ها شده و گفته‌اند ضربات بر ابراهیم ریگی در خارج از کلانتری وارد شده است.

ابراهیم ریگی ۲۴ ساله ۲۱ مهرماه در جریان اعتراضات زاهدان بازداشت و ۱۱ دی‌ماه با سپردن وثیقه آزاد شده بود.

سیستان و بلوچستان در کنار کردستان بیشترین کشته‌ها را در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.