ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف نیروهای مخالف جمهوری اسلامی ــ شما چه فکر می‌کنید؟

نظر شما درباره ائتلاف نیروهای مخالف با جمهوری اسلامی چیست؟ آیا ممکن است؟ اصلاً چه نوع ائتلافی را درست، مفید یا ضروری می‌دانید؟

موضوع نظرسنجی جدید زمانه «ائتلاف نیروهای مخالف جمهوری اسلامی» است.

از ابتدای سال نو میلادی، با انتشار همزمان پیامی از سوی چند چهره سیاسی و سلبریتی ورزشی و هنری، بحث بر سر ائتلاف میان اپوزیسیون بالا گرفت. اقدام اولیه برای ائتلاف از طریق پیام مشترک در شبکه‍های اجتماعی با انتقادهایی مواجه شد، از جمله عدم حضورنماینده‌ای از اقلیت‌ها و نگنجاندن شعار «زن، زندگی، آزادی». مدافعان اما می‌گفتند که این گام اول برای آغاز پروسه‌ای است که دیگران را هم می‌تواند در بربگیرد، اگر آنها بخواهند. پس از آن کارزار «من وکالت می‌دهم» برای وکالت دادن به فرزند شاه پیشین ایران آغاز شد، اما به خاطر محوریت بر یک فرد مورد نقد بسیاری قرار گرفت و دورنمای ائتلاف جهت دیگری یافت. اما حالا بار هشت چهره سیاسی و سلبریتی (عبدالله مهتدی، مسیح علی‌نژاد، گلشیفته فراهانی، علی کریمی، رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، شیرین عبادی) در واشنگتن در جلسه‌ای گرد هم آمدند. اما این ائتلاف هم منتقدان خود را در میان نیروهای مخالف با جمهوری اسلامی دارد.

نظر شما درباره ائتلاف نیروهای مخالف با جمهوری اسلامی چیست؟ آیا ممکن است؟ اصلاً چه نوع ائتلافی را درست، مفید یا ضروری می‌دانید؟ «زمانه» می‌خواهد با پرسش‌های زیر نظر شما را در این باره جویا شود.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید

تا عصر سه‌شنبه ۹ اسفند برابر با ۲۸ فوریه فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com با ما در میان بگذارید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    قبلا هم گفته ام ائتلاف زمانی شکل می گیرد که چند نیرو در میدان عمل دارای نیروهائی هستند که به تنهائی قادر به سرنگونی حکومت نباشند اما ابر جنبش زن زندگی آزادی در داخل توانسته به وحدت جمعی برسد و اتفاقا این جریانهای خارج کشور هستند که بدلیل عقب ماندگی و روز نبودن سیاستها و اندیشه هایشان دائم تو سر وکله ی هم می زنند و فرقه گرائی را به نهایت رسانده اند و حتی تلاش می کنند که در صفوف داخل کشور هم تفرقه اندازی کنند بخصوص جریان سلطنت طلب که هیچ جایگاهی ندارد عملا تلاش دارد انقلاب را مصادره کند به همین دلیل داخل کشور مبارزاتش را تغییر داده و اعتراضات خیابانی را کاهش داده است تا تکلیف این 8 نفر را روشن نماید . حتی اگر جریانات راست و شسلطنت طلب به قدرت برسند باز هم ما با یک حکومت دموکراتیک جایگزین روبرو نخواهیم بود در واقع دوباره جای تاج و عمامه عوض می شود وقتی در امریکا کسی مثل ترامپ قدرت می گیرد و تلاش دارد تا کودتا کند وای به حال ایران . به همین دلیل جبهه تعریف عمل گرایانه تری می تواند برای اتحاد عمل نیروها در نظر گرفت .

  • فرهاد - فرهادیان

    این ائتلاف بیشتر شبیه یک کار شارلانی عده ای بوده است تا جنبش را مصادره کنند ائتلاف زمانی شکل می گیرد که نیروهای درگیر در انقلاب بخشهای دیگری را شکل دهد از نیرو حرف می زنیم این 8 نفر نه در پایگاه طبقاتی خودشان طرفدار دارند نه پایگاه اجتماعی در درون ایران دارند نه نیروی رزمنده ی کف خیابان ائتلاف یا عدم ائتلاف اینها جنبه ی تبلیغات حزبی برای جلب نظر رای دهندگان است در حالی که رای دهندگان در کنار انقلابیون داخل با نهادهای تعریف شده ی با نام خود متشکل و سازماندهی شده هستند و منشور حداقلی خودشان را هم داده اند حامد اسماعیلیون تازه دنبال مطالعه ی روشهای مبارزه است تحتمالا برای انقلاب بعدی شاید اگر باهوش باشد به دردش می خورد . رهبرشان هم که طرفدارهایش عموا 450 هزار نفر کمتر هستند که در خارج به سر می برند و چون سوسول و عافیت طلب هستند اهل آمدن به خیابان نیستند همین تعداد را هم شازده نمی تواند متحد کند چه رسد به یک کشور کثیرالمله . ائتلاف زمانی هست که نیروها تقسیم شده باشند الان نیروی عمده در داخل و نیروی اندکی در خارج است اما جبهه می تواند شکل بگیرد آن هم حول منشور حداقلی زن زندگی آزادی حکومت شورائی .

  • Essi Zahedi

    برای من مسلّم است که این ائتلاف قدمی بسیار مثبت برای سرنگونی رژیم حاکم بر ایران است. حتا وکالت دادن به رضا پهلوی قدم مثبتی در این راه است. در بین منتقدین به این "همبستگی" به نظر من بخش بزرگی را افراطیون چپی و پسمانده‌های انقلابیون شکست خرده سال ۵۷ هستند و البته سایبری‌های رژیم.