ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین اعتراض تاریخی زنان به حجاب اجباری در قاب یک عکس

حسین نوش‌آذر – این عکس تاریخی نخستین اعتراض گسترده زنان به حجاب اجباری را ثبت کرده است. با یکی از زنانی که در آن عکس حضور داشتند گفت‌وگو کرده‌ایم.

لجن و عمامه و شیون و گرسنگی و جنگ و اعتیاد و خشونت و دعا و تعویذ و حجت‌الاسلام‌ فوران کرد

غلامحسین ساعدی

تازه دو هفته از انقلاب ملت ایران در سال ۵۷ گذشته بود که آیت‌الله خمینی اعلام کرد حجاب برای زنان ایرانی اجباری است. یک روز قبل از برگزاری روز جهانی زن هم خمینی کار را یکسره کرد و گفت کارمندان زن در ادارات و موسسات دولتی می‌بایست «برای حفظ آبرویشان» حجاب به سر کنند. لغو قانون حمایت از خانواده و حجاب اجباری، تظاهرات روز جهانی زن را به اعتراضات بزرگی بدل کرد که از ۸ تا ۱۴ مارس ۱۹۷۹ ادامه یافت. روزنامه کیهان نوشته بود:

«گروه‌ها و دسته‌جات مختلف زنان از صبح امروز در خیابان‌های شمالی و مرکزی تهران به مناسبت روز جهانی زن و به خاطر ابراز نظریات خود دربارهٔ حجاب زنان دست به راهپیمایی زدند. در راهپیمایی‌های امروز زنان، تعداد زیادی از دانش آموزان مدارس دخترانه نیز شرکت داشتند. آنها ضمناً علیه کسانی که به زنان بی‌حجاب در روزهای اخیر حمله کرده‌اند، شعار می‌دادند… راهپیمایی امروز در حالی انجام شد که ریزش برف بی‌وقفه از اولین ساعات بامداد آغاز شده‌است.»

مهناز متین و ناصر مهاجر در کتابی با عنوان «خیزش زنان ایران در اسفند ۵۷ کیفیت این حرکت اعتراضی به عنوان نخستین واکنش آزادی‌خواهانه بعد از انقلاب بررسی کرده‌اند. یک عکس تاریخی از این قیام برای ما به یادگار مانده است. الهام که نام خانوادگی او محفوظ است در آن زمان یک دختر نوجوان سیزده ساله بود. او هم در قاب این تصویر تاریخی حضور دارد. با او درباره آن روز گفت وگو کرده‌ایم.

الهام سالیان دراز است که در آلمان زندگی می‌‌کند و در این کشور تحصیل کرده و تشکیل خانواده داده. گفت‌وگو با او را می‌شنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.