ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احضار و بازداشت بیش از ۲۵۰ نفر از اهالی روستای «رحمت‌آباد» به دلیل شرکت در مراسم چهلم جواد حیدری

یک منبع آگاه به زمانه اطلاع داد که بعد از مراسم چهلم جواد حیدری، تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در مسیر بازگشت بازداشت شدند و در روزهای بعد از آن نیز بسیاری از اهالی روستا از دادگاه ارداق احضاریه دریافت کردند.

بنا به اطلاعاتی که از طریق منابع آگاه در اختیار «زمانه» قرار گرفته است، بیش از ۲۵۰ نفر از اهالی روستای رحمت‌آباد قزوین صرفا به دلیل شرکت در مراسم چهلم جواد حیدری، از جان باخته‌های اعتراضات سراسری در قزوین، بازداشت یا به دادسرا و نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.

جواد حیدری، پنج‌شنبه ۳۱ شهریور در نزدیکی پارک ملت قزوین، در خیابان حکم‌آباد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعد از چند ساعت به دلیل شدت جراحات و عدم رسیدگی پزشکی جان باخت. پیکر جواد حیدری روز یک‌شنبه سوم مهر ماه در آرامستان روستای «رحمت‌آباد بزرگ» از توابع قزوین به خاک سپرده شد.

پنج‌شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ زمانی که تنها یک هفته به مراسم چهلم جواد حیدری مانده بود، ۱۲ خودروی نیروی انتظامی و لباس شخصی به منزل پدری این جان‌باخته در روستای رحمت‌آباد یورش بردند و بنرهایی که عکس جواد حیدری بر روی آنها بود را پاره کردند.

فشارهای امنیتی از قبل بر خانواده این جان‌باخته برای ممانعت از برگزاری مراسم چهلم جریان داشت. یک منبع آگاه به زمانه توضیح می‌دهد که در مراسم چهلم جواد حیدری اکثر اهالی روستای رحمت‌آباد و شماری زیادی از ساکنین روستاها و شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم حضور پیدا کردند:

روز چهلم زنده‌یاد جواد نیروهای امنیتی زیادی در یک گلخانه نزدیک به روستا مستقر شده بودند. وقتی مردم در مراسم شرکت کردند، فضا در روستا خیلی ملتهب بود، ولی هیچ درگیری‌ای رخ نداد. ولی نیروهای امنیتی از پلاک خودروها و کسانی که در مراسم شرکت کرده بودند عکس و فیلم گرفتند و آنها را شناسایی کردند.

این منبع آگاه در ادامه می‌‌گوید بعد از اتمام مراسم چهلم و زمانی که مردم در مسیر برگشت بودند بسیاری از آنها بازداشت شدند:

چیزی حدود ۱۰۰ نفر را همان روز غروب بازداشت کردند. در شهر اقبالیه پلیس آنها را از روی پلاک‌ها متوقف و بازداشت کرده بود. برخی از آنها را به شدت ضرب و شتم کرده بودند و دو سه روز هیچ‌کس از آنها اطلاعی نداشت. نهایتا بعد از چند روز از یک سازمانی با خانواده بازداشت شده‌ها تماس گرفته بودند و نهایتا بعد از چند هفته با قرار وثیقه آزاد شدند. قرار وثیقه‌ها اکثرا ۷۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون بود...

اما این تنها افرادی بودند که در همان روز مراسم چهلم جواد حیدری بازداشت شدند. تعداد زیادی از اهالی روستای رحمت‌آباد نیز در روزهای بعد از مراسم چهلم بازداشت یا با دریافت ابلاغیه به دادسرا و نهادهای امنیتی احضار شدند:

اما سری دوم دستگیری و احضار هم بعد از مراسم صورت گرفت. حدودا برای ۲۵۰ نفر از اهالی روستا ابلاغیه آمده است. تقریبا از هرکجا که به مراسم چهلم رفته بودند شناسایی و برای آنها احضاریه رفته و اتهاماتی که به اکثر افراد زده شده «تبلیغ علیه نظام» است. اصلا هم برای آنها مهم نبوده که چه کسی را احضار کرده‌اند؛ خیلی از روستاییان در بازجویی گفته بودند خانواده حیدری همسایه ما هستند، نمی‌شود که به مراسم آنها نرفت، آنها هم به مراسم ما آمده‌اند...

به گفته منبع آگاه زمانه جمعیت روستای رحمت‌آباد بزرگ حدودا ۱۲۰۰ نفر (بر اساس اطلاعات ویکی‌پدیا ۱۵۰۰ نفر است) و از این تعداد برای حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر ابلاغیه صادر شده و تعدادی از آنها بازداشت شده‌اند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

اکثر این ابلاغیه‌ها توسط دادگاه شهر ارداق و بازپرسی به اسم علی عرب‌محمدی صادر شده است.

بر اساس اطلاعات منبع آگاه زمانه، فشارها بر اهالی روستا و کسانی که در مراسم چهلم جواد حیدری شرکت کرده بودند همچنان ادامه دارد و هر روز به تعداد افرادی که احضاریه دریافت می‌کنند، افزوده می‌شود.

حضور گسترده در مراسم چهلم جواد حیدری با سر دادن شعارهای ضدحکومتی مانند «هیز تویی هرزه تویی / زن آزاده منم» و «بسیجی سپاهی / داعش ما شمایی» همراه بود و زنان نیز روسری از سر براشتند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.