ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پافشاری فرهاد میثمی بر ادامه اعتصاب غذای خود در زندان

فرهاد میثمی، کنشگر سیاسی و مدنی که در زندان رجایی‌شهر کرج زندانی است و در پی اعتصاب غذا در زندان تصاویر تکان‌دهنده‌ای از او بازتاب گسترده‌ای یافت، به‌رغم درخواست‌های مکرر برای شکستن اعتصاب اعلام کرده است که به راه خود ادامه می‌دهد.

ضیا نبوی، فعال سیاسی دوشنبه ۱۷ بهمن در توئیتر خود اعلام کرد که فرهاد میثمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج در تماسی تلفنی از ابراز نگرانی‌ها و درخواست‌ها برای پایان‌دادن به اعتصاب غذایش تشکر کرده و گفته است: «قول می‌دهم در امتداد کنش با تمام توان مراقب سلامتی‌ام باشم».

ضیا نبوی افزوده است:

«در واقع ایشان همچنان به امساک در غذا با شرایطی که پیش‌تر بیان شده (اجتناب از صرفِ غذای جامد؛ و فقط مصرفِ مایعات غیرِمُغَذّی نظیر آب، چای یا قهوه...) ادامه می‌دهد و بر مطالبات سه‌گانه‌اش یعنی (توقف اعدام معترضان، آزادی شش زندانی سیاسی - مدنی و توقف آزارهای اجبار حجاب) پای می‌فشرد.»

پنج‌شنبه هفته گذشته، ۱۳ بهمن، تصاویری از فرهاد میثمی در زندان رجایی‌شهر منتشر شد که نشان می‌داد بر اثر اعتصاب غذا به‌شدت لاغر شده است. این تصاویر در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای یافت.

فرهاد میثمی ۵۳ ساله که از سال ۱۳۹۷ به‌دلیل حمایت از زنان فعال معترض به حجاب اجباری در زندان به‌سر می‌برد، اعتصاب غذای خود را از مهرماه در اعتراض به کشتار اخیر تظاهرکنندگان آغاز کرد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ادعای اعتصاب غذای او را تکذیب کرده و گفته عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند مربوط به چهار سال پیش است که میثمی دست به اعتصاب غذا زده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز عکس جدید میثمی را منتشر کرد که در آن او لاغر به نظر نمی‌رسد و روی کف سلول زندانش نشسته است.

با این حال محمد مقیمی، وکیل فرهاد میثمی در توییتی نوشت جان موکلش در خطر است. مقیمی افزود او در اعتراض به کشتارهای اخیر در خیابان‌ها دست به اعتصاب غذا زده و ۵۲ کیلوگرم وزن کم کرده است.

فرهاد میثمی پیش از این در نامه‌ای سه خواسته را برای پایان اعتصاب غذای خود مطرح کرده بود: «پایان اعدام، آزادی زندانیان سیاسی - مدنی و پایان دادن به آزار و اذیت با حجاب اجباری». او اعلام کرده بود که ۱۰ روز آینده آبی که می‌نوشد را تلخ خواهد کرد تا نشانه‌ای از «روزگار تلخ‌تر از زهری» باشد که حاکمان جمهوری اسلامی «از جمیع جهات برای همگان آفریده‌اند».

او ماه گذشته در پیامی ضمن مخالفت با اعدام معترضان، خواهان آزادی فوری محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان، ناهید شیربیشه، از مادران دادخواه آبان، رضا شهابی، از اعضای سندیکان کارگران اتوبوس‌رانی تهران، بهاره هدایت، فعال دانشجویی، مصطفی نیلی، وکیل دادگستری و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار شده بود.

بهاره هدایت که در زندان اوین زندانی است شنبه ۱۵ بهمن‌ماه در نامه‌ای خطاب به فرهاد میثمی خواهان شکستن اعتصاب او شد و درباره مطالبه میثمی در مورد رفع قانون حجاب نوشت:

«آمدیم و جمهوری اسلامی قانون حجاب را برداشت، با منازعه پرهزینه‌اش با جهان چه کنیم؟ آمدیم و دوباره با غرب به توافق موقتی رسید، با فساد سازمان‌یافته‌اش چه کنیم؟ با ولایت‌فقیه‌اش چه کنیم؟ با جنون و خودکامگی‌اش، و با ناکارآمدی و غارت‌هایش چه کنیم؟ .... می‌خواهم بگویم جمهوری اسلامی چه با قانون حجاب و چه بی قانون حجاب، باید برود؛ چرا که ما با منطق این حکومت که یک نوع فاشیسم اسلامی‌ست مسأله داریم، با اساس تأسیس‌اش مسأله داریم، با تکوین و بقا و تداومش مسأله داریم. براندازی جمهوری اسلامی، اراده‌ اکثریت ملت است و ضرورت وضعیت.»

پیش از آن، حدود ۳۸۰ نفر از فعالان زنان نیز در نامه‌ای از فرهاد میثمی خواسته بودند که به اعتصاب غذا پایان دهد. آن‌ها در نامه خود نوشته‌ بودند:

«در خیزش زن، زندگی، آزادی زنده‌ماندن نخستین شاخص زندگی است و زمانی که خشونت بی‌امان از هجومِ مداوم‌اش بازنمی‌نشیند زنده‌ماندن مقاومت است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز از جمله نهادهایی بود که خواهان پایان اعتصاب غذای فرهاد میثمی شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.