ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله بسیار شدیدی ترکیه و سوریه را لرزاند: تعداد زیادی کشته، بسیاری زیر آوار گرفتار شده‌اند

فاجعه بزرگ: این توصیفی است که مقام‌ها در سوریه و ترکیه از زلزله بامداد امروز کرده‌اند. زلزله در منطقه‌ای رخ داده است که علاوه بر وجود ساختمان‌های ناایمن و متراکم، در کانون بحران‌های سیاسی است و از هم‌اکنون در بخش سوری این فاجعه بحث بر سر نحوه کمک‌رسانی داغ شده است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷٫۹ روز دوشنبه ۶ فوریه/ ۱۷ بهمن مرکز ترکیه و شمال غرب سوریه را لرزاند. تاکنون صدها نفر در اثر فروریختن ساختمان‌ها در سراسر این منطقه کشته و شمار زیادی زیر آوار گرفتار شده‌اند. این زلزله یکی از یزرگترین بلایای طبیعی در ترکیه و سوریه در بیش از صد سال گذشته توصیف شده است.

سازمان مدیریت حوادث و فوریت‌های ترکیه گفت که این زلزله در نزدیکی شهر قهرمان مراس و شهر بزرگتر غازی‌انتپ در نزدیکی مرز سوریه رخ داد.

این زمین لرزه که در تاریکی پیش از صبح زمستانی در منطقه رخ داد، در قبرس و لبنان نیز احساس شد.

آژانس بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که تیم‌های امداد و نجات را به منطقه آسیب دیده اعزام کرده است و در عین حال خواستار کمک‌های بین‌المللی است.

فؤاد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه گفت که دست کم ۲۸۴ نفر در ترکیه جان خود را از دست داده‌اند و افزود که بیش از ۲۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند و عملیات جستجو و نجات در چندین شهر بزرگ ادامه دارد.

احمد ضمیریه، دستیار وزیر بهداشت سوریه به تلویزیون دولتی این کشور گفته است که در زلزله شدید سوریه ۲۳۷ نفر کشته و ۶۳۹ نفر زخمی شده‌اند.

منطقه آسیب دیده سوریه بین مناطق تحت کنترل دولت و مناطق تحت کنترل مخالفان تقسیم شده است.

در شمال غرب سوریه که در کنترل شورشیان است، وضعیت «فاجعه‌بار» توصیف شده است و گفته می‌شود همه ساختمان‌های مسکونی به شکل گسترده‌ای آسیب دیده‌اند و عده زیادی زیر آوار هستند. استان‌های حماه، حلب و لاذقیه بیشترین حجم تخریب را گزارش داده‌اند.

یکی از اعضای سازمان امداد و نجات کلاه سفیدها در یک کلیپ ویدئویی در توییتر با اشاره به شهری در حدود ۵ کیلومتری مرز ترکیه گفت: «وضعیت بسیار غم انگیز است، ده ها ساختمان در شهر سلقین فرو ریخته است.»

بسیاری از ساختمان‌ها در این منطقه قبلاً در جریان جنگ داخلی سوریه که تقریباً ۱۲ سال طول کشید، آسیب دیده بودند.

شاهدان گفتند که مردم در دمشق، و در شهرهای لبنان، بیروت و طرابلس، به خیابان ریختند و به سمت خودروهای خود رفتند تا در صورت فروریختن ساختمان‌هایشان از آنها دور شوند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتر نوشت: «ایالات متحده عمیقاً نگران زلزله ترکیه و سوریه است و رویدادها را از نزدیک زیر نظر دارد.»

به گفته یکی از شاهدان رویترز در دیاربکر، در ۳۵۰ کیلومتری شرق کانون زلزله، زمین لرزه حدود یک دقیقه طول کشید و شیشه‌ها را شکست و یک مقام امنیتی گفت که حداقل ۱۷ ساختمان فرو ریخته است.

مقامات گفتند که ۱۶ ساختمان در سانلیورفا و ۳۴ ساختمان در عثمانیه فروریخته است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه به خبرنگاران گفت: «وظیفه اصلی ما انجام عملیات جستجو و نجات است و برای انجام این کار همه تیم‌های ما در حالت آماده باش هستند.»

مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان (GFZ) اعلام کرد که این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری  رخ داد.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) از وقوع یک سری پس‌لرزه بزرگ خبر داد. زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۷ ریشتر در غازی‌انتپ و زمین لرزه دیگری به بزرگی ۵٫۶ در منطقه نورداغ رخ داد.

زمین لرزه‌ها همچنین در آنکارا، پایتخت ترکیه، در ۴۶۰ کیلومتری شمال غربی مرکز زمین لرزه، و در قبرس نیز احساس شد.

کرم کینیک، رئیس هلال احمر ترکیه، با صدور فراخوانی برای اهدای خون گفت: «زلزله در منطقه‌ای رخ داد که ما از آن می‌ترسیدیم. خسارات گسترده‌‌ای وجود دارد.»

ترکیه یکی از زلزله خیزترین کشورهای جهان است. بیش از ۱۷ هزار نفر در سال ۱۹۹۹ بر اثر زلزله‌ای به بزرگی ۷٫۶ در جنوب شرقی استانبول کشته شدند. در سال ۲۰۱۱ زلزله‌ای در شهر وان در شرق این کشور بیش از ۵۰۰ کشته بر جای گذاشت.

خبرهای تازه‌تر در اینجا:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.