ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معلمان را به دلیل «دیده شدن ریشه مو»، «نداشتن حضور قلب در نماز» و «لمینت دندان» گزینش نکردند

به برخی از معلمان در چهارمین ماه سال تحصیلی گفته شده در گزینش رد شده‌اند. دبیر هیئت گزینش تایید کرده است در مصاحبه حضوری از معلمان آزمون نمازخوانی گرفته شده است.

چند وقت است شماری از نومعلمان که در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش حدنصاب قبولی را کسب کردند، از تدریس منع شده‌اند یا دستمزدشان پرداخت نشده است. برخی از آنان به رسانه‌های داخلی گفته‌اند دوباره به اداره گزینش فراخوانده شده‌اند و دلایل غیرقابل قبولی برای رد صلاحیت‌شان به آن‌ها ابلاغ شده است.

خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته است به نقل از این معلمان نوشت: «پس از چند ماه تدریس و در شرایطی که تمام دوستان و آشنایان آنها را به عنوان معلم می‌شناسند، آموزش و پرورش اعلام کرده است، رد گزینش شدید و باید از معلمی کنار بروید.».

پیشتر در میانه دی ماه یک زن معلم شاغل در یکی از روستاها به رسانه‌های داخلی ایران گفته بود:

«پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فرآیند گزینش اواخر شهریور امسال انجام شد و همان ایام به ما گفتند اگر در گزینش رد شوید تا هفته دوم مهر اطلاع‌رسانی خواهد شد اما در کمال تعجب اواسط آبان با بنده تماس گرفته و گفتند که کسر امتیاز دارید باید مجدد گزینش شوید. متأسفانه امسال برای مسائل جزئی افراد را رد گزینش کرده‌اند؛ مسائلی همچون فتوشاپ در عکس پرسنلی، دیده شدن ریشه مو، عدم حضور در نماز جمعه یا شرکت نکردن در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته.».

مسئولان آموزش و پرورش بعد از گذشت نزدیک به چهار ماه به این معلم اعلام کردند که او در گزینش رد صلاحیت شده است:

«بلاتکلیفی‌ام در شرایطی است که دوره‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان را گذرانده و کار تدریس را آغاز کرده‌ام اما چهار ماه است حقوق دریافت نمی‌کنم؛ آن هم در شرایطی که هر روز برای تدریس به روستا رفت و آمد دارم؛ حتی یک کد پرسنلی ندارم تا بتوانم نمرات دانش‌آموزان را ثبت کنم.».

او درخواست کرده بود تا مشخص‌شدن نتیجه گزینش مجدد به مدرسه نرود اما این درخواست نیز پذیرفته نشد.

تسنیم «شرکت نکردن در راهپیمایی، تجمعات، نماز جمعه و مواردی از این دست» را از دیگر دلایل قبول نشدن نومعلمان در گزینش وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و به نقل از معلمانی که از سوی وزارت آموزش و پرورش رد صلاحیت شده‌اند، نوشت: «برخی از اطرافیان تصور نمی‌کنند که به این دلایل رد صلاحیت شده باشند و تصور می‌کنند آنها مشکلات دیگری داشته‌اند که در میانه سال تحصیلی از شغل معلمی کنار گذاشته شده‌اند».

برخی دیگر از معلمان هم که در گزینش رد صلاحیت شدند، گفته‌اند در مصاحبه حضوری به دلیل «سهل‌انگاری در نماز، حضور کمرنگ در تجمعات، عدم حضور در نماز جمعه، نداشتن حضور قلب در نماز، لمینت دندان» رد شدند.

امیرمحمد خرازانی، دبیر هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش مدعی شده است اظهارات معلمان رد صلاحیت شده «واقعیت ندارد» و وزارت آموزش و پرورش «هیچگاه به دلیل مثلاً مشخص بودن ریشه مو و مسائلی از این دست، افراد را رد گزینش نمی‌کند».

خرازانی اما در بخش دیگری از این گفت‌وگو تایید کرده است در گزینش از معلمان درباره نماز خواندن پرسش شده و ممکن است برخی از معلمان گفته باشند نماز نمی‌خوانند. او به صورت مشخص فاش کرد در جلسه هیئت گزینش از معلمان آزمون نمازخوانی گرفته شده است:

«در یکی از موارد گزینش با فردی مواجه شدم که تمام تحقیقات او مثبت بود اما هنگام خواندن نماز دچار استرس شد و پس از آنکه به او فرصت برای آرامش دادم، توانست نماز را صحیح بخواند.»

به گفته خرازانی آموزش و پرورش علاوه بر استعلام از نهادهای قضایی و امنیتی همانند قوه قضاییه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در باره متقاضیان استخدام «تحقیقات محلی» نیز انجام داده است.

دبیر هیئت گزینش وزارت آموزش و پرورش «موضع‌گیری درباره ولایت فقیه، فعالیت داوطلبانه در نهادهای انقلابی، فعالیت داوطلبانه در نهادهای مذهبی، شرکت در نماز جمعه و جماعت، شرکت در راهپیمایی، انتخاب پوشش چادر، تقید به رعایت پوشش اسلامی و انتخاب دوستان مناسب» را از جمله ضوابط آن‌چه که «انتخاب اصلح» در گزینش معلمان عنوان کرد، دانست و گفت معلمان رد صلاحیت شده می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

به گفته او حداقل ۴۰۰ معلم از ۲۵ هزار معلم پذیرفته شده در آزمون استخدامی در مصاحبه حضوری گزینش رد صلاحیت شده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش با کمبود معلم روبه‌رو است. بر بنیاد گزارش‌های منتشر شده برای جبران کمبود معلم دست‌کم ۸۰ هزار معلم جدید باید جذب شوند. این وزارتخانه اما قصد دارد بخشی از معلمان مورد نیاز را از حوزه‌های علمیه تامین کند و به همین دلیل در برابر استخدام دانش‌آموختگان معلمی یا معلمان حق‌تدریسی که سال‌ها است در آموزش و پرورش با دستمزد اندک استثمار می‌شوند، سنگ‌اندازی می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.