ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات ضدنتانیاهو در اسرائیل برای پنجمین هفته متوالی

ده‌ها هزار نفر برای پنجمین شنبه متوالی در نزدیک به ۲۰ شهر اسرائیل به خیابان آمدند و به طرح‌های دولت نتانیاهو برای تضعیف دادگاه عالی اسرائیل و «اصلاحات اجتماعی» علیه جامعه کوییر اعتراض کردند.

ده‌ها هزار اسرائیلی برای پنجمین هفته علیه تغییرات قضایی بحث‌برانگیز پیشنهادشده از سوی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تجمع کردند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز معترضان در تل‌آویو در حالی که حمل پرچم های آبی و سفید اسرائیل در دست داشتند، علیه نتانیاهو و وزیر دادگستری کابینه‌اش شعار دادند.

کابینه راست افراطی نتانیاهو در هفته‌های نخست پس از رسیدن دوباره به قدرت اعلام کرد که برای محدود کردن نفوذ قضات اکتیویست، دست به تغییرات قضایی خواهد زد. طرح موسوم به «بازنگری در نظام قضایی» دولت او اما با مخالفت شدید گروه‌های مختلف در اسرائیل از جمله وکیلان و حتی تجار مواجه شده و شکاف‌های سیاسی عمیق در اسرائیل را گسترش بخشیده است. مخالفان می‌گویند چنین تغییراتی توان کنترل و توازن دموکراتیک دولت را از دست دادگاه‌ها خواهد گرفت. 

معترضان در خیابان این طرح را «انتقال اسرائیل از دموکراسی به استبداد» و «مایه شرمساری» می‌خوانند.

منتقدان می‌گویند اگر دولت در اجرای این طرح‌ها موفق شود، با تشدید کنترل سیاسی بر انتصابات قضایی و محدودکردن اختیارات دیوان عالی برای لغو تصمیم‌های دولتی یا قوانین کنست، دموکراسی در اسرائیل تضعیف خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل اعتراضات هفته پنجم در حدود ۲۰ شهر برگزار شد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل هم همانند هفته‌های گذشته در تظاهرات شهر حیفا حاضر شد. او ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و گفت: «ما کشورمان را نجات خواهیم داد زیرا مایل نیستیم در یک کشور غیردموکراتیک زندگی کنیم.»

نخست وزیر متهم به فساد اسرائیل مدعی‌ست اعتراض‌های هفته‌های اخیر «امتناع مخالفان چپ از پذیرش نتایج انتخابات نوامبر گذشته» است. او در ژانویه مجبور شد با حکم دادگاه عالی اسرائیل آریه دری، وزیر کشور کابینه‌اش را که رهبری حزب افراطی ارتدوکس شاس را برعهده دارد، به دلیل محکومیت برای فرار مالیاتی برکنار کند.

علاوه بر تغییرات قضایی، دولت نتانیاهو اعلام کرده قصد دارد شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی را گسترش دهد و دست به «اصلاحات» اجتماعی بزند؛ اصلاحاتی که جامعه LGBTQ اسرائیل را نگران کرده است. طبق گزارش‌ها بخشی از این اصلاحات راستگرایان افراطی به مشروعیت‌زدایی از خانواده‌هایی که والدین در آن‌ها عضو جامعه کوییر هستند، مربوط می‌شود.

موضع‌گیری ایالات متحده آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر اخیر خود به اسرائیل به نارضایتی واشنگتن از اصلاحات قضایی برنامه‌ریزی شده در اسرائیل اشاره کرد و نتانیاهو را به اجماع با مخالفان فراخواند. بلینکن گفت: «ایجاد اجماع در مورد پیشنهادهای جدید بهترین راه برای اطمینان از پذیرش و پایداری آنهاست.»

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در ادامه گزارش داد که نخست‌وزیر اسرائیل در یک نشست داخلی با اعضای حزب لیکود، موضع واشنگتن را «مداخله آشکار، واضح، احمقانه و غیرضروری» خوانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.