ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد و علی رخشانی آزاد، دو کودک بلوچ هم‌چنان در زندان زاهدان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند

محمد و علی رخشانی آزاد، دو برادر کودک بلوچ که یک روز پس از «جمعه خونین» زاهدان بازداشت شدند، با گذشت بیش از ۱۲۷ رو هم‌چنان در زندان حبس شده‌اند. آن‌ها با اتهام محاربه زندانی شده‌اند؛ اتهامی که ممکن است به صدور حکم اعدام بیانجامد.

کمپین «فعالین بلوچ» با انتشار گزارشی خبر داده است که محمد و علی رخشانی آزاد هم‌چنان در بلاتکلیفی در زندان زاهدان به‌سر می‌برند.

در هفته‌های اخیر و پس از گسترده شدن اعتراضات مردمی در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان، میزان سرکوب، برخورد خشن نیروهای امنیتی-نظامی با معترضان و آمار بازداشتی‌ها از سوی حاکمیت در این منطقه افزایش چشمگیری یافته است.

محمد و علی رخشانی آزاد ۹ مهر در برابر خانه‌شان بازداشت شده بودند. آن‌ها پس از ۶۳ روز بلاتکلیفی با حکم محاربه مواجه شدند که می‌تواند مجازات اعدام را در پی داشته باشد. محمد مبتلا به بیماری تشنج است و پیش از بازداشت تحت نظر پزشک قرار داشته است.

در روزهای گذشته یک منبع از زندان مرکزی زاهدان به کمپین «فعالین بلوچ» گزارش داده بود که این دو برادر از زندان آزاد شدند، اما به نوشته کمپین  فعالین بلوچ و بر اساس تحقیقات صورت گرفته آن‌ها هم‌چنان در زندان مرکزی زاهدان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

بر بنیاد این گزارش قاضی «فیروزی» از دادگاه کیفری زاهدان اتهام «محاربه و افساد فی الارض» را به «کریمی»، وکیل این دو برادر ابلاغ کرده است.

یکی از نزدیکان این دو برادر به کمپین فعالین بلوچ گفته است:

«خانواده محمد و علی طی این مدت پیگیر وضعیت و آزادی این دو نوجوان بودند، اما تاکنون نهادهای قضایی و نظامی پاسخگوی این خانواده نشدند.»

پیش‌تر آریو میرزایی کاندید انتخابات ۲۰۲۳ مجلس نمایندگان از منطقه ودینگ برلین کفالت سیاسی این دو برادر بلوچ را برعهده گرفته بود.

تاریخ بازداشت این دو یک روز پس از «جمعه خونین» زاهدان، هشتم مهر است.

قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، شهروند کُرد سقزی و تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ به دست سرهنگ ابراهیم کوچک‌زایی فرمانده انتظامی شهرستان چابهار، بلوچستان را خشمگین به خیابان آورد. پس از نماز جمعه ۸ مهر اعتراض مردم زاهدان با شلیک مستقیم گلوله پاسخ داده شد. «جمعه خونین» بیش از یکصد کشته و ده‌ها مجروح دیگر برجای گذاشت. جمعه‌های خشم و خون در خاش و زاهدان و ایرانشهر و ... تکرار شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.