ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میرحسین موسوی خواستار برگزاری همه‌پرسی و تدوین قانون اساسی جدید شد

موسوی پیشنهاد داده «همه‌پرسی آزاد و سالم در مورد ضرورت تغییر یا تدوین قانون اساسی جدید» برگزار شود و در صورت پاسخ مثبت مردم، منجر به تشکیل مجلس مؤسسان مرکب از نمایندگان واقعی ملت از طریق انتخاباتی آزاد و منصفانه شود.

میرحسین موسوی، رهبر معترضان انتخابات سال ۸۸ در ایران که در حصر است، بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته شعار «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» دیگر کارساز نیست. او خواستار «برگزاری همه‌پرسی» و «تدوین قانون اساسی جدید» شد.

میرحسین موسوی با اشاره به اینکه «اعتراضات مردم و حوادث خونبار ماه‌ها و سال‌های اخیر حقایق بزرگی را به ملت ایران ثابت کرده»، نوشته است که «لجاجت‌، اصرار بر روش‌های سرکوبگرانه به جای گفت‌وگو و اقناع، و خودداری از برداشتن کوچک‌ترین گامی در جهت احقاق حقوق مصرح شهروندان در قانون اساسی و مطالبات مردم سال‌به‌سال بر دوری حاکمان از مردم افزود و جامعه را از اصلاح در چارچوب ساختار موجود مأیوس کرد.»

او نوشته زایش دلهره‌آور فاصله‌های طبقاتی، اثرات سیاست‌های ماجراجویانه دشمن‌محور به جای دوستی و همکاری جهانی و منطقه‌ای، فساد گسترده در نهادهای پولی و مالی، خفقان گسترده فرهنگی، فقدان آزادی‌ها و سرکوب وحشیانه زنان و مردان و حتی کودکان نشان داده که «اجرای بدون تنازل قانون اساسی»، به عنوان شعاری که ۱۳ سال پیش بدان امید می‌رفت، دیگر کارساز نیست و باید گامی فراتر از آن گذاشت.

او با اشاره به وجود بحران‌های به‌هم‌پیوسته در کشور شامل بحران اقتصادی، بحران مدیریت و ناکارآمدی، بحران سیاست‌ داخلی و خارجی، بحران زیست‌محیطی، بحران اجتماعی، بحران مشروعیت، بحران فرهنگی و رسانه‌ای، بحرانِ بحران‌ها را ساختار تناقض‌آلود و غیرقابل دوام نظام اساسی کشور خوانده است.

در سالگرد انقلاب اسلامی سال ۵۷ میرحسین موسوی در بیانیه خود تاکید کرده همان حقی که شالوده‌ انقلاب سال ۱۳۵۷ و قانون اساسی فعلی قرار گرفت، برای نسل‌های بعدی نیز محرز است تا «اگر تصمیم پیشینیان منجر به گره‌های کور در زندگی‌‌ جامعه شد، یا ابزار سوء استفاده‌ قدرت‌طلبان بود، بتوانند جهت عبور از بحران‌ها و گشودن مسیر به سمت آزادی، عدالت، مردم‌سالاری و توسعه دست به تجدیدنظرهای اساسی بزنند و به منظور حفظ امنیت عمومی و پیشگیری از خشونت خواستار تغییر نظم موجود یا تدوین میثاقی اساساً تازه شوند؛ میثاقی که پیش‌نویس آن از سوی نمایندگان منتخب مردم، از هر قومیتی و با هر گرایش سیاسی و عقیدتی تهیه شود و در یک همه‌پرسی آزاد به تأیید ملت برسد.»

موسوی در ادامه پیشنهاد «برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم در مورد ضرورت تغییر یا تدوین قانون اساسی جدید» را داده که در صورت پاسخ مثبت مردم، به تشکیل مجلس مؤسسان مرکب از نمایندگان واقعی ملت از طریق انتخاباتی آزاد و منصفانه شود.

بر مبنای پیشنهاد موسوی، باید همه‌پرسی دیگری درباره متن مصوب قانون اساسی مجلس به منظور استقرار نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون و مطابق باموازین حقوق انسانی و برخاسته از اراده مردم صورت گیرد.

میرحسین موسوی، مهرماه گدشته همرمان با شروع اعتراضات، در بیانیه‌ای از نیروهای مسلح خواسته در سمت ملت بایستند.

میرحسین موسوی در بیانیه‌ای که از زندان خانگی منتشر کرد با اشاره به قتل حکومتی مهسا امینی به عنوان دختری که «با مرگ دلخراش خود، تاریخ را در زمین و آسمان ورق می‌زند»، «خون مظلومان را از قهر جباران قدرتمندتر، و روز مظلومان از زور ستمکاران پیروزمندتر» خوانده، و دین آنها را از دین اجبار و اکراه ماشین گشتی‌ها، روشنایی‌بخش‌تر دانست.

او خطاب به نیروهای مسلح نوشت:

«امروز که زنان و مردان ملت ما به یاد و نشان او و صدها مطالبه‌ فراموش‌شده‌ دیگر به‌پاخاسته‌اند هیچکس حق ندارد با دستور آمران، چون عاملی چشم‌بسته، در مقابل آحاد ملت خود بایستد و عهد و پیمان خود را با ملت خویش از یاد ببرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهین نوروز

    موسوی در این بیانیه از رژیم و اصلاح طلبان گذر کرده و تغییر در این چارچوب را میسر نمیداند. پلتفرم کلی و انشا‌گونه‌ای هم، این بیانیه دارد. این خوب است. اما، به نظر من شخصیتی مانند میر حسین، با آن پیشینه، درست‌تر این است که اول آن پیشینه را نقد کوبنده و شفاف کند، و الا ادعای دموکراسی می‌لنگد! … نیروهایی که دهه‌ها سرکوب شدند، و علی‌الخصوص کشتار دهه‌ی ۶۰ و تابستان ۶۷ در دوران ایشان رخ داد! باید موضع‌ش را روشن کند، وگرنه از کجا پیدا که فردا این چرخه تکرار نشود؟!… هم اکنون بوی ائتلاف یک جریان چپ‌کش بیرون، با چپ‌کش داخل می‌رود!… پس، «اینگونه» مدعیان دموکراسی سکولار و عدالتخواه حتمن حتمن باید رویکرد گذشته و آینده‌شان را روشن کنند.

  • مرتضی

    در زمانه‌ای که هوش مصنوعی به درک زبان انسان دست یافته ما همچنان گرفتار ملایان نفهم هستیم.

  • فرهاد - فرهادیان

    توی ایران این روزها هر کس بیلش را برمی دارد و می آید میدان می گوید من هم آبیار هستم تا سهمی از انقلاب برای خودش بسازد در حالی که همین افراد هیچ نیروی فعالی برای مقابله با حکومت در میدان ندارند و توجه ندارند کسانی که در میدان هستند دارای پلاتفرمی کاملا شفاف هم مطالبات دموکراتیک هم برای آزادی های بدون قید و شرط و هم ساختار شورائی بر مبنای سازمان اجتماعی کار و تقسیم اجتماعی کار است از اینرو تقسیم اجتماعی کار مبنای اداره ی حکومت است که اساس وحدت و روابط مشترک ما که مبنای ساخت یک جامعه است از نقطه ی شروع کار این انسانهاست حالا یک عده که هیچ اطلاعی علمی از سیاست ندارند و بخصوص که نخست وزیر یک فاشیست دینی بنام خمینی ملعون بوده است که در دوران همکاری اش شکنجه و اعدام وسنگسار مبنای دخالتگری حکومت بر سرنوشت مردم بوده سابقه و عملکرد اوست یا رضا پهلوی که هیچ قرابتی با پلاتفرم انقلاب ندارد و هنوز نیروهای سوسول سلطنت طلب در میدان نیستند و هیچ اقدامی برای سرنگونی حکومت نمی کنند ادعای رهبری بدون پلاتفرم خودش را دارد این قرطاس بازی ها همه بخاطر اینست که مردم به نظامی که هدفش انسان و اعمال اراده ی مردم است را اخته و از میان تهی کنند هر کدام از این جریانها اگر این انقلاب زن زندگی آزادی را هدفشان قرار داده اند با چه زبانی باید به آنها بفهمانیم که بدون این پلاتفرم شما دشمن این انقلاب هستید نه یار این انقلاب پس بهتر است اگر نیروئی دارید بردارید بروید خودتان انقلاب خودتان را با این پلاتفرمهای استبدادی بنمائید سال 88 این رهبران جنبش بودند که بدلیل وابستگی هایشان به حکومت و آلودگی هایشان به دلارهای رانتی سبب سرکوب جنبش را فراهم کردند حالا یک رهبر شکست خورده فقط می تواند تجربیات شکستهایش را که ناشی از ضعیف بودن خودش بوده به کتاب دربیاورد و این ما هستیم که با نقد آن همانطور که مشاهده می کنید که انقلاب رهبرانی ثابت قدم و رهبری تداوم دار را فراهم کرده است رادیکالیسم این جنبش و نفوذ ایدهایش جهانشمول است و از محلی گری و گپی برداری از نظامهای ورشکسته مانند شیلی که میرحسین موسوی پیشنهاد می دهد اجتناب می کند