ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحریم‌های آمریکا، برنامه پهپادی جمهوری اسلامی را هدف قرار داد

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجمین دور از تحریم‌های مرتبط با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی را اعلام کرد. در تحریم‌های جدید، هیات‌مدیره یکی از شرکت‌های اصلی تولید پهپاد و همچنین یک کشتی و یک ناوچه تحریم‌شده‌اند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) هشت نفر از مدیران ارشد شرکت پرآور پارس را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. پیش‌تر هم این شرکت مستقر در ایران توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل تولید پهپاد تحریم شده بود.

در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا که روز ۳ فوریه/ ۱۴ بهمن‌ماه به‌روز‌رسانی شده، پهپادهای سری شاهد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین دو شناور نیروی دریایی ارتش به نام‌های مکران و ناوچه دنا هم در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که برخی شرکت‌های ایرانی به تولید پهپاد برای سپاه و ارتش ادامه می‌دهند و آمریکا این شرکت‌ها را هدف قرار می‌دهد.

روسیه از ابتدای تابستان ۲۰۲۲ از پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱-۱۳۶ برای حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین استفاده کرده است. پذیرایی گرم علی خامنه‌ای در تهران از ولادیمیر پوتین و تأیید ضمنی این تجاوز نظامی در کنار این همکاری نظامی غرب را خشمگین کرده است.

آمریکا و اروپا معتقدند که فروش این پهپادها به روسیه نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد است. قطع‌نامه‌ای که ضامن حقوقی توافق برجام در سال ۲۰۱۵ بود و اگر روزی اروپا تصمیم به فعال کردن مکانیسم ماشه بگیرد از همین نقطه تحریم‌های کمرشکن پیشین را بازخواهد گرداند.

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، گفت: «ایران به شکل فزاینده‌ای پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده که برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی در اوکراین به کار می‌روند. ایالات متحده به هدف قرار دادن تمام عناصر برنامه پهپاد ایران ادامه خواهد داد.»

اقدام روز جمعه خزانه‌داری آمریکا در تحریم برنامه پهپادی جمهوری اسلامی بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ رئیس‌جمهوری آمریکا برای مسدود کردن اموال اشاعه کنندگان و نقش‌آفرینان در تولید سلاح‌های کشتار جمعی انجام شده است. از سپتامبر ۲۰۲۲، ایالات متحده در پنج نوبت افراد و نهادهای دخیل در تولید و انتقال پهپادهای ایرانی را تحریم کرده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که شرکت پرآور پارس پهپادهایی را برای نیروی دریایی سپاه تولید و آزمایش کرده است و این شرکت به طور خاص در تحقیق، توسعه و تولید پهپاد شاهد-۱۷۱ نقش داشته است. پرآور پارس به موجب فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ در روز ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ به دلیل ارتباطش با برنامه‌های نظامی سپاه پاسداران در فهرست تحریم جای گرفته بود.

حسین شمس آبادی، به عنوان مدیرعامل شرکت پرآور پارس از جمله افراد تحریم‌شده است.

اوفک می‌گوید علیرضا تنگسیری، فرمانده کنونی نیروی دریایی سپاه رئیس هیات مدیره شرکت پرآور پارس است و او هم مشمول این تحریم‌های جدید شده است. آمریکا می‌گوید تنگسیری به عنوان فرمانده نیروی دریایی سپاه بر آزمایش پهپادها و موشک‌های کروز نظارت داشته است. تنگسیری قبلاً و در سال ۲۰۱۹ در فهرست «تحریم‌های مرتبط با تروریسم» قرار گرفته بود.

ابوالفضل ناظری، محسن اسدی، محمدصادق حیدری موسی، ابوالفضل صالح نژاد، محمدرضا محمدی  و ابوالقاسم والاگهر به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت پرآور پارس هم در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

همچنین کشتی مکران که پیش از این نفتکش بوده است و اکنون برای انجام پرتاب‌های پهپادی در دریا تغییر کاربری داده شده و ناوچه دنا که به عنوان چتر حفاظتی این کشتی در سفرهای فرامرزی مشارکت دارد هم تحریم شدند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید کلیه اموال و منافع مربوط به این افراد و نهادهای مرتبط که در ایالات متحده قرار داشته باشد یا در اختیار یا کنترل افراد آمریکایی است باید مسدود شود. معامله و همکاری مستقیم و غیرمستقیم با این افراد و نهادها ممنوع اعلام شده است.

علاوه بر این، هر مؤسسه مالی خارجی که آگاهانه یک تراکنش مهم را تسهیل کند یا خدمات مالی قابل توجهی را برای هر یک از افراد یا نهادهای تحریم شده ارائه کند، می‌تواند مشمول تحریم‌های آمریکا شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.