ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی در زاهدان دست‌کم ۹ جوان بلوچ را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند

طی روزهای اخیر شماری از جوانان بلوچ در مناطق مختلف شهر زاهدان توسط نیروهای نظامی و لباس شخصی بازداشت شده‌اند که به گزارش منابع بلوچ تاکنون هیچگونه اطلاعی از وضعیت‌ افراد بازداشت شده در دست نیست.

روند سرکوب معترضان بلوچ که اغلب آن‌ها را جوانان و نوجوانان را شامل می‌شود، در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از شکل‌گیری جمعه‌های اعتراضی در شهرهای بلوچستان، افزایش چشمگیری داشته است. این سرکوب تا جایی ادامه داشته که حکومت در روزهای اخیر برای خاموش کردن شعله‌ اعتراضات و هم‌چنین جلوگیری از تداوم جمعه‌های اعتراضی اقدام به بازداشت‌های فله‌ای جوانان بلوچ کرده است.

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، روز جمعه هفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۱، دست‌کم ۹ جوان بلوچ به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بر بنیاد این گزارش، هویت چهار تن از جوانان بازداشتی که از انتظامات مسجد مکی زاهدان بودند، عاصف ریگی‌نژاد شورکی، فرزند نعمت‌الله، یاسین ریگی‌نژاد شورکی، فرزند عبدالحق، علی ریگی‌نژاد شورکی، فرزند نوشیروان و اویس براهویی، عنوان شده است.

این نهاد حقوق بشری، هویت پنج تن دیگر از بازداشت‌شدگان را که سه نفر از آنان زیر ۱۸ سال سن دارند، عرفان براهویی، ۱۴ ساله فرزند غفور، یاسین شاهوزهی، ۱۵ ساله فرزند جعفر، مصطفی شاهوزهی، ۱۴ ساله فرزند نادر، عثمان رخشانی ۱۹ ساله فرزند عبدالرئوف و عبدالمالک سنجرانی ۲۵ ساله فرزند خدانظرخان، اهل زاهدان اعلام کرده است.

خبرگزاری «حال‌وش» در پیوند با این موضوع در گزارشی نوشته است عرفان، یاسین و مصطفی هر سه نفر کارگر تعمیرکار هستند.

بر بنیاد این گزارش بازداشت‌شدگان در حین بازگشت به منزل از مسجد مکی زاهدان بودند که توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند.

این گزارش هم‌چنین می‌گوید که تعدادی از بازداشتی‌ها هنگام بازداشت از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

به نوشته کمپین فعالین بلوچ، شمار افراد انتظامات مسجد مکی که توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند، بیش از این تعداد است که تاکنون احراز هویت نشده‌اند.

پیش از این نیز نیروهای نظامی، انتظامات مسجد مکی را که به نوشته «کمپین فعالین بلوچ» در جریان جمعه‌های اعتراضی «مانع از سرکوب مردم بلوچ شده بودند»، تهدید به بازداشت کرده بودند.

«کمپین فعالین بلوچ» پیش‌تر جمعه هفتم بهمن‌ماه گزارش کرده بود که نیروهای امنیتی در سطح شهر زاهدان از چهره معترضان بلوچ و انتظامات مسجد مکی فیلم‌برداری می‌کردند و انتظامات مسجد مکی یک نفر از آن‌ها را که در حال شناسایی و فیلم‌برداری بود، دستگیر کرد.

در روزهای اخیر در مسیرهای ورودی شهر زاهدان نیز ایستگاه‌های بازرسی ایجاد شده است. نیروهایی نظامی همچنین موانع و جدول‌هایی را در مکان‌هایی که ایستگاه‌های بازرسی برپا شده، قرار داده‌اند تا تردد خودروها و شهروندان را دشوار کنند.

هم‌چنین جمعه هفته گذشته در رابطه با تشدید فضای امنیتی در شهرهای بلوچستان، عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه با انتقاد از فضای امنیتی در زاهدان گفته بود:

«در شهر ما اخیراً جو شدیداً امنیتی حاکم شده و ۱۵ ایست و بازرسی اضافه شده است. این به سود امنیت نیست».

او همچنین با بازداشت‌های گسترده و صدور احکام اعدام علیه معترضان مخالفت کرده بود:

«نباید جوانان را به زندان انداخت. به بچه‌ها باید ترحم کرد. با آن‌ها باید صحبت کرد. نباید این‌ها را شکنجه و اعدام کرد. اگر حرف جوانان صحیح است آن را قبول کنید و اگر اشتباه است آن‌ها را قانع کنید.»

مردم زاهدان و چند شهر بلوچستان به عنوان بخشی از استان سیستان و بلوچستان از هشتم مهرماه سال جاری هر جمعه دست به تظاهرات اعتراضی و ضدحکومتی زده‌اند.

به‌گفته «کمپین فعالین بلوچ»، استان سیستان و بلوچستان پس از تهران، کردستان و آذربایجان غربی بیشترین شمار بازداشتی‌ها را از ابتدای اعتراضات تاکنون داشته است. هم‌چنین در جریان خیزش سراسری سیستان و بلوچستان، بیشترین تعداد کشته‌شده‌ها را داشته است.

طبق گزارش سازمان عفو ‌بین‌الملل در جریان اعتراضات اخیر در سیستان و‌ بلوچستان در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی با گلوله جنگی بیش از ۱۰۰ نفر کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند که در بین کشته‌شدگان دست‌کم ۱۶ کودک زیر ۱۸ سال وجود دارد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز حمله به معترضان بلوچ در روز هشتم مهرماه را «مرگبارترین کشتار» از زمان آغاز اعتراضات مردمی خوانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.