ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هوای تهران برای گروه‌های حساس همچنان ناسالم است

دیگر برای مردم پایتخت هوای ناسالم امری روزمره شده است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است تا روز شنبه همین وضع است. مسئولان می‌خواهند برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی خود در استانداردهای سنجش آلودگی هوا دست ببرند اما رئیس سازمان هواشناسی این کار را درست نمی‌داند.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران جمعه ۷ بهمن اعلام کرد که شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرون» در هوای تهران با میانگین ۱۳۴ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

براساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته نیز «ذرات‌ معلق کمتر از ۲,۵ میکرون» با میانگین ۱۶۲ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه قرار داشت.

بر پایه استاندارهای کیفیت هوا (AQI)، از عدد صفر تا ۵۰ هوا در محدوده پاک قرار دارد، از ۵۱ تا ۱۰۰ در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ در محدوده بسیار ناسالم و در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ در محدوده هوای خطرناک قرار دارد.

بدین ترتیب روز جمعه در تهران افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

اداره کل هواشناسی استان تهران روز گذشته (پنج‌شنبه) اعلام کرد که آلودگی هوا در این استان تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.

شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران آبان‌ماه سال جاری گفته بود که تهران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ از مجموع یک‌هزار و ۸۲۶ روز، تنها ۳۶ روز هوای پاک را تجربه کرده و۴۱ روز نیز هوای پایتخت شرایط کاملاً ناسالم را پشت سر گذاشته است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، این شهر از ابتدای سال جاری تا آذرماه ۱۴۴ روز هوای قابل قبول، ۱۰۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۰ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و تنها دو روز هوای پاک داشته است.

آلودگی هوا در دیگر شهرهای صنعتی ایران نیز مشهود است. برخی از کارشناسان معتقدند که توزیع بنزین پتروشیمی‌ها یکی از دلایل تشدید آلودگی هواست. در تهران مازوت‌سوزی بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد. با این حال مسئولان حکومتی از تصمیم خود برای استفاده از بنزین پتروشیمی‌ها و مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها چشم‌پوشی نمی‌کنند و از ادامه استفاده انبوه از آن برای تأمین سوخت مراکز صنعتی کوتاه نمی‌آیند.

با تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی ایران، ناتوانی جمهوری اسلامی در کنترل این وضعیت بیشتر شده است. از این رو دولت می‌خواهد استانداردهای شاخص آلودگی هوا را تغییر دهد  تا از این طریق مدارس به فعالیت خود ادامه دهند.

صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش ‌و پرورش چهارشنبه ۵ بهمن گفت:

«برخی می‌گویند عدم تعطیلی واحدهای تولیدی و اقتصادی و غیره با معیشت و اقتصاد کشور گره خورده است، اما خب باید به این سوال نیز پاسخ دهیم که تربیت دانش‌آموز را چه کنیم؟ نمی‌توانیم تربیت را به فضای مجازی بسپاریم. (...) هر اتفاقی می‌افتد سرد می‌شود، گرم می‌شود، آلوده می‌شود تعطیل می‌کنند. این‌طور نمی‌شود کار تعلیم و تربیت را اداره کرد.»

سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی به تغییر استانداردهای کیفیت هوا واکنش نشان داد و گفت:

«نمی‌توان استانداردهای سنجش آلودگی هوا را تغییر داد چرا که در تمام دنیا شاخص‌ها و تعاریف آن‌ها به همین شکل است و تنها می‌توان نحوه برخورد و واکنش نسبت به آن را تغییر داد.»

به‌گفته تاج‌بخش این تغییرات در سلامت مردم تأثیرات منفی دارد زیرا آلاینده‌ها در ضریب هوش و تنفس آن‌ها تأثیرگذار است. او گفت به‌طور مداوم هم نمی‌توان مدارس و اداره‌ها را تعطیل کرد، بنابراین از نظر او «اقدام مناسب کنترل آلاینده‌ها است».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.