ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت ایران بیش از سه هزار پناهجوی افغان را در دو روز اخراج کرد

وزارت امور مهاجرین افغانستان می‌گوید جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای اسلام قلعه و پل ابریشم بیش از سه هزار پناهجوی افغان را «به‌زور» اخراج کرده است. طالبان از ایران خواسته است با مهاجران افغان درست رفتار کند.

به گزارش خامه‌پرس، «وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان» که توسط طالبان اداره می‌شود اعلام کرد که سه هزار و ۱۲۳ پناهجوی افغان در روزهای چهارشنبه و سه‌شنبه، ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه و  ۵ بهمن / ۲۵ ژانویه از طریق مرزهای اسلام قلعه و پل ابریشم اخراج شده‌اند.

این وزارت‌خانه گفته است پناهجویان افغان «به‌زور» اخراج شده‌ و از طریق ولایت‌های هرات و نیمروز به افغانستان بازگشته‌اند. «وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان» از مقامات ایرانی خواسته است که به حقوق بشر احترام بگذارند و با پناهجویان افغان به‌درستی رفتار کنند.

شماری زیادی از افغان‌ها به دلیل نگرانی از زندگی و شرایط دشوار اقتصادی این کشور که پس از روی کار آمدن دوباره طالبان بدتر هم شده است، سرزمین خود را ترک کرده‌اند. به گفته وزارت امور خارجه ایران در حال حاضر بیش از چهار میلیون افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند. سیدمجید میراحمدی، معاون وزارت خارجه ایران تابستان گذشته به رسانه‌های دولتی گفت شمار پناهجویان افغان در ایران بین ۴,۳ میلیون تا ۴,۵ میلیون نفر است.

از زمانی که طالبان در ماه اوت سال گذشته میلادی کنترل افغانستان را به دست گرفتند، هزاران افغان از ترس آزار و اذیت و مرگ از کشور گریخته‌اند. به گزارش خامه‌پرس، ایران و پاکستان، دو کشور هم‌مرز با افغانستان، پس از کنترل مجدد طالبان بر کشور، ورود گروهی و دسته‌جمعی پناهجویان افغان را تجربه کرده‌اند.

بر اساس آمار طالبان در بندر اسلام قلعه هرات، روزانه بیشتر از یک هزار شهروند افغان با گذرنامه و ویزا به‌شکل قانونی به ایران می‌روند. گفته می‌شود که طالبان سفر غیرقانونی افغان‌ها به ایران را ممنوع کرده‌اند، اما روزانه تا ۵۰۰ نفر از طریق این ولایت به‌شکل قاچاقی به ایران می‌روند.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان این گروه اسلام‌گرای تندرو سیاست‌هایی را اعمال کرد که حقوق اولیه مردم، به‌ویژه حقوق زنان افغان را به‌شدت محدود کرده است.

به‌گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر (HRW)، طالبان زنان را از پست‌های رهبری در خدمات عمومی اخراج و شمار زیادی از زنان و دختران از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند.

ترکیه، پاکستان و ایران سه کشوری هستند که سال‌هاست میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستان هستند. با این حال، هر سه کشور در چندین نوبت پناهجویان افغان را به‌زور اخراج کرده‌اند و سازمان‌ها و گروه‌های حامی پناهندگان این کشورها را محکوم کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.