ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیأت سازمان ملل با مقامات طالبان در قندهار دیدار کرد

هیأتی از سازمان ملل به ریاست امینه محمد، معاون دبیرکل این سازمان از چند روز پیش در افغانستان به‌سر می‌برد و با نمایندگان طالبان در منطقه قندهار دیدار کرد. راه‌های ارتقا و حمایت از حقوق زنان افغانستان موضوع گفت‌وگوهاست.

به‌گزارش رویترز، مقامات محلی قندهار جمعه ۳۰ دی / ۲۰ ژانویه اعلام کردند که امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با معاون والی قندهار دیدار کرد، دیداری نادر میان یک نماینده خارجی با رهبران طالبان در جنوب افغانستان.

امینه محمد چند روزی است که همراه با هیئت همراه خود در افغانستان است. او از جمله با مقامات بلندپایه طالبان در کابل دیدار و با کارکنان سازمان ملل و سازمان‌های امدادی نیز گفت‌وگو کرد. هدف از این سفر بهبود شرایط زنان در افغانستان است.

دیدار او کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که طالبان اکثر کارمندان غیردولتی زن را از کار ممنوع کردند و این اقدام موجب شد تا بسیاری از سازمان‌های غیردولتی تقریباً فعالیت خود را متوقف کنند.

در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی والی قندهار آمده است که مولوی حیات‌الله مبارک، معاون والی قندهار به امینه محمد گفته است که دولت طالبان می‌خواهد رابطه قوی با جهان داشته باشد و از رهبران جهان می‌خواهد که از فهرست تحریم‌ها حذف شود و بتواند نماینده‌ای به سازمان ملل بفرستد.

سازمان ملل در دسامبر گذشته برای دومین بار تصمیم‌گیری در مورد اعزام سفیر دولت طالبان به نیویورک را به تعویق انداخت. از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان و خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۲۱، دولت طالبان از سوی هیچ دولتی به‌رسمیت شناخته نشده است.

سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل نیز که در ترکیب هیأت سازمان ملل به ریاست امینه محمد به افغانستان سفر کرده به ولایت هرات در غرب افغانستان رفته بود. او روز جمعه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی انگلیسی‌زبان گفت طالبان «بزرگ‌ترین بحران حقوق زنان در جهان» را بر زنان افغانستان تحمیل کرده‌اند. باهوس افزود:

«من معتقدم که ما باید به تعامل با طالبان ادامه دهیم تا این احکام (ممنوعیت زنان و دختران از دسترسی به حق آموزش و کار) را لغو کنیم. ما باید نتایج چنین احکامی را در مورد زنان و توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور توضیح بدهیم.»

باهوس تأکید کرد که افغانستان بدون زنان و دختران نمی‌تواند راه خود را در جامعه بین‌المللی باز کند.

او درباره‌ تعامل با رهبران طالبان، گفت:

«ما با طالبان دیدار داشتیم. آن‌ها به ما گفتند که بهتر بود بدون مَحَرم این‌جا [افغانستان] نمی‌آمدیم.»

با وجود لابی‌های سازمان ملل، مقام‌های کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی، طالبان همچنان از تصمیمات خود برای ممنوعیت تحصیل و کار زنان عقب‌نشینی نکرده‌اند.

طالبان پس از به‌دست گرفتن دوباره قدرت در افغانستان ابتدا مدارس را به‎‌روی دختران بستند و به‌تازگی تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را نیز تعلیق و کار زنان در نهادهای غیردولتی را منع کرده‌اند.

امینه محمد، روز گذشته در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر طالبان نسبت به منع کار و تحصیل زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار بازنگری در این تصمیم طالبان شد.

عبدالسلام حنفی به او گفت طالبان به حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام احترام می‌گذارد و «در بخش‌های مختلف کارهای مثبت انجام داده است».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.