ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان: افغانستان به عربستان آینده تبدیل خواهد شد

طالبان با یک شرکت چینی قراردادی برای استخراج نفت حوزه آمو دریا امضا کرد. این نخستین قرارداد استخراج نفت است که طالبان پس از تصرف قدرت با یک شرکت بین‌المللی امضا می‌کنند. قبلا عین همان قرارداد را دولت سابق افغانستان با چین به امضا رسانده بود.

شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان، پنجشنبه ۱۵ دی، هنگام امضای قرارداد استخراج نفت آمودریا گفت: افغانستان معادن فراوانی دارد و با استخراج این معادن، به «عربستان آینده» تبدیل خواهد شد.

سه میدان نفتی افغانستان به نام‌های قشقری، بازارکمی، و زمردسای در ولایت‌های سرپل و فاریاب قرار دارند. مدت قرارداد با شرکت ملی نفت چین  ۲۵ سال و سهم طالبان از نفت حوزه آمودریا ۲۰ درصد است. چین متعهد شده سه هزار نفر از شهروندان افغانستانی را با حقوق برابر با نیروهای خارجی به کار بگمارد.

مولوی دلاور ادعا کرد که با استخراج نفت از حوزه آمودریا نه تنها نیازهای افغانستان در زمینه نفت برآورده می‌شود، بلکه این کشور می‌تواند به کشورهای دیگر نفت صادر کند.

حکومت سابق افغانستان در سال ۲۰۱۱ استخراج و بهره‌برداری از حوزه نفتی آمو دریا زا به شرکت ملی نفت چین سپرده بود. شرایط قرارداد هم با قرارداد کنونی تفاوتی نداشت. اما به دلیل آنکه دولت افغانستان نتوانسته بود به تعهداتش عمل کند قرارداد فسخ شد و دولت وقت ۲۹۰ میلیون دلار متضرر شد.   

وانگ یو، سفیر چین در افغانستان در یک نشست خبری از قرارداد نفتی آمودریا با طالبان به عنوان «یک پروژه مهم میان افغانستان و چین» یاد کرد. بر اساس این قرارداد چین متعهد شده در سال اول ۱۵۰ میلیون دلار برای بهره‌برداری میدان‌های نفتی حوزه آمودریا سرمایه‌گذاری کند. در گام بعدی، سه سال بعد چین قرار است ۴۵۰ میلیون دلار به اکتشاف و توسعه میدان‌های نفتی این حوزه اختصاص دهد. به گفته وزیر معادن و نفت طالبان، پیش‌بینی می‎‌شود که روزانه تا ۲۰۰ تن نفت تنها از میدان نفتی قشقری که در استان سرپل قرار دارد، به دست آید. او مجموع ارزش چاه‌های نفت حوزه آمودریا را حدودا هفت میلیارد دلار معادل ۸۷ میلیون بشکه نفت تخمین زد.

با وجود تلاش‌های طالبان برای جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی، به دلیل ملاحظات امنیتی هیچ‌یک از شرکت‌های بزرگ خارجی در افغانستان سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. شرکت ملی نفت چین نخستین شرکتی است که در میدان‌های نفت در شمال افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند.  

اعضای شاخه خراسان گروه داعش ۲۱ آذر به هتل محل اقامت شهروندان چینی در کابل حمله کردند. در این حمله پنج شهروند چینی زخمی و شماری از افغان‌ها کشته شدند. وزارت خارجه چین از شهروندان این کشور خواسته بود که به دلیل افزایش تهدیدهای امنیتی، افغانستان را ترک کنند.

وانگ یو سفیر چین در کابل، در مراسم امضای قرارداد حوزه نفت آمودریا، از رهبران طالبان خواست امنیت پروژه نفتی آمودریا را تامین کنند تا این پروژه به یک نمونه موفق از همکاری چین و طالبان تبدیل شود.

چین حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما مناسبات نزدیک با این گروه دارد.

طالبان برای استخراج معدن مس عینک در ولایت لوگر نیز با چین وارد گفت‌وگو شده‌اند. ادامه دارد. قرارداد استخراج این معدن در زمان حکومت سابق افغانستان امضا شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.