ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منصور دهمرده، از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان به اعدام محکوم شد

منصور دهمرده، شهروند دارای معلولیت بلوچ در بازداشتگاه اطلاعات زاهدان تحت «شکنجه شدید از نوع شوک الکتریکی، ضرب و جرح که منجر به شکستگی دندان‌ها و بینی او شده»، قرار داشته است.

به گزارش خبرگزاری «حال‌وش»، که اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، پنج‌شنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام برای منصور دهمرده، بازداشتی بلوچ و شهروند دارای معلولیت که در تاریخ ۱۱ مهرماه سال جاری به دست نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده بود، صادر شد.

منصور دهمرده سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۱، از شعبه دو کیفری دادگاه شهید نوری زاهدان، واقع در بلوار بهداشت، به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شده و امروز پنچ‌شنبه ۱۵ دی‌ماه حکم اعدامش در زندان زاهدان به او ابلاغ شده است.

منصور دهمرده، متولد ۱۳۷۹، فرزند امان‌الله با معلولیت جسمی، مجرد و تا قبل از بازداشت، شاگرد اتوبوس بود.

بر اساس این گزارش، این بازداشتی بلوچ به مدت ۱۰ روز تحت شکنجه «شدید» در بازداشتگاه اطلاعات قرار داشته به طوری که دندان‌ها و بینی او شکسته شده است.

دهمرده هم‌اکنون در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان محبوس است و از تماس و ملاقات با خانواده خود نیز محروم مانده است.

به نوشته «حال‌وش» و به نقل از یک منبع آگاه، «منصور در دادگاه به قاضی گفته من فقط سه تا سنگ پرتاب کردم و یک لاستیک آتش زدم که قاضی در جواب به او گفته هر کسی علیه حکومت علی خامنه‌ای اعتراض کند به اعدام محکوم می‌شود».

در این گزارش هم‌چنین آمده است که پس از ابلاغ حکم اعدام منصور، به او ۲۰ روز فرصت جهت اعتراض به این حکم داده شده است.

پیش از صدور این حکم، شعیب میربلوچ‌زهی ریگی، جوان ۱۸ ساله بلوچ و از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان به اعدام محکوم شده بود.

پیش‌تر «کمپین فعالین بلوچ» در تاریخ یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱، از شکنجه منصور دهمرده و انتقال او به درمانگاه زندان مرکزی زاهدان خبر داده بود.

آذرماه سال جاری «کمپین فعالین بلوچ»، هم‌چنین گزارش کرده بود که منصور دهمرده بدون داشتن حق دسترسی به وکیل در شعبه ۱۰۲ کیفری زاهدان، در معرض خطر اعدام قرار دارد.

این کمپین به نقل از یک منبع آگاه نوشت:

«با مراجعه خانواده به دادگاه انقلاب زاهدان، شمس آبادی خبر از صدور اتهام محاربه و افساد فی الارض داده و گفته است که به زودی حکم اعدام او اجرا خواهد شد». به گفته او دادگاه دو وکیل تعیینی به‌نام‌های حسین براهویی و اکبر کیخواه را نپذیرفته و اعلام کرده در شعبه ۱۰۲ کیفری زاهدان وکیل پذیرفته نمی‌شود».

به علاوه در گزارش اخیر «کمپین فعالین بلوچ» گفته شده بود که منصور دهمرده پس از صدور اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» به یکی از بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه منتقل شده است، که با پیگیری‌های صورت‌گرفته مشخص شده که او به دلیل شکنجه و وضعیت وخیم جسمانی به مدت ۱۲ روز است که در درمانگاه زندان بستری است.

نیروهای امنیتی در هفته‌های گذشته دست به کشتار شهروندان بلوچ در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زده و صدها نفر را دستگیر کرده‌اند. کشتار مردمی که در تجمع مسالمت‌آمیز به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به دختر نوجوان چابهاری معترض بودند در «جمعه خونین» زاهدان و با حمله به مسجد و شلیک گلوله‌های جنگی به سمت معترضان و رهگذران آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.

در عین‌حال دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که همواره از مجازات اعدام برای سرکوب شهروندان بلوچ بهره برده است، در هفته‌های اخیر نیز تعداد قابل توجهی از آن‌ها را اعدام کرده است. در این میان علی رخشانی ۱۵ ساله و محمد رخشانی ۱۶ ساله دو بازداشتی زیر سن قانونی بلوچ هم با اتهام «محاربه» محاکمه شده‌اند و خطر اعدام آن‌ها را تهدید می‌کند.

در جریان سرکوب اعتراضات در سیستان و بلوچستان که همچنان ادامه دارد تنها در روز ۸ مهرماه با تیراندازی نیروهای سرکوبگر بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.

بر بنیاد گزارش سازمان‌های حقوق بشری نیروهای امنیتی از هشتم مهر تا پایان آذر حداقل ۱۲۰ تن از معترضان در استان سیستان و بلوچستان را به قتل رساندند.

سازمان حقوق بشر برای ایران کشتار معترضان در روزهای هشتم و سیزدهم مهر زاهدان را مرگ‌بارترین سرکوب سال نامگذاری کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.