ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مادر بازداشتی بلوچ، علی اکبر خوش‌کنار را تهدید به «پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان» جریمه نقدی کردند

نیروهای اطلاعات سپاه، مادر پیر علی اکبر را تهدید کردند که اگر این مبلغ پرداخت نشود برای او گران تمام خواهد شد.

اذیت و آزار خانواده‌های بازداشت‌شدگان خیزش سراسری به اشکال گوناگونی از سوی دستگاه‌های حکومتی هم‌چنان ادامه دارد؛ از منع ملاقات خانواده‌ها با فرد بازداشتی و محروم کردن آنان از دسترسی به وکیل انتخابی تا صدور احکام سنگین زندان، از بی‌خبری و بلاتکلیفیِ وضعیت بازداشت‌شدگان تا تهدید و تحمیل شکنجه‌های روحی و فیزیکی بر خانواده‌ها و بازداشت‌شدگان.

در ادامه این نوع از اذیت و آزارهای پی در پی نهادهای حکومتی، «کمپین فعالین بلوچ» که اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، به تازگی گزارش کرده است که یکی از خانواده‌های بازداشتی بلوچ به پرداخت ۳۰۰ میلیون جریمه نقدی به اتهام «تخریب اموال عمومی» تهدید شده است.

بر اساس این گزارش، روز سه شنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱،  نیروهای اطلاعات سپاه، مادر سالخورده علی اکبر خوش‌کنار، از بازداشت‌شدگان اخیر در بلوچستان را تهدید به پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی کردند.

هم‌چنین به نوشته کمپین، نیروهای اطلاعات سپاه، مادر پیر علی اکبر را تهدید کردند که اگر این مبلغ پرداخت نشود برای او گران تمام خواهد شد.

علی اکبر خوش‌کنار، فرزند فقیرمحمد، اهل قصرقند است. پیش‌تر «کمپین فعالین بلوچ» گزارش کرده بود که با پیگیری خانواده و نزدیکان این زندانی بلوچ، آن‌ها متوجه شدند که قاضی پرونده در حال پرونده‌سازی علیه او است.

خوش‌کنار هم‌ اکنون در زندان زاهدان در معرض خطر صدور احکام سنگین قرار دارد.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی و قضایی چابهار اتهامات این شهروند بازداشتی بلوچ را «آتش زدن بانک ملی چابهار»، «حمله به فرمانداری»، «ایجاد راهبندان در سطح شهر و لیدری اعتراضات» عنوان کردند.

خوش‌کنار در تاریخ ۵ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای نظامی در یکی از خیابان‌های چابهار بازداشت و در تاریخ ۸ مهرماه به زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.

در هفته‌های اخیر و پس از گسترده شدن اعتراضات مردمی در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان، میزان سرکوب، برخورد خشن نیروهای امنیتی-نظامی با معترضان و آمار بازداشتی‌ها از سوی حاکمیت در این منطقه افزایش چشمگیری یافته است

ناحیه زیست مردم بلوچ که بخش بزرگی از استان سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان و کرمان را در برمی‌گیرد از محروم‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود.

کسر بزرگی از جمعیت بلوچ‌ها کارگران مهاجر در دیگر شهرها هستند و بخش دیگری هم برای تأمین معاش به سوخت‌بری روی آورده‌اند. از این‌رو تأمین چنین مبلغی از سوی خانواده خوش‌کنار که به گزارش کمپین، مادر علی اکبر «منبع درآمدی ندارد و یک خانواده فقیر و مستضعف هستند»، دشوار و غیرممکن است.

از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به قیام ژینا شهرت یافته است تا کنون هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

به‌گفته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراضات سراسری مردم در ۳۱ استان، ۱۶۱ شهر و ۱۴۴ دانشگاه بزرگ کشور انجام شد و شمار کشته‌شدگان از ۲۶ شهریور تا ۱۱ دی‌ماه به ۵۱۲ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۹ هزار و ۲۰۴ نفر رسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.