ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۲۲: همبستگی با زنان ایران

نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۲۲ آغاز شد. مدیر نمایشگاه در آغاز کار نمایشگاه با زنان ایران ابراز همبستگی کرد. همه چیز در فرانکفورت به مدت پنج روز حول ادبیات می‌چرخد. تمرکز امسال نمایشگاه بر ادبیات اسپانیاست و جنگ اوکراین نیز موضوع برجسته‌ای در آن است. جمهوری اسلامی در نمایشگاه با بی‌اعتنایی روبه‌رو شد و در آن شرکت نکرد.

هفتادوچهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت امروز چهارشنبه ۲۷ مهر / ۱۹ اکتبر آغاز شد و تا روز یکشنبه یکم آبان / ۲۳ اکتبر ادامه خواهد داشت. مردم همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

پس از گذشت دو سال از همه‌گیری کرونا که نمایشگاه کتاب فرانکفورت یا به‌شکل دیجیتال یا حضوری اما محدود برگزار می‌شد، امسال همه چیز به روال عادی بازگشته است.

ایران و نمایشگاه فرانکفورت

روز چهارشنبه در همان آغاز نمایشگاه کتاب فرانکفورت پنلی با عنوان «ایران – به کدام سو؟» با شرکت امید نوری‌پور، رهبر ایرانی‌تبار حزب سبزهای آلمان؛ پروفسور سینور قادری که در زمینه مددکاری اجتماعی بین‌المللی و جنسیت و مهاجرت کار کرده؛ ناتالی امیری روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی‌تبار در آلمان؛ بهزاد کریم‌خانی روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی ساکن برلین؛ دنیز یوجل روزنامه‌نگار ترکیه‌ای‌تبار، مدیر و سخنگوی پن آلمان که مدتی در ترکیه زندانی بود؛ و یورگن بوس مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد.

یورگن بوس از این پنلی به‌عنوان «یکی از مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاه امسال» یاد کرد و گفت:

«ما با زنان در ایران و مبارزه آن‌ها برای تعیین سرنوشت اعلام همبستگی می‌کنیم.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حضور جمهوری اسلامی در نمایشگاه امسال با بی‌اعتنایی روبه‌رو شد و روابط عمومی خانه کتاب که مجری برگزاری غرفه ایران در مهم‌ترین نمایشگاه کتاب جهان است، با انتشار بیانیه‌ای به این نکته اشاره کرد که سفارت آلمان در تهران به صدور ویزای کارگزاران فرهنگی جمهوری اسلامی رغبتی نشان نداده است.

روابط عمومی خانه کتاب همچنین «مداخله مسئولان هفتادوچهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت» را دلیل «انصراف» جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت مسئولان نمایشگاه در یک نامه «ضمن دخالت آشکار در امور داخلی ایران» گفته‌اند «توانایی تأمین امنیت» و «رعایت شئون» غرفه جمهوری اسلامی در نمایشگاه را ندارند و غرفه ایران را به یک سالن فرعی که محدودیت دسترسی عمومی دارد، منتقل کرده‌اند.

جنگ اوکراین و نمایشگاه فرانکفورت

به‌جز ایران، روسیه نیز در نمایشگاه امسال غایب است. یورگن بوس، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفته بود خواست برگزارکنندگان نمایشگاه این بود که ناشران مستقل روسیه به فرانکفورت سفر کنند اما آن‌ها در شرایط جنگی کنونی واهمه‌های بسیار دارند. اما غرفه مشترک ناشران روسی ماه‌ها پیش به دلیل نزدیکی سازمان‌دهندگان آن به دولت پوتین خالی ماند.

نمایشگاه امسال نیز تحت الشعاع جنگ روسیه در اوکراین قرار دارد و این موضوع در بزرگترین گردهمایی ادبی جهان نیز مطرح است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در نظر دارد بعد از ظهر فردا پنج‌شنبه ۲۸ مهر / ۲۰ اکتبر از طریق ویدئو در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سخنرانی کند.

همچنین در این روز، نمایشگاه فرانکفورت مهمان مخالفان دولت روسیه، از جمله لئونید ولکوف و الکسی ناوالنی خواهد بود. سرهی ژادان، شاعر، رمان‌نویس و مترجم اوکراینی و برنده جایزه صلح کتابفروشان آلمان ۲۰۲۲، نیز در میزگردی شرکت خواهد کرد.

اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان هر ساله در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت جایزه صلح کتاب‌فروشان آلمان را اهدا می‌کند و امسال این جایزه به سرهی ژادان اعطا خواهد شد.

ناشران و مؤسسات انتشاراتی اوکراین امسال در غرفه‌ای مشترک به مساحت ۱۰۰ مترمربع با صحنه‌ای اختصاصی شرکت دارند. اولنا زلنسکا، همسر رئیس جمهوری اوکراین نیز بعدازظهر شنبه ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر به‌طور زنده در یک گفت‌وگو شرکت خواهد کرد.

اسپانیا و نمایشگاه فرانکفورت

اسپانیا مهمان ویژه امسال در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت است. روز گذشته فیلیپ، پادشاه اسپانیا و همسرش لتیسیا به‌همراه فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان در محل نمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر شدند و این نمایشگاه را به‌شکل رسمی افتتاح کردند.

غرفه اسپانیا به‌عنوان مهمان افتخاری، تنوع ادبی و فرهنگی این کشور را با شعار «خلاقیت سرشار» به نمایش خواهد گذاشت و در آن زبان‌های محلی کاتالانی، گالیسیایی و باسکی نیز شرکت خواهند کرد.

هیئت اعزامی اسپانیا به نمایشگاه حدود ۲۰۰ نویسنده، مترجم و هنرمند را شامل می‌شود.

در هفتادوچهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت بیش از چهار هزار غرفه از حدود ۹۵ کشور میهمان هستند. در طول پنج روز نمایشگاه، حدود یک‌هزار و ۸۰۰ رویداد ادبی در وب‌سایت نمایشگاه فهرست شده است. در این نمایشگاه به‌ویژه بازارهای بزرگ کتاب از بریتانیا، آمریکا، ایتالیا و فرانسه حضور دارند.

شعار اصلی امسال «ترجمه، انتقال، تبدیل» است و بر موضوع ترجمه تمرکز دارد.

دونا لئون نویسنده آمریکایی، ریچارد دیوید پرشت نویسنده و فلسفه‌دان آلمانی، لویزا نویباور، فعال محیط زیست آلمانی، سباستین فیتزک نویسنده و روزنامه‌نگار آلمانی، دایان کروگر بازیگر نامدار سینما و شارلوت لینک نویسنده آلمانی مهمان‌های برجسته نمایشگاه امسال خواهند بود.

عباس معروفی، نویسنده فقید ایرانی هر سال به‌تنهایی غرفه‌ای در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دایر می‌کرد اما امسال جای او در نمایشگاه خالی است. معروفی شهریورماه گذشته در برلین درگذشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.