ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالان فضای مجازی ایران خطاب به همکاران‌شان در خارج: صدای ایرانیان زندانی حوزه فناوری اطلاعات باشید

گفت‌و‌گو با اسما کروبی

گروهی از فعالان حوزه اینترنت ساکن خارج ایران در بیانیه‌ای از بازداشت فعالان این حوزه در داخل کشور انتقاد کردند و از همکاران‌شان در شرکت‌های خارجی خواستند که برای دسترسی امن و آزاد مردم ایران به اینترنت تلاش بیشتری انجام دهند. زمانه درباره این بیانیه با اسما کروبی، فعال فضای مجازی گفت‌و‌گو کرد.

شماری از فعالان حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات ساکن خارج از ایران در بیانیه‌ای به زبان انگلیسی خطاب به همکاران‌ دیگرشان در شرکت‌های خارجی خواهان همبستگی آنها و افزایش تلاش‌هایشان برای فراهم آوردن اینترنت آزاد و امن برای کاربران شدند.

آنها در ابتدای بیانیه به بازداشت شماری از فعالان حوزه اینترنت از جمله آرین اقبال، عادل طالبی، میثم رجبی، محسن طهماسبی، امیرعماد (جادی) میرمیرانی و دیگران اشاره کردند.

زمانه درباره این بیانیه با اسما کروبی، فعال فضای مجازی و از امضاکنندگان این بیانیه گفت‌و‌گو کرد. نسخه صوتی این گفت‌و‌گو را در ادامه بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در یک‌ماهی که از آغاز اعتراضات گذشته است، دست‌کم هفت تن از فعالان حوزه آزادی و امنیت اینترنت و فناوری اطلاعات در ایران دستگیر شده اند. به گفته اسما کروبی، آنها فعال سیاسی نبودند اما به دلیل سیاست‌های حکومتی در حوزه اینترنت، از جمله «طرح صیانت» به زندان افتاده‌اند و یکی از هدف‌های بیانیه صادرشده، جلب توجه به این بازداشت‌ها است.

کروبی همچنین می‌گوید که آنها و خانواده‌هایشان تهدید شده‌اند و علی‌رغم وعده‌ آزادی موقت به قید وثیقه، این اتفاق هم نیفتاده است.

خواسته اصلی بیانیه، درخواست کمک از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت برای کمک به امنیت کاربران و دسترسی آنها به اینترنت آزاد است. امضاکنندگان خطاب به فعالان و کارشناسان این حوزه در شرکت‌های خارجی می‌نویسند:

شما می‌توانید از توان و مهارت‌های فنی خود برای افزایش دسترسی به ابزارهای امن برای دورزدن سانسور اینترنت بهره ببرید. شما می‌توانید به سرعت با استفاده از اسنوفلیک (Snowflake) اینترنت امن را از طریق تور (Tor) به ده‌ها ایرانی ارائه دهید.

کروبی میزان همبستگی نشان‌داده‌شده با ایرانیان از سوی شرکت‌های بزرگ حوزه اینترنت تا کنون را ناکافی دانست و به تحریم‌های پیش از آغاز اعتراضات اشاره کرد که به دلیل آنها، سرویس‌های شرکت‌هایی همچون گوگل و آمازون و اپل بسته بود.

در بیانیه درباره افراد مشغول به کار در شرکت‌های بزرگ آمده است:

شما که در شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و آمازون و متا و مایکروسافت کار می‌کنید، می‌توانید صدای زندانیان ایرانی حوزه فناوری را رساتر کنید و با مدیران‌تان برای آغاز به کار بستن هر چه سریع‌تر GL-D2 صحبت کنید.

GL-D2 در واقع تبصره‌ای قانونی است که بر اساس آن دولت آمریکا می‌تواند برخی از تکنولوژی‌های فنی را از قواعد تحریم مستثنی کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از آغاز اعتراضات سراسری در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بارها دست به قطع اینترنت زده و پیام‌رسان‌هایی همچون اینستاگرام و واتس‌اپ را مسدود کرده است. در عوض، پیام‌رسان‌های «بومی» همچون روبیکا و پیام‌رسان‌های دیگری همچون جی‌پی واتس‌اپ پخش شده اند. فعالان حوزه اینترنت بارها تأکید کرده اند که این پیام‌رسان‌ها ناامن هستند. اسما کروبی نیز با تأکید بر ناامن بودن این نسخه‌ها به همه توصیه کرد که از استفاده از آنها خودداری کنند.

به تازگی ۹۶ تن از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه‌ حوزه علم و فناوری نیز در بیانیه‌ای از محدودسازی فضای مجازی و بازداشت فعالان اینترنت انتقاد کردند و نوشتند:

ما روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای علم و فناوری، با درک اهمیت دسترسی به عنوان حق اساسی مردم، همواره در مسیر تسهیل توسعه اینترنت و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی گام برداشته‌ایم و اکنون نیز بر این خواسته و حق اساسی پافشاری می‌کنیم. به باور ما، سیاست‌های محدودسازی جریان آزاد اطلاعات هرگز کارآمد نبوده و نه تنها به اذعان کارشناسان و استادان علوم اجتماعی، بلکه به گواه تاریخ، ایستادن در برابر سیل سهمگین فناوری و تغییرات فرهنگی و اجتماعی و اجرای تصمیمات رسوایی مانند طرح موسوم به صیانت، نتیجه‌ای جز شکست و انداختن کشور به مسیر سنگلاخ تغابن نخواهد داشت.

آنها از مسئولان ایرانی خواستند که « زمینه آزادی هرچه سریع‌تر بازداشت‌شدگان» را فراهم کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.