ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی قوه قضائیه: علاوه بر جاسوسی ممکن است اتهامات دیگری علیه تبعه بازداشتی سوئدی مطرح شود

هویت تبعه سوئدی بازداشت شده در ایران اعلام نشده. سخنگوی قوه قضائیه اتهام جاسوسی را تأیید کرد. این احتمال وجود دارد که در چارچوب سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی این پرونده با پرونده حمید نوری و احمدرضا جلالی در ارتباط باشد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت اتهام تبعه سوئدی بازداشت شده در ایران جاسوسی است و با این‌ حال ممکن است اتهام دیگری هم علیه این فرد مطرح شود.  

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی شنبه ۸ مرداد، از بازداشت یک تبعه‌ سوئد در ایران به اتهام «جاسوسی» خبر داد، اما هویت او را اعلام نکرد. وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای گفته بود این فرد سوئدی در سفرهای ‌ پیشین خود به ایران، به ‌دلیل «برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک»، در فهرست «مظنونان واحد ضد جاسوسی وزارت اطلاعات» قرار گرفته بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اضافه کرده بود که فرد بازداشت شده سابقه سفر به اسرائیل «پیش از عزیمت به ایران» را داشته است. مشخص نیست فرد بازداشت شده شهروند سوئد است یا یک دوتابعیتی ایرانی-سوئدی.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سه‌شنبه ۲۵ مرداد مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری هفتگی خود درباره این پرونده گفت:

«این پرونده در دادسرای تخصصی تهران تحت رسیدگی است و اتهام [فرد بازداشتی] جاسوسی است. در ۲۸ فروردین سال جاری قرار بازداشت موقت او صادر شد و در بازداشت است. یکسری اسناد کشف شده و در حال بررسی است و تحقیقات مقدماتی به صورت محرمانه است. براساس سرنخ‌هایی که داریم ممکن است اتهام دیگری  در مورد ایشان مطرح شود.»

پیش از این یک رسانه سوئدی از بازداشت یک مرد سوئدی که به همراه چند گردشگر سوئدی‌ دیگر به ایران سفر کرده بود، در روز ۱۵ اردیبهشت خبر داده بود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی بازداشت این فرد را تأیید نکردند.

حمید نوری، معروف به حمید عباسی، دادیار سابق زندان گوهردشت، به دلیل نقش داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال‌های دهه ۱۳۶۰ در ایران، با اتهام‌های «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در استکهلم محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شده است.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در واکنش به صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری در سوئد، این کشور را تهدید کرده بود که جمهوری اسلامی «بیکار نمی‌نشیند و گزینه‌هایی روی میز دارد». غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز خواهان تبرئه نوری شده بود.

وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود ادعا کرده بود که تبعه بازداشتی سوئد «با رعایت اصول حرفه‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت ‌نظر قرار داشتند، ارتباط برقرار می‌کرد».

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گفته بود که بازداشت این فرد، در پی دستگیری یک اروپایی دیگر به اتهام «جاسوسی» انجام شده و او چند ماه پیش «با مأموریت کسب اطلاع از چگونگی افشای هویت آن جاسوس و نوع و میزان اطلاعاتی که به تور اطلاعاتی این وزارتخانه افتاده بود، مجدداً وارد کشور شده است».

پیش از این احمدرضا جلالی، پزشک و محقق ایرانی - سوئدی به اتهام جاسوسی در ایران محکوم به اعدام شده. پس از صدور حکم حبس ابد برای نوری در سوئد، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی تهدید کرده بودند که حکم اعدام او اجرا خواهد شد.

وزارت خارجه سوئد در اردیبهشت/ مه سال جاری در بیانیه‌ای رسمی به شهروندان خود توصیه کرده بود که به دلیل «شرایط امنیتی تا پیش از پایان دادگاهی که روابط دو کشور را تیره کرده است» از «هرگونه سفر به ایران» خودداری کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.