ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سلمان رشدی، نویسنده آیه‌های شیطانی، هدف حمله قرار گرفت

سلمان رشدی، نویسنده‌ای که کتاب «آیه‌های شیطانی» او موجب شد روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، فتوای قتل او را صادر کند، در یک سالن سخنرانی در شهر چاتاکوا در ایالت نیویورک با چاقو هدف حمله قرار گرفت.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، روز جمعه ۲۱ مرداد/ ۱۲ اوت، در حین معرفی سلمان رشدی در سالن شهر چاتاکوا در غرب ایالت نیویورک، مردی به صحنه سخنرانی یورش برد و شروع به مشت و چاقو زدن به سلمان رشدی کرد.

بنا بر این گزارش، حاضران سلمان رشدی را که مجروح‌ شده بود از صحنه خارج کردند و مأموران فرد مهاجم را دستگیر کردند.

نیویورک تایمز به‌نقل از یک شاهد عینی نوشته است که فرد مهاجم  ضربات متعدد چاقو به سلمان رشدی وارد کرد و یک ضربه چاقو نیز به سمت راست گردنش اصابت کرد و خون زیادی از او ریخته شد. با این حال او گفت به نظر می رسد رشدی زنده است و مردم می‌گفتند «او هنوز ضربان نبض دارد». در نهایت سلمان رشدی با کمک از صحنه خارج شد.

سلمان رشدی، نویسنده هندی‌تبار بریتانیایی، در سال ۱۹۸۸ جایزه ادبی ویتبرد را به خاطر رمان «آیه‌های شیطانی» دریافت کرد. در این رمان از آیه ۱۹ تا ۲۲ از سوره ۵۳ قرآن به‌عنوان آیه‌هایی که شیطان در گوش پیامبر اسلام نجوا کرده، یاد می‌شود.

در تاریخ ۱۴ فوریه سال ۱۹۸۹، روح‌الله خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را به دلیل نوشتن همین کتاب صادر کرد.

این فتوا موجب شد تا بریتانیا رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند.

سلمان رشدی بعدها رسماً از مسلمانان جهان پوزش خواست اما فتوا بر جای خود باقی ماند.

دفتر روح‌الله خمینی در بهمن‌ماه ۱۳۶۹ کنار گذاشتن فتوا را تکذیب کرد و در بیانیه‌ای نوشت:

«رسانه‌های گروهی استعماری خارجی به دروغ به مسئولین نظام جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند که اگر نویسنده کتاب آیات شیطانی توبه کند، حکم اعدام درباره او لغو می‌گردد. این موضوع صددرصد تکذیب می‌گردد. سلمان رشدی اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال، تمامی همِّ خود را به کار گیرد تا او را به درک واصل گرداند.»

رشدی برای حفظ جانش پنهان شد و یک دوره انزوا در زندگی او آغاز شد.

علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی هم فتوای روح‌الله خمینی را تأیید کرده و گفته است این فتوا قابل تغییر نیست. بر همین اساس در سال ۲۰۱۲، ایران جایزه قتل رشدی را از ۲,۸ میلیون دلار به ۳,۳ میلیون دلار افزایش داد.

رشدی در آن زمان این تهدید را رد کرد و گفت هیچ مدرکی مبنی بر علاقه مردم به این جایزه وجود ندارد.

این نویسنده در آن زمان خاطراتی با عنوان «جوزف آنتون» درباره فتوای خمینی منتشر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.