ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایفون: راهی رایگان و مطمئن برای دور زدن فیلترینگ اینترنت

زمانه همزمان با قصد نگران کننده حکومت برای محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به جریان آزاد اطلاعات در تلاش است تا اثر سانسور و قطعی احتمالی اینترنت را کاهش دهد. یکی از کارهای ما در این بخش تهیه یک چک لیست امنیت و گذر از سانسور است. در این بخش زمانه چند سرویس کارآمد برای عبور از سانسور را به شما معرفی خواهد کرد. یکی از این سرویس‌ها «سایفون» است .«سایفون سه» آخرین نسخه‌ی این نرم افزار است که بنیاد زمانه لیسانس آن را خریداری کرده و به شکل رایگان در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد.

جمهوری اسلامی به دنبال راهی برای محدودکردن هر چه بیشتر اینترنت با «ملی‌سازی» آن و «بومی‌سازی» اپلیکیشن‌هاست و می‌خواهد همچون چین و روسیه اپ‌های موفق جایگزین خود را بسازد. هم‌اکنون سرعت اینترنت بسیار کم شده، جستجو در گوگل محدود شده، و بسیاری از وبسایت‌ها و اپ‌ها مسدودند.

زمانه نیز همزمان با این تحولات نگران کننده در تلاش است تا اثر سانسور و قطعی احتمالی اینترنت را بر جریان آزاد اطلاع‌رسانی کاهش دهد. اکنون ما در وب‌سایت زمانه از تکنولوژی تازه و منحصر بفردی استفاده می‌کنیم که تنها با یکبار استفاده از وی‌پی‌ان در دفعات دیگر برای بازدید از سایت نیازی به فیلترشکن ندارید. تلاش خواهیم کرد محتواهای تازه را حتی تحت شرایط سانسور ارائه دهیم. یکی دیگر از کارهای ما در این بخش تهیه یک چک لیست امنیت و گذر از سانسور است. در این بخش زمانه چند سرویس کارآمد برای عبور از سانسور را به شما معرفی خواهد کرد. یکی از این سرویس‌ها «سایفون» است.

سایفون یک نرم‌افزار منبع باز برای کاربران اینترنت است تا از سیستم‌های فیلترینگ محتوا برای سانسور اینترنت عبور کنند.

رادیو زمانه که خود با مشکل فیلترینگ در ایران مواجه بوده است، برای کاربران‌اش امکانی فراهم کرده تا بتوانند از سد فیلترینگ عبور کنند.

«سایفون سه» آخرین نسخه‌ی نرم افزار سایفون است که رادیو زمانه لیسانس آن را خریداری کرده و به شکل رایگان در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد.

زمانه مدام آخرین نسخه فیلترشکن را در اختیار شما قرار می‌دهد. کافی است به آدرس  zamaneh@psiphon3.com  یک ایمیل خالی بفرستید.

طراحی اولیه‌ی سایفون را ــ که اکنون بیش از سه میلیون کاربر دارد ــ آزمایشگاه سیتیزن در دانشگاه تورنتو انجام داد. اما از ۲۰۰۸ شرکت کانادایی «سایفون» توسعه این نرم‌افزار ضدفیلترینگ را برعهده دارد.

سایفون در اصل برای دور زدن سانسور اینترنت طراحی شده و نه نرم‌افزاری برای جلوگیری از نظارت اینترنتی. با وجود این، وقتی از سایفون استفاده می‌کنید، اطلاعات شما رمزگذاری می‌شوند و خدمات‌دهندگان اینترنت (ISP ها) نمی‌توانند محتوای ترافیک اینترنت شما (وب‌سایت‌هایی که از آنها بازدید می‌کنید، پیام‌هایی که ارسال می‌کنید، فایل‌هایی که آپلود می‌کنید، ...) را ببینند. اما در هر حال، باید مراقب باشید و بدانید که این اطلاعات روی هارد دیسک خود شما ذخیره خواهند شد و سایفون جلوی ذخیره اطلاعات روی کامپیوتر شخصی‌تان را نمی‌گیرد. برای ناشناس ماندن روی اینترنت، باید از مرورگر «تور» (Tor) به جای سایفون استفاده کنید.

سایفون روی سیستم‌عامل‌های اندروید، ویندوز، و آی‌او‌اس کار می‌کند.

از آنجا که سایفون منبع باز است، شفافیت آن و در نتیجه اعتماد به آن از وی پی ان‌های پولی که از چنین شفافیتی برخوردار نیستند،‌ می‌تواند بیشتر باشد. سایفون علی‌رغم رایگان بودن، یکی از نرم‌افزارهای موفق دور زدن فیلترینگ است. پهنای باند سایفون برای هر کاربر در طی هفت سال اخیر، پنج برابر شده است.

سایفون در میان ایرانیان

به گفته کارشناسان سایفون، ۱,۵ میلیون کاربر فعال سایفون در ایران وجود دارند که بخش زیادی از آنها نرم‌افزار را از طریق رادیو زمانه دریافت کرده‌اند.

کارشناسان سایفون به «زمانه» گفتند که حتی در زمان قطع اینترنت در دوران اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸، ۴۰ هزار کاربر آنلاین از ایران در سایفون حضور داشتند.

همان‌طور که اشاره شد، شما می‌توانید با ارسال ایمیل به زمانه (zamaneh@psiphon3.com) یا رفتن به صفحه دانلود سایفون در سایت مخصوص آن این نرم‌افزار را بگیرید. راه دیگر دریافت سایفون از طریق سایت پس‌کوچه است.

شما می‌توانید زبان سایفون را در قسمت «زبان / Language» به فارسی تغییر دهید.

هنگام استفاده از سایفون، اگر به مشکلی برخوردید، می‌توانید فیدبک خود را با تگ «زمانه» در این نرم‌افزار وارد کنید. این فیدبک‌ها از سوی کارشناسان سایفون بررسی می‌شوند تا خدمات‌رسانی به کاربران به ویژه در داخل ایران بیش از پیش بهبود یابد. برای ارسال فیدبک، به قسمت «بازخوردها / Feedback» بروید و در قسمت وارد کردن نظرها، نظر خود را همراه با این تگ ــ #Zamaneh ــ وارد کنید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.