ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین وضعیت واله زمانی، کارگر زندانی: بازجویی مداوم همزمان با محرومیت از درمان

واله زمانی علی‌رغم بیماری‌های متعدد و نیاز به مراقبت پزشکی، بعد از گذشت دو ماه هم‌چنان از دسترسی به دارو و دریافت خدمات درمانی محروم مانده است. برادر این فعال کارگری به زمانه می‌گوید او برای پذیرش اتهام‌های کذب بازجویان تحت فشار قرار دارد.

واله زمانی، کارگر نقاش و فعال جنبش کارگری، از زمانی که توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شد، با وجود بیماری‌های مختلف و شرایط نامناسب جسمی، هم‌چنان بدون امکان دسترسی به خدمات درمانی مناسب در زندان و تحت بازجویی‌هایی شدید قرار دارد.

نزدیک به دو ماه از بازداشت واله زمانی می‌گذرد. صابر زمانی، برادر این فعال کارگری به زمانه می‌گوید تاکنون با وجود پیگیری‌های مداوم، خانواده تنها یک بار موفق به ملاقات حضوری بسیار کوتاه شده است:

«طی این دو ماه فقط مادرم آن هم تنها چند دقیقه در شنبه‌ای که گذشت موفق به ملاقات حضوری با واله شد...»

واله زمانی، دبیر سندیکای نقاشان استان البرز است و به واسطه فعالیت‌ در حوزه کارگری سابقه چند نوبت بازداشت و زندان را در سال‌های گذشته دارد.

صابر زمانی، برادر واله زمانی در گفت‌وگو با زمانه از آخرین وضعیت این فعال کارگری و شرایط بیماری او گفته است.

▪️گفت‌وگوی صابر زمانی با زمانه را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

واله زمانی متولد ۷ شهریور ۱۳۶۱ و متأهل است.

این فعال کارگری دوشنبه ۹ خردادماه هنگامی که برای دیدار با یکی از دوستانش به ارومیه سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. برادر واله زمانی به زمانه می‌گوید سه روز در ارومیه بازداشت بود و سپس به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد.

صابر زمانی به زمانه می‌گوید چون تماس‌های واله در این دو ماه بسیار محدود بوده از نحوه بازداشت و این‌که آیا ماموران او را مورد ضرب و شتم قرار داده یا حکم داشته‌اند، اطلاع دقیقی ندارند.

واله زمانی در جریان موج گسترده بازداشت فعالین صنفی و کارگری که از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده بود، بازداشت شد. تاکنون از علت بازداشت و اتهام‌های مطرح شده علیه او با وجود گذشت دو ماه اطلاعی دقیقی در دست نیست.

صابر زمانی می‌گوید:

فعلا به شکل رسمی اتهام‌ها اعلام نشده تا ما بدانیم، اما به نظر می‌رسد در رابطه با موضوع همان دو توریست فرانسوی که به ایران سفر کرده بودند و دیداری با برخی از فعالین کارگری داشتند، در همین رابطه ایشان را بازداشت کردند.

سیسل کولر و ژاک پاری، دو عضو انجمن آموزشی و تحصیلی فرانسه که با ویزای توریستی به ایران سفر کرده بودند، هنگام خروج از ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. پس بازداشت این دو شهروند فرانسوی، نهادهای امنیتی تعدادی از فعالین صنفی معلمان و کارگری را به «ارتباط با نیروی خارجی با هدف براندازی نظام» متهم کردند.

ابتلا به هپاتیت C و نیاز به مراقبت پزشکی ویژه

واله زمانی به طبق گفته پزشکان احتمالا به بیماری هپاتیت حاد نوع C مبتلاست و به گفته برادر او داروهای خاصی را مصرف می‌کند که از زمان بازداشت علی‌رغم این‌که خانواده نامه‌ای از معاونت دادستانی به همراه پرونده پزشکی او به مسئولین زندان تحویل داده‌اند، از دسترسی به داروهایش محروم مانده است:

«ما تاکید کردیم این داروها لازم است و احتمال از بین رفتن کل کبد و خطر مرگ را در پی دارد، ولی متاسفانه روند درمان قطع شده. واله یک بار که با مادر تماس گرفته بود عنوان کرد که چندین بار دچار خون‌ریزی معده هم شده، چون علاوه بر کبد دو ماه پیش باید عمل معده انجام می‌داد، حدودا ۱۰-۱۵ روز بعد از این‌که بازداشت شد وقت جراحی داشت. ولی علی‌رغم مشکل کبد و خون‌ریزی معده هر روز چهار ساعت مورد آزار و شکنجه و بازجویی قرار می‌گیرند تا به اتهام‌های واهی که به ایشان منتصب کردند، اعتراف کنند.»

صابر زمانی می‌گوید برادرش گفته تحت هیچ شرایط حاضر به پذیرش اتهام‌هایی که بازجوها متوجه او نسبت داده‌اند، نیست، به همین دلیل او هم‌چنان به صورت بلاتکلیف و بدون امکان دسترسی به خدمات درمانی تحت بازجویی قرار دارد.

واله زمانی، هنگام عمل جراحی کبد

واله زمانی قبل از بازداشت به دلیل بیماری حاد کبدی مورد عمل جراحی قرار گرفته بود. پزشکان مستقلی که نتایج آزمایش‌های پزشکی این فعال کارگری را بررسی کرده‌اند، معتقدند التهاب حاد کبدی او به احتمال بسیار زیاد ناشی از ابتلا به هپاتیت نوع C است. کبد او عملکرد طبیعی خود را از دست داده و تاخیر در درمان می‌تواند خطرات جبران ناپذیر به همراه داشته باشد.

یک پزشک متخصص در این باره شرح حالی داده که پیش‌تر از طریق منابع آگاه به دست «زمانه» رسیده است:

«به احتمال خیلی زیاد به هپاتیت نوع C ابتلا پیدا کرده‌اند که می‌تواند با عمل جراحی یا تزریق خون ارتباط داشته باشد (البته راه‌های دیگری هم وجود دارد). در حال حاضر با توجه به اینکه کبد در مرحله التهاب حاد است و عملکرد طبیعی خود را از دست داده باید هرچه سریع‌تر درمان هپاتیت C را شروع کرد (تاخیر در درمان می‌تواند احتمال عوراض غیر قابل برگشت در کبد را به شدت افزایش دهد) خوشبختانه در حال حاضر با داروهای جدیدی که مستقیما ویروس را مورد حمله قرار می‌دهند، شانس درمان نسبت به گذشته افزایش یافته است. این داروها در ایران هم به احتمال خیلی زیاد پیدا می‌شوند.»

این پزشک متخصص افزوده در صورتی که این نوع درمان پاسخ نداد، باید به فکر پیوند کبد بود. او تاکید داشته: «در هر حال قدم اول درمان هپاتیت حاد است که نباید زمان را از دست داد».

واله زمانی از زمان بازداشت تاکنون از حق برخورداری از وکیل هم محروم مانده است.

واله زمانی بیشتر مدت بازداشت خود را در بند ۲۴۰ زندان اوین به سر برده و به گفته برادرش از روز شنبه یکم مرداد به بند امنیتی وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شده است.

واله زمانی در طی دو ماه گذشته از امکان تماس تلفنی با خانواده هم محروم مانده است و طی دو ماه گذشته با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده تنها سه-چهار بار تماس گرفته است.

صابر زمانی می‌گوید موضوع بیماری و پرونده پزشکی واله زمانی نگرانی‌های جدی را برای به خانواده به‌وجود آورده است و از فعالین کارگری و نهادهای حقوق بشری هم‌چون سازمان عفو بین‌الملل درخواست می‌کند تا به موضوع سلامت این فعال کارگری توجه بیشتری نمایند.

پزشکان مستقل با بررسی نتایج آزمایش‌های پزشکی او تأکید کرده‌اند او به‌شدت نیازمند مراقبت پزشکی و درمان است و تأخیر در دسترسی او به خدمات پزشکی و درمانی می‌تواند برای جان این زندانی سیاسی مهلک باشد.

پیش‌تر فریده محمدی، مادر واله زمانی در یک پیام ویدیویی از وضعیت سلامتی فرزندش ابراز نگرانی کرده بود و خواستار آزادی فوری او برای ادامه درمان هپاتیت حاد شد. 

احضار و بازداشت‌های مکرر

واله زمانی سال‌هاست در حوزه کارگری فعالیت می‌کند و در طول این سال‌ها چندین بار به جرم همبستگی با کارگران و زندانیان سیاسی بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته است.

واله زمانی اولین بار شهریور ماه سال ۱۳۹۴ بعد از سخنرانی در جریان مراسم خاک‌سپاری شاهرخ زمانی، از فعالین کارگری بازداشت شد.

این فعال کارگری ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ در جریان تجمع فعالان مدنی در اعتراض به وضعیت زندانیان زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) توسط نهادهای امنیتی بازداشت و پس از دو هفته با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. دادسرای امنیت واقع در زندان اوین ۲۴ تیر ۱۳۹۷ مجددا این فعال کارگری را احضار و مورد بازجویی قرار داد.

در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۹ نیز واله زمانی بار دیگر توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. او پس از چندی باز به قید وثیقه آزاد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.