ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیر «ستاد حقوق بشر اسلامی»: نهایت تلاشمان را می‌کنیم حمید نوری آزاد شود

فاصله زیادی تا اعلام حکم حمید نوری که در سوئد بازداشت و محاکمه شد، نمانده است و جمهوری اسلامی تلاش می‌کند دادگاه را تحت فشار قرار دهد.

پنج‌شنبه ۲۴ تیر قرار است حکم دادگاه حمید نوری که محاکمه او ۹۳ جلسه به داراز کشید، اعلام شود. جمهوری اسلامی ایران در آستانه اعلام حکم تحرکات خود را بیشتر کرده است تا شاید بتواند بر دولت و دستگاه قضایی سوئد تاثیربگذارد. در تازه ترین اقدام کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌المللی قوه قضائیه و دبیر «ستاد حقوق بشر اسلامی» با فرزند حمید نوری دیدار کرده و به او گفته که «جمهوری اسلامی ایران نهایت تلاش خود را برای آزادی ایشان به کار خواهد بست».

غریب‌آبادی از آنچه که «مواضع اصولی نوری در برابر تمامی فشارها و ظلم‌های وارده» خوانده هم تشکر کرده و گفته است که او از «فرصت اندکی» که دادگاه به او داده برای «افشای ماهیت تروریستی» سازمان مجاهدین خلق استفاه کرده است.

معاون بین‌المللی قوه قضاییه از صدا و سیما، رسانه‌های مختلف و سازمان‌های مردم‌نهاد خواسته «به قضیه نوری توجه ویژه‌ای داشته باشند و از ظرفیت‌های مختلف خود برای روشنگری و همچنین پیگیری وضعیت ایشان استفاده کنند.»

او همچنین دادگاه رسیدگی کننده به محاکمه حمید نوری، دست‌اندرکار کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰، را «غیرقانونی» و «لکه ننگی در سابقه حقوق بشری سوئد» خوانده است.

فرزند حمید نوری هم در این دیدار ادعا کرده است که مقامات سوئدی هنوز با درخواست پدرش «برای مراجعه به چشم پزشک موافقت نکردند» و با اینکه مادر و خواهر او مدتی است که برای دیدن حمید نوری به این کشور رفته‌اند، اجازه ملاقات پیدا نکرده‌اند.

حمید نوری (عباسی)، دادیار زندان گوهردشت در زمان اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی وابسته به سازمان‌های مجاهدین خلق و چپ در سال ۱۳۶۷، سه سال قبل هنگامی که برای دیدار با یکی از اعضای خانواده خود به سوئد رفته بود، با شکایت جمعی از زندانیان سیاسی سابق بازداشت شد.

جمهوری اسلامی ایران ابتدا هویت او را انکار کرد اما پس از اینکه در دادگاه شاکیان و شاهدان هویت نوری و دست داشتن او در شکنجه و کشتار زندانیان سیاسی را تأیید کردند، مدعی «نادیده گرفتن حقوق زندانی» و «نگهداری طولانی مدت» نوری در زندان انفرادی شد.

نوری در سوئد به اتهام جنایت‌ جنگی و قتل محاکمه شده است. بنابه گفته برخی از شاهدان او در زندان گوهردشت زندانیان را شکنجه می‌کرد و برخی از آن‌ها را تا پای دار می‌برد.

همزمان با برگزاری آخرین جلسات دادگاه، قوه قضاییه ایران از اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی‌، شهروند دو تابعیتی ایرانی- سوئدی که به اتهام «جاسوسی» و «همکاری با دشمن» در ایران بازداشت و محاکمه شده است، خبر داد.

اجرای حکم اعدام جلالی‌ که اتهام های وارد شده را تکذیب کرده، به صورت موقت متوقف شده است. برخی از تحلیگران و فعالان حقوق بشر ناظر بر ایران معتقد که جمهوری اسلامی امیدوار است که بتواند احمدرضا جلالی‌ و حمید نوری را مبادله کند.

بنا بر اعلام دادستانی سوئد قرار است در روز ۱۴ ژوئیه/ ۲۴ تیر حکم نهایی حمید نوری اعلام شود. دادستان در آخرین جلسه دادگاه خواستار صدور حکم حبس ابد برای او شد.

هفته گذشته نیز وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای سوئدی خود خواستار آزادی نوری شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.