ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانه پدری فروغ فرخزاد به تملک شهرداری درآمد

تکلیف خانه پدری فروغ فرخزاد پس از چند سال کشاکش بین ورثه، مالک و شهرداری و سازمان میراث فرهنگی معلوم شد. انتظار می‌رود کارهای مرمت و بازسازی آن آغاز شود.

دیانا قوقاسیان، همسر مهرداد فرخزاد (برادر فروغ فرخزاد) که پیگیر کارهای خانه پدری فروغ فرخزاد بوده است در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«کارهای تملک به انجام رسید و توانستند خانه را بگیرند زیرا کسی که ساکن بود، سخت می‌خواست بلند شود. قبلاً هم کارهای ثبت ملی این خانه انجام شده است و از هفته آینده کارهای مرمت خانه آغاز و به زودی به روی علاقه‌مندان باز می‌شود.»

یک مرد تفرشی خانه فروغ را سال‌ها قبل از پدر او خریده بود. مالک فوت کرده و ورثه او قصد داشتند هرچه سریع‌تر خانه را تخریب و نوسازی کنند. شهرداری منطقه ۱۱ ناحیه ۴ هم پروانه ساخت را صادر کرده بود. با پادرمیانی شورای شهر تهران و رایزنی با ورثه مقرر شد که هم خانه پدری فروغ فرخراد تخریب نشود و هم آنکه ورثه هم بی‌نصیب نمانند. مستلزم این توافق، ثبت خانه در فهرست آثار ملی بود. رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت قبلی سرانجام بعد از کشاکش‌های بسیار در مهر ۹۷ این خانه را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

در آن زمان علی‌اصغر مونسان، رئیس وقت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرده بود خانه پدری فروغ فرخزاد به شماره ۳۲۱۰۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. مالک خانه تغییراتی در این اثر تاریخی داده. مونسان به رسانه‌های داخلی گفته بود که زیر نظر کارشناسان این تغییرات برطرف می‌شوند و خانه پدری فروغ فرخزاد به شکلی که فروغ کودکی‌اش را در آن سپری کرده درمی‌آید.

قوقاسیان در ادامه مصاحبه با ایسنا درباره چشم‌انداز مرمت این اثر ملی گفت:

«قرار شد کارهای مرمت توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران و با نظارت من انجام شود، زیرا تقریباً آخرین کسی هستم که همه مسائل را می‌داند. همسر من کوچک‌ترین فرد خانواده بود و دائم به آن خانه می‌رفتیم، توضیحات را داریم، از قبل هم نقشه اولیه را برای شهرداری آماده کرده‌ام و امیدوارم خانه هرچه زودتر به روز اول برگردد و موزه‌ای شود برای آیندگان.»

خانه پدری فروغ فرخزاد در کوچه «خادم آزاد» در چهارراه امیریه تهران قرار دارد. فروغ در سال ۱۳۱۳ در این خانه متولد شده و دوران کودکی و نوجوانی‌اش را همین جا گذرانده. در همین خانه هم نخستین اشعارش را سروده و در این خانه رخت عروسی به تن کرده و بعد از جدایی از پرویز شاپور نیز مدتی در کنار خانواده‌‌اش در این خانه زندگی کرده است.

عروس خانواده فرخزاد درباره جزئیات این خانه موزه و این‌که آیا اشیاء باقی‌مانده از فرخزادها در این خانه به نمایش گذاشته خواهد شد گفت:

«تقریباً چیزی نمانده است. چیزی نمانده که به عنوان چیدمان منزل باشد؛ در حد عکس و مدارک خواهد بود.»

پیش از این، در آبان ۹۵ هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما و روزنامه‌نگار از تخریب خانه فروغ فرخزاد در محله دروس تهران خبر داده بود. فروغ سال‌های پایانی زندگی‌اش را در این خانه گذرانده بود. پس از درگذشت فروغ، کاوه گلستان مدتی در این خانه زندگی می‌کرد و بعد از درگذشت این هنرمند عکاس نیز خانه به شکل نیمه‌متروک درآمد و سرانجام به فروش رسید، تخریب شد و به جای آن یک آپارتمان سه طبقه با پارکینگ و امکانات رفاهی سربرآورد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.