ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز پرمشغله بلینکن: راه طولانی بازگشت به برجام

بلینکن در نخستین نشست خبری خود در مقام وزیر خارجه آمریکا مسیر را مشخص کرد: توقع بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، بی‌هیچ شتابی برای لغو تحریم‌ها.

وزیر خارجه آمریکا یادآوری کرد که واشنگتن راه طولانی در بازگشت به برجام در پیش روی دارد و در صورتی به این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش ذیل برجام عمل کرده باشد.

بامداد پنجشنبه ۲۸ ژانویه/۹ بهمن: نخستین نشست خبری آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا (عکس: خبرگزاری فرانسه)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۸ ژانویه/ ۹ بهمن در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد ایران می‌بایست ابتدا به تعهداتش عمل کند و سپس چنانکه جو بایدن، رئیس جمهوری هم پیش از آن اعلام کرده بود آمریکا به برجام برمی‌گردد. بلینکن گفت:

«ایران از چندین جنبه تعهداتش در برجام را انجام نمی‌دهد. زمان می‌برد تا آن‌ها به تعهداتشان برگردند و اگر ما هم بخواهیم بررسی کنیم که آن‌ها [تا چه حد] به تعهداتشان عمل می‌کنند، این هم زمان می‌برد.»

بلینکن سپس گفت:

«می‌توانم بگویم ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این نشست خبری گفته است در صورت بازگشت ایران به برجام، آمریکا در پی دستیابی به توافقی مستحکم‌تر برای حل «مشکلات ژرف» خواهد بود.

سخنگوی هیأت نمایندگی ایران: ایران توافق را نقض نکرده است

علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» در واکنش به اظهارات بلینکن گفت آمریکا نه تنها به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل نکرده، بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هم زیرپا گذاشته است:

 «همانطور که وزیر خارجه ایران ظریف و سفیر ایران در سازمان ملل روانچی در یادداشت اخیر خود تأکید کردند، ما همیشه ایالات متحده را به عنوان عضوی در نظر می‌گیریم که نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را در تضاد با قوانین بین‌المللی نقض کرده است و باید از هر دو پیروی کند و تحریم‌هایی را که علیه ایران اعمال کرده لغو کند.»

میریوسفی ادعا کرد فعالیت غنی‌سازی ۲۰ درصد ایران در چارچوب محدودیت‌‌های برجام به ویژه پاراگراف ۳۶ است که به ایران اجازه می‌دهد تمامی یا بخشی از تعهدات برجامی خود را متوقف کند:

«ایران توافق را نقض نکرده است و صرفاً پاراگراف ۳۶ را فعال کرده که به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر، اقدامات چاره‌ساز در پیش بگیرد.»

گفت‌وگوی تلفنی بلینکن با ماس و اشکنازی

در همان حال به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و هایکو ماس همتای آلمانی او در یک گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم همکاری نزدیک دو کشور برای مقابله با چالش‌های بین‌المللی از جمله چین، روسیه و ایران تاکید کردند. وزارت خارجه آلمان اعلام کرد:

«دو طرف توافق کردند درباره طیف وسیعی از چالش‌ها اعم از نقش جهانی چین، برجام، مشارکت در افغانستان و همچنین مقابله با تغییرات اقلیمی همکاری نزدیکی داشته باشند.»

به گزارش «تایمز اسرائیل»، آنتونی بلینکن با گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. وزرت خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«بلینکن و اشکنازی درباره حلقه صلح، تهدید ایران و دیگر مسائل صحبت کردند.»

بر همین اساس، اشکنازی ضمن تبریک به بلینکن بابت برگزیده شدن به عنوان وزیر خارجه آمریکا، ابراز اطمینان کرد که تل‌آویو و واشنگتن در مقابله با «تروریسم جهانی و تهدیدهای ایران» همکاری خواهند کرد.

 روز گذشته رییس ستاد ارتش اسرائیل طی سخنانی در کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو اعلام کرد که اسرائیل در حال بروز رسانی نقشه‌های عملیاتی خود علیه ایران است. آویو کوخاوی گفت:

«بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، یا حتی اگر توافق مشابهی ایجاد شود که چند مورد دیگر را هم در بر‌ بگیرد، از نظر عملیاتی و استراتژیک بد و اشتباه است.»

روز گذشته برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری بایدن بمب‌افکن‌های بی ۵۲ در نزدیکی ایران به پرواز درآمدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.