ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو سوم جهانیان وضعیت اقلیم را «اضطراری» می‌دانند

در نظرسنجی سازمان ملل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن از ۵۰ کشور دنیا شرکت کردند. اغلب آنها خواهان مقابله فوری با «وضعیت اضطراری اقلیمی» هستند.

بزرگترین افکارسنجی در زمینه تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد که دو سوم مردم جهان به این بحران به چشم «وضعیت اضطراری جهانی» نگاه می‌کنند. این نظرسنجی از حمایت مردم جهان از اقدام در زمینه تغییرات آب‌وهوایی و خواست آن‌ها برای ملزم کردن سیاستمداران به اقدامی اساسی در این رابطه حکایت می‌کند.

تصویری هوایی از آتش‌سوزی‌های سال گذشته در آمازون ــ عکس: Shutterstock

نظرسنجی برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۵۰ کشور جهان صورت گرفته است. بسیاری از شرکت کنندگان در این افکارسنجی جوانان بودند.

جوانان بیش از سایرین نگران تغییرات اقلیمی بودند. ۶۹ درصد پاسخ دهندگان در گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال گفته‌اند که تغییرات اقلیمی یک مساله «اضطراری» است، این در حالی‌است که ۵۸ درصد از افراد بالای ۶۰ سال با این مساله موافق بودند. 

یکی از سوال‌های این افکار سنجی در مورد این بود که اگر اقدامی علیه بحران اقلیمی نیازمند تغییرات عمده در کشور باشد چه نظری دارند. عمده پاسخ‌دهندگان  از تدابیری برای حل بحران حمایت می‌کردند.

نتایج این نظرسنجی در کشورهایی که سوخت فسیلی دلیل عمده انتشار گازهای گلخانه‌ای بود نشان می‌‌داد که حتی در این کشورها مردم با اختلاف موافق استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

تولید انرژی پاکیزه با نیروگاه‌‌های خورشیدی و بادی از راه‌حل های کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای است

در آمریکا ۶۵ درصد ، در استرالیا ۷۶ درصد و در روسیه ۵۱ درصد موافق استفاده از انرژی پاکیزه بودند.

در مناطقی که نابودی جنگل‌ها از عوامل عمده انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به حساب می‌آمد مردم خواهان حفظ درخت‌ها بودند، در برزیل ۶۰ درصد و در اندونزی ۵۷ درصد  از حفاظت از جنگل‌ها حمایت کردند.

در مجموع، محبوب‌ترین اقدام برای مهار بحران آب‌وهوایی حفاظت و جنگل‌کاری دوباره بود. استفاده از انرژی تجدیدپذیر و کشاورزی سازگار با تغییرات اقلیمی  به ترتیب گزینه‌های بعدی بودند که پاسخ دهندگان به این نظرسنجی آنها را به عنوان راه حل مناسب می‌دیدند.

تبلیغ رژیم غذایی گیاهخواری نا محبوبترین راه حل از میان ۱۸ راه حل مورد پرسش این نظر سنجی بود و تنها ۳۰ درصد از پاسخ دهندگان از آن حمایت کردند.

پاسخ ها به تفکیک شرکت‌کنندگان زن و مرد نتایج جالبی را نشان می‌داد، در ۱۶ کشور تعداد مردان و پسرانی که تغییرات اقلیمی را بحران اضطراری می دانستند دستکم ۵ درصد بیش از زنان و دختران بود. البته در ۴ کشور آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا تعداد بیشتری از زنان و دختران نگران گرمایش زمین بودند.

این تک‌درخت جایی در وسط جنگل‌های آمازون ایستاده و سرتاسر دور و بر آن از درختان مشابه خالی شده است. آمازون هر دقیقه به اندازه دو زمین فوتبال جنگل از دست می‌دهد ــ عکس: AFP

نظرسنجی برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ۵۰ کشور ثروتمند، با درآمد متوسط و فقیر صورت گرفته و به نوعی منعکس کننده نظر نیمی از مردم جهان به حساب می‌آید. 

بر اساس این نظرسنجی شهروندان بریتانیا و ایتالیا هر دو با ۸۱ درصد بیش از سایرین نگران تغییرات اقلیمی بودند. شرکت کنندگان از استرالیا با ۷۲ درصد، آمریکا با ۶۵ درصد  و روسیه و هند با ۵۹ درصد تغییرات اقلیمی را وضعیت اضطراری می‌دانستند.  کمترین رقم متعلق به پاسخ دهندگان از کشور مولداوی با ۵۰ درصد بود.

این نظرسنجی از طریق آگهی در بازی‌های ویدیویی و پازل‌هایی از قبیل پرندگان عصبانی ( انگری بردز)، سودوکو و جدول کلمات منتشر شد تا تعداد بیشتری از جوانان به آن پاسخ دهند.

این نظرسنجی بین ماه‌‌های اکتبر و دسامبر ۲۰۲۰ صورت گرفته و در شرایطی که جهان گرفتار همه‌گیری کروناست، ۵۹ درصد از شرکت کنندگان می‌گویند تغییرات اقلیمی امری اضطراری است و جهان باید برای مقابله با آن هر چه لازم است را به فوریت انجام دهد.

اعلام وضعیت اضطراری اقلیمی یکی از خواسته‌های سازمان ملل، نهادهای دانشگاهی و علمی و فعالان محیط زیست در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی است.

فعالان زیست‌محیطی اسپانیایی پارچه‌نوشته «وضعیت اضطراری اقلیمی» را در دست دارند ــ عکس: AFP

۱۱ هزار دانشمند از سرتاسر جهان سال ۲۰۱۹  در مقاله‌ای در مجله «علوم زیستی» (بیوساینس) هشدار دادند که «سیاره زمین در حال مواجهه با یک وضعیت اضطراری اقلیمی است» و خواهان مقابله موثر با گرمایش زمین شدند.

همچنین تا کنون پارلمان اتحادیه اروپا و کشورهایی همچون بریتانیا و ایرلند و نیز ۶۵۰ شهرداری و فرمانداری محلی در سرتاسر جهان از جمله در پاریس و نیویورک وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام کرده اند.

رهبران جهان ۲۰۱۵ در پاریس با امضای توافقی اقلیمی متعهد شدند که افزایش دمای هوای سیاره نسبت به دوران پیشاصنعتی را «تا حد خوبی زیر دو درجه سلسیوس» نگه دارند.

بنا به تخمین دانشمندان سازمان ملل، برای رسیدن به هدف ۱,۵ درجه، باید از ۲۰۲۰ به آن سو سالانه ۷,۶ درصد از انتشار گازهای کربنی کاسته شود اما با سیاست‌های کنونی، زمین تا پایان ۲۱۰۰ بیش از سه درجه گرم خواهد شد.

بنا به آمار سازمان جهانی هواشناسی، در نیم قرن گذشته بیش از ۱۱ هزار فاجعه آب‌و‌هوایی و اقلیمی رخ داده و ۳,۶ تریلیارد دلار آمریکا خسارت بر جای گذاشته است.

به علاوه، ۴۱۰ هزار تن در دهه گذشته بر اثر پدیده‌های حاد آب و هوایی و بحران‌ اقلیمی جان‌شان را از دست داده اند. به گفته آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، اکثریت قریب به اتفاق این قربانیان در کشورهای فقیر و در حال توسعه زندگی می‌کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • باربد

    جدیدترین شمارهء مجلهء برجسته ادبی "Granta", شمارهء ۱۵۳, تخصیص دارد به بحران جهانی محیط زیست. (Granta 153: Second Nature (Autumn 2020 در معرفی این شماره میخوانیم که: ‘Never has there been a greater need for writers who can communicate about the environment in such clear, immediate and powerful ways, who can envisage the past as well as the future. The knowledge is already out there. We just have to listen. The contributors to this issue all have a deep understanding of how nature works. Some are scientists; others, environmental journalists exploring the latest thinking about ecosystems and how to repair them; or poets, novelists and activists examining our responses to the current crisis. The stories in this issue will, I hope, be both enlightening and empowering, galvanising us to bring about change.’ Isabella Tree, guest-editor ***

  • هوشنگ

    نظریه های توطئه هیچگاه قادر به توضیح پاندامیک کرونا, یا بحران و نابودی زیست محیطی در جهان نخواهد بود چون هیچوقت درک و فهم این را ندارد که خود سیستم جهانی سرمایه داری, انگیزهء سودآوری کوتاه مدت به هر قیمت و بنیادگرایی بازار (منطق و دستورکار همیشگی سرمایه) "توطئهء" اصلی و تعیین کننده است. فقط نگاهی کنید به چگونگی از بین بردن سیستم های بهداشت اجتماعی, در دو دههء اخیر در جهان (هم اروپا و شمال آمریکا, و هم جهان سوم). جهان آمادگی مقابله با کرونا را نداشت و ندارد, چون نگهداری زیر ساخت های بهداشت عمومی در جهان نئولیبرالیزم سود و منفعتی از آن بازار بورس نمی کند, به همین سادگی. مایک دیویس, نویسندهء مارکسیست برجسته ای آمریکایی, در کتاب "هیولا دم در ما" The Monster at Our Door: The Global Threat of Avian Flu هفده سال پیش وقوع چنین ویروسی را پیشبینی کرده بود. اما طبق معمول چون نویسنده ای چپ است, هیچکدام از رسانه های رسمی چنین پیشبینی را جدی نگرفتند. کاخ سفید اوباما, کمیته ای ویژه برای مقابله با ویروسها داشت, اما ترامپ یک سال قبل از کرونا به نام کاستن از بوروکراسی دولتی این کمیته را فسخ کرد! بحران محیط زیست جهانی با ابزار و منطق بازار سرمایه داری پاسخی مناسب نخواهد گرفت. ذیل عنوان مقاله ای از مایک دیویس در باره آتش سوزی های بی سابقهء پارسال در کالیفرنیا "California’s Apocalyptic "Second Nature September 11, 2020 A new, profoundly sinister nature is rapidly emerging from our fire rubble at the expense of landscapes we once considered sacred. Our imaginations can barely encompass the speed or scale of the catastrophe. Gone California, gone.

  • حقیقتگو

    اگر باغداری و باغبانی بداند که علف های هرز و درختان کهن سال بی ثمره علاوه برجذب آب ومواد کانی زمین مانع ازدرخشش نور خورشید برزمین باغ میشوند بدون شک درصدد سم پاشی و خشکانیدن علف های هرز و بریدن درختان کهن سال و آفت زده برخواهد خواست ....اگر به حکومتگران کشورهائی می گفتند که باید این تعداد ازمردمان تان را بابت کره زمین قربانی کنید بدون شک نمی پذیرفتند ...ولی با ویروس کرونا نیازی دیگربه پرسش ازانها نیست ..باید بدانید که ساخت و سازو پرورش و شیوع دادن ویروس کرونا درکره زمین بویژه درکشورهای جهان سومی دلیلی خفته دارد ..هم اکنون که واکسن ویروس کرونا ساخته شده است تعجب آور است که نوع های دیگری ازویروس کرونا که بسیارمخرب و کشنده ترهستند به ناگهان دربرزیل و افریقای جنوبی و انگلیس ودیگرکشورهاظاهر شده است ....باورتان میشود و یا نمیشود که برای کم کردن جمعیت درکشورهای جهان سوم مبالغ کلانی به حکومت گران پیشنهاد شده است ...ودرمقابل ارائه ارقام تلف شده گان ویروس کرونا پول هم دریافت می کنند...پس هرزوزیکه ویروس کرونا به تلف شدن مردمان بی انجامد منبع درآمدشان است ...ویروس کرونا شباهت عجیبی به ویروس های ساخته وپرداخته وهدفنمئد برای ضربه زدن به برنامه های کامپیترها را دارد و درحقیقت باعث فروش نرم افزارهای ضد ویروس میشود چندی نگذشته که ویروس های دیگری ساخته وپرداخته میشوند که باید برعلیه شان نرم افزار جدیدی خرید و یا آپدیت کرد ...حالا تصورمی کنید ویروس سازان نرم افزارکامپیتورها همان هائی نبوده ونسیتند که برم افزار ضد ویروس هم می سازند؟