ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه مبارزات بازنشستگان تامین اجتماعی برای زندگی شایسته

پایداری بازنشستگان در مبارزه برای رسیدن به خواست‌هایشان، تعمیق خواست‌ها و افزایش شرکت‌کنندگان در تجمعات مستقل بازنشستگان، سبب شده خانه کارگر یک بار دیگر ابزار نخ نمای برگزاری تظاهرات موازی را روکند.

بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به فراخوان تشکل‌های مستقل، سه‌شنبه هفتم بهمن مقابل وزارت کار تجمع می‌کنند تا یک بار دیگر به مستمری زیرخط فقر، ناکارآمدی بیمه درمانی، و تهی شدن صندوق‌های بازنشستگی اعتراض کنند. تشکل دولتی خانه کارگر با سازمان‌دهی تجمعی موازی در ششم بهمن تلاش کرد بازنشستگان را به وعده‌های بدون پشتوانه رئیس سازمان برنامه و بودجه دلگرم کند.

عکس از آرشیو- تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگان خواستار همسان‌سازی حقوق، افزایش حقوق به بالای خط فقر، بیمه کارآمد و رایگان، به رسمیت شناختن تشکل‌های مستقل، واکسیناسیون همه‌گیر و رایگان هستند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی کارگرانی هستند که ۲۵ تا ۳۰ سال هفته‌ای دست‌کم ۴۴ ساعت کار کرده‌اند. نیروی کار و جوانی خود را به قیمت ارزان فروخته‌اند. ۲۵ تا ۳۰ سال هرماه بخشی از دستمزد ناچیز خود را برای دوران بازنشستگی در صندوق تأمین اجتماعی به امانت گذاشته‌اند. حال که می‌خواهند از ثمره کار خود بهره ببرند، با این پاسخ مواجه می‌شوند که پولی برای پرداخت هزینه معیشت، و بهداشت و درمان آن‌ها موجود نیست.

هزاران میلیارد تومان پول بازنشستگان تأمین اجتماعی توسط دولت بر باد رفته است؛ یا به عبارت دیگر برای دستگاه عظیم بورورکراسی هزینه شده و در اختلاس‌های کلان (از جمله در دوره‌ ریاست سعید مرتضوی بر این سازمان) ناپدید شده است.

مستمری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی مطابق مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تأمین اجتماعی باید حداقل معادل دستمزد تعیین‌شده توسط شورای کار باشد و «سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.»

بیش از ۷۰ درصد از سه میلیون و ۷۰۰ هزار مستمری‌بگیر این سازمان حداقل‌بگیر هستند. آن‌ها به اضافه خانواده‌هایشان در تامین پایه‌ای ترین هزینه‌های زندگی درمانده‌اند.

بازنشستگان که به لحاظ امکان ابتلاء به کرونا پرخطرترین گروه هستند و اکثر فوت شدگان کرونا در سن بالای ۶۵ سال هستند، اعتراض را به مرگ تدریجی از فقر و بیماری ترجیح داده و برای طرح خواست‌های خود به خیابان می‌آیند. در دو ماه گذشته بازنشستگان سه بار تجمعات سراسری برگزار کرده و پاسخی نگرفته‌اند.

برخی شعارهای بازنشستگان تامین اجتماعی در تجمعات مستقل آذر و دی ماه
🔴 حقوق ما ریالیه؛ هزینه‌ها دلاریه
🔴 کشتی بازنشسته دیگه به گل نشسته
🔴 خط فقر ۹ میلیون، حقوق ما دو میلیون و ۷۰۰
🔴 فریاد فریاد از این همه بیداد
🔴 هم مجلس هم دولت؛ بس است فریب ملت
🔴 فقط کف خیابون به دست میاد حق‌مون
🔴 غذا نیست، ترس نیست

آخرین تجمع بازنشستگان ۲۱ دی برگزار شد. بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران مقابل مجلس تجمع کردند. در بیش از ۱۵ شهر دیگر بازنشستگان با خواست‌های مشابه مقابل نهادهای دولتی تجمع کردند. پیش از آن روز، ۱۴ دی و ۲۳ آذرنیز تجمعاتی برگزار شده بود.

تجمع فرمایشی، این بار با شعارهای «ساختارشکنانه»

«اگرعلی زنده بود، سوار اسبش می‌شد و گردن تمام مسئولین نظام جمهوری اسلامی را با ذوالفقارش می‌زد»! این شعار «دشمنان نظام» نیست، شعار دوستان «نظام» است در تجمعی که دوشنبه ششم بهمن، یک روز پیش از تجمع فراخوانده توسط تشکل‌های مستقل بازنشستگان، مقابل سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد تا تجمعات مستقل را خنثی یا حداقل کم اثر کند.

پایداری بازنشستگان در مبارزه برای رسیدن به خواست‌هایشان و این واقعیت که تجمعات مستقل بازنشستگان به‌رغم همه‌گیری کرونا هر بار با شرکت‌کنندگان بیشتری برگزار می‌شود، سبب شده تشکل دست‌ساز خانه کارگر یک بار دیگر ابزار نخ‌نما شده‌ی برگزاری تظاهرات موازی را از زرادخانه خود بیرون بیاورد.

«پیشکسوتان جامعه کارگری» تشکل زیرمجموعه خانه کارگر یک روز پیش از تجمعات فراخوانده شده توسط تشکل‌های مستقل، تجمعی مقابل سازمان برنامه‌وبودجه برگزار کرد. حسن صادقی، از بنیان‌گذاران خانه کارگر و رئیس «پیشکسوتان» روی تریبون رفت تا با رادیکالیسم تقلبی وانمود کند به‌شدت معترض است. اما مشت او به‌سرعت باز شد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه که تجمع خانه کارگر ظاهراً در اعتراض به سیاست‌های او انجام می‌شد، تجمع‌کنندگان را به داخل ساختمان دعوت کرد، با آن‌ها ابراز همدردی کرد و وعده رسیدگی داد.

نوبخت فراتر از این، از صادقی دعوت کرد به همراه همکارانش «جلسات هفتگی مستمری» با رئیس سازمان برنامه داشته باشند و «متناسب‌سازی حقوقشان را تا حصول به نتیجه دنبال کنند». تجمع‌کنندگان به نشانه سپاسگزاری فریادهای الله‌اکبر سر دادند.

نمایش روز ششم بهمن «پیشکسوتان» و صادقی رئیس آن در برابر سازمان برنامه بیش از هر چیز بیانگر هراس تشکل‌های وابسته به دولت از رادیکالیسم مبارزات مستقل بازنشستگان است. رادیکالیسمی که خانه کارگر را واداشته از زبان حسن صادقی و به نیابت از «علی» امام اول شیعیان از گردن زدن مسئولان نظام جمهوری اسلامی سخن بگوید تا باورپذیر شود.

بازنشستگان در واکنش به نمایش «پیشکسوتان» مقابل سازمان برنامه نوشته‌اند:

«ما بازنشستگان سراسر ایران تفرقه‌افکنی در صفوف خود را برنتابیده و به همین دلیل به شورای عالی کار و اتاق فکر آن‌ها اعلام می‌داریم، تمام برنامه‌هایتان ازجمله تجمع امروز یعنی ۶ بهمن، کوچک‌ترین تأثیری در روند مبارزه ما برای احقاق حقوق به تاراج رفته و ایجاد جدایی و تفرقه در صفوف ما نخواهد داشت».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.